کارشناس فرهنگی هنری آموزش و پرورش گنبدکاووس گفت: متاسفانه دوره‌های تخصصی و حرفه‌ای هنرهای نمایشی فقط در پایتخت برگزار می‌شود و این مهمترین مشکل هنرمندان برای استفاده از این دوره‌ها است.

گفت‌وگو با بازیگر گنبدی در فیلم منتخب جشنواره نوبل هندوستان/ مرکز محوری مشکل هنرمندان استان‌های کشور

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان هنرهای نمایشی شکلی از هنر است که بر خلاف هنرهای پلاستیکی و دیگر هنرها، هنرمند در مرحله نخست با استفاده از بدن و فیزیک خود  و سپس با بهره‌گیری از امکانات به خلق هنر می‌پردازد.

زبان هنر، زبان بیان مشکلات و دردهای جامعه بوده و بسیاری از حرف و دردهایی که در قالب  سخنرانی و ارائه مطالب نمی‌توان بیان کرد در قالب نمایش و تئاتر می‌توان خیلی ساده منتقل کرد.

خودتان برای خوانندگان بیشتر معرفی کنید؟
محزونی: «اکبر محزونی» متولد ۱۳۵۲ دارای مدرک کارشناس گرافیک گرایش تصویرسازی بوده و اکنون به عنوان کارشناس فرهنگی هنری آموزش و پرورش در کانون فرهنگی تربیتی شهید رجایی در گنبدکاووس فعالیت دارم.

فعالیت خود در زمینه  هنرهای نمایشی را چگونه آغاز کردید؟
محزونی: شروع فعالیت م‌ از سال ۱۳۷۶ با بازی در نمایش «عروسکی چوی لیقیزک» به کارگردانی و نویسندگی آقای «اصغر نادعلی» آغاز شد و از همان سال تا سال۱۳۹۸ قبل از شیوع بیماری کرونا در نمایش و فیلم‌های کوتاهی بازی کرده و نویسندگی و کارگردانی چند نمایش را نیز عهده‌دار بودم.

همچنین در جشنواره بین‌المللی فیلم‌ فجر تهران  با بازی در نمایش خیابانی «آپ» به کارگردانی آقای «رضا شیبانی» حضور داشته و در دومین، سومین و چهارمین جشنواره سراسری تئاتر معلولان تهران نیز شرکت کردم.

از دیگر فعالیت‌های هنرهای نمایشی بنده در این سال‌ها بازی در سریال تلویزیونی بازی نقاب‌ها به کارگردانی آقای «سیروس حسن‌پور» و بازی در فیلم سینمایی «تومان» به کارگردانی آقای «مرتضی فرشباف» است.

در زمینه فعالیت های آموزشی خود به نسل جوان و علاقمندان توضیحاتی دهید؟
محزونی: در سال ۱۳۸۶  پس از گذراندن دوره‌های آموزشی کارگردانی و بازیگری زیر نظر استاد آقای «سهراب سلیمی» و بنا به توصیه ایشان تلاش کردم تا آموخته‌های خود را در اختیار علاقمندان هنرهای نمایشی به ویژه نسل جوان برای احیا این رشته قرار دهم و در این زمینه بیش از پنج سال در منطقه فعالیت کردم تا بتوانم ضمن‌ آموزش، استعدادیابی افراد را در این رشته کشف کنم.

* امید داریم بعد روی کار آمدن دولت جدید شاهد تحولی خوب در رشته‌های هنری به ویژه رفع مشکلات این هنرمندان باشیم

مهمترین مشکلات هنرمندان هنرهای نمایشی چیست؟
محزونی: به نظر بنده مهمترین مشکل هنرمندان این‌ رشته مرکز محوری برگزاری دوره‌های تخصصی و حرفه‌ای است و معمولا این دوره‌ها در پایتخت برگزار می‌شود که تردد و اسکان برای گذراندن این دوره‌ها برای هنرمندان این رشته در سراسر کشور بسیار مشکل است. امید داریم بعد از ریشه‌کنی بیماری کرونا و روی کار آمدن دولت جدید شاهد تحولی خوب در رشته‌های هنری به ویژه رفع مشکلات این هنرمندان باشیم.

* در برنامه‌ها و فعالیت‌ها معمولا هنرمندان مرکز استان دیده می‌شوند و توجهی به هنرمندان سایر شهرستان‌ها نمی‌شود

هنرمندان بخشی از زیر مجموعه وزارت‌فرهنگ و ارشاد اسلامی و به تبعه آن اداره کل و اداره شهرستانی در شهرستان ها این وزارتخانه هستند، تعامل و همکاری این نهاد با هنرمندان چگونه است؟
محزونی: یکی از انتقاداتی که می‌شود به اداره کل فرهنگ و ارشاد گلستان وارد کرد این است که در برنامه‌ها و فعالیت‌ها معمولا هنرمندان مرکز استان دیده می‌شوند و توجهی به هنرمندان سایر شهرستان‌ها نمی‌شود. به طور‌ مثال وقتی از پایتخت و یا دیگر استان‌ها برای انتخاب بازیگر در فیلم، سریال و یا نمایشی به این اداره کل مراجعه می‌کنند متاسفانه عدالت برقرار نمی‌شود و این اداره کل تنها به معرفی هنرمندان استانی اکتفا می‌کند در صورتی که استعدادهای خوبی در شرق گلستان در رشته‌های مختلف هنری‌ وجود دارد.

تقاضا دارم در هر زمینه که مربوط به هنرمندان می شود اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان عدالت را رعایت و اجرا کند.

* بودجه، اعتبارات و امتیازات برای هنرمندان شهرستانی از مرکز تعلق گیرد

چه انتظاری از متولیان امر دارید؟
محزونی: تنها انتظاری که بنده و به احتمال زیاد همه هنرمندان از متولیان و امر دارند این است که بودجه، اعتبارات و امتیازات و یا هر موقعیت و شرایطی که در مراکز استان‌ها فراهم می‌شود به تفکیک به خود شهرستان‌ها از مرکز تعلق گیرد و این اعتبارات با نظارت دقیق و مستقیم تخصیص یابد تا ما شاهد تخصیص واقعی اعتبارات در هر حوزه در شهرستان‌ها بوده و بتوانیم با این‌امکانات و اعتبارات شاهد شکوفایی بیشتر نسل جوان در رشته‌های مختلف هنری باشیم.
فیلم «آلزایمر» که در جشنواره نویل هندوستان به عنوان فیلم منتخب انتخاب شد

* فیلم «آلزایمر» که در جشنواره نویل هندوستان به عنوان فیلم منتخب انتخاب شد

 

درباره فیلم‌ «الزایمر» و چگونگی منتخب شدن آن در جشنواره نوبل هندوستان که به‌تازگی انتخاب شده توضیحاتی دهید؟
محزونی: فیلم «آلزایمر» یک‌ پروژه آموزشگاهی بود که توسط یکی از دانش‌آموختگان سینما به کارگردانی آقای «جواد بلقدر» ساخته شد و پیشنهاد بازی در این فیلم به بنده اعلام شد که با اشتیاق قبول کردم، این فیلم در جشنواره‌های مختلف کشوری و بین‌المللی ارسال شد و تاکنون در جشنواره نویل هندوستان به عنوان فیلم منتخب انتخاب شده است.

چه برنامه‌ای برای آینده کاری خود دارید؟
محزونی: ان‌شالله بعد از ریشه‌کنی بیماری کرونا تلاش می‌کنم تا بتوانم با برگزاری دوره‌های آموزشی لازم استعدادیابی نسل جوان را بر عهده داشته تا هنرهای نمایشی همانند گذشته در بین نسل جوان احیا و زنده بماند.

چه صحبت یا پیام خاصی دارید؟
محزونی: به نظر می رسد برای ترغیب مردم به تماشای هنرهای نمایشی و تئاتر، باید در جامعه فرهنگ‌سازی شود، در کشورهای دیگر برای دیدن تئاتر وقت و هزینه می‌کنند و به تماشای آن می‌روند اما در کشور ما این فرهنگ سازی صورت نگرفته است.

متاسفانه برخی از خانواده‌ها نیز در برابر انتخاب فرزندشان در رشته‌های هنری در دانشگاه‌ها بعد از آزمون کنکور مقاومت و مخالفت می‌کنند که این امر درست نیست. تقاضا دارم اگر فرزندی علاقه و استعداد در یک رشته هنری دارد والدین اجازه دهند تا وی در کنار آموزش‌های عملی به صورت علمی و دانشگاهی نیز این رشته را ادامه دهد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار