مدیر جهاد کشاورزی کلاله گفت: این شهرستان ۶۸ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که خاک ۱۳ هزار هکتار آن معادل ۱۹ درصد به دلیل قرارگرفتن در مناطق شیبدار مستعد فرسایش شدید است.

۱۹ درصد اراضی کشاورزی کلاله مستعد فرسایش شدید خاک است

به گزارش گلستان ۲۴؛ علی علیزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر ساله بر اثر عملیات خاک‌ورزی (تلاش‌ مکانیکی برای بهم زدن خاک با هدف آماده‌سازی آن برای کشت محصولات زراعی) حجم قابل توجهی از خاک‌ حاصلخیز منطقه بر اثر فرسایش حاصل از ایجاد رواناب از بین می‌رود.

وی یکی از مهمترین عوامل ایجاد رواناب‌های سطحی و وقوع سیلاب در کلاله را نبود پوشش گیاهی مناسب در اراضی شیبدار و حوزه‌های آبخیز اعلام کرد.

به گفته وی، پس از وقوع سیلاب‌های سال ۸۰ و ۸۱ که منجر به تخریب گسترده خاک‌های حاصلخیز در اراضی شیبدار شد تغییر کاربری این اراضی از زراعی به باغ‌های مثمر در دستور کار مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قرار گرفت.

مدیر جهاد کشاورزی کلاله افزود: اجرای طرح تغییر کاربری اراضی شیبدار به باغ علاوه بر ایجاد کمربند سبز و حفاظت از جنگل‌ها، یکی از راه‌های مقابله با فرسایش خاک و حفظ حاصلخیزی این اراضی است.

علیزاده ادامه داد: اجرای طرح تغییر کاربری اراضی شیبدار با اولویت کشت زیتون با هدف جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش بهره‌وری از زمین، ایجاد اشتغال پایدار روستایی و تامین بخشی از روغن مورد نیاز کشور انجام می‌شود.

وی گفت: جهاد کشاورزی کلاله با هدف حمایت از این طرح، برای کشاورزانی که اقدام به کشت چهار گونه "زیتون، گردو، فندوق و توت" کنند بسته حمایتی شامل تامین نهال، کاشت و یک سال آبیاری رایگان را ارائه می‌دهد و کشاورزانی که به غیر از این محصولات را کشت کنند فقط از نهال رایگان برخوردار خواهند شد.

وی یادآور شد: تاکید بر کاشت چهار نهال زیتون، گردو، فندوق و توت به دلیل سازگاری بهتر با محیط و ماندگاری بالای آنهاست.

مدیر جهاد کشاورزی کلاله با بیان اینکه از ابتدای اجرای این طرح در سال ۸۲ تاکنون هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی شیبدار شهرستان تبدیل به باغ شد از سایر کشاورزان خواست با دریافت بسته حمایتی دولت برای جلوگیری از فرسایش خاک و رسیدن به بهره‌وری بهتر اراضی شیبدار خود را به باغ تبدیل کنند.

شهرستان کلاله با ۱۳۰ هزار نفر جمعیت ۶۸ هزار و ۲۰۳ هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که تنها در ۹ هزار و ۴۳۲ هکتار آن به صورت آبی و بقیه دیم کشت می‌شود.

به گزارش ایرنا، افزایش درآمد بهره برداران، اقتصادی کردن تولید، ممانعت از فرسایش خاک و روان آب‌ها و حفظ آب، مقابله با خشکسالی و در پی آن جذب گردشگر از مهم ترین دستاوردهای توسعه باغ در اراضی شیب دار گلستان است که کارشناسان و دست اندرکاران کشاورزی استان بر شتاب دادن به این طرح تحول زا در منطقه تاکید فراوان دارند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار