معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی دقیق برای رفع معضل کمبود آب آشامیدنی در برخی استان‌ها از جمله گلستان گفت: این استان شمالی پتانسیل خوبی در آب‌های شور، لب شور و نامتعارف دارد که می‌توان آن‌ها را شیرین و استفاده کرد.

معاون وزیر نیرو: گلستان ظرفیت بالایی در آب‌های لب شور و نامتعارف دارد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، حمیدرضا جانباز روز شنبه پس از بازدید از سد نرماب چهل چای مینودشت در نشست بررسی مسائل آبرسانی چهار شهرستان "مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه" واقع در شرق گلستان، اظهارداشت: انجام مطالعات پایه‌ای برای استفاده از منابع آبی (شور، لب شور و نامتعارف) ذکر شده در این استان شروع شده و وزارت نیرو  بحث صدور مجوز و خرید آب استحصالی را تضمین می‌کند.

وی با اشاره به مشکلات مطرح شده حوزه آب آشامیدنی در چهار شهرستان شرق گلستان، گفت: بخشی از این مشکلات با تکمیل بدنه (مخزن) سد نرماب و چهل چای مینودشت که قرار است تابستان سال آینده پایان یابد، از محل ذخیره آب پشت این سد که آبگیری آن امسال آغاز خواهد شد و بخشی با حفر چاه و تجهیز آن، راه‌اندازی تصفیه خانه‌های موقت و احداث مخازن مورد نیاز رفع خواهد شد.

جانباز اضافه کرد: همراهی مجلس شورای اسلامی با دولت در رفع مشکلات حوزه آب شرب قابل تقدیر است و امیدواریم این همراهی در تصویب بودجه سال آینده بویژه لحاظ کردن اعتبارات حوزه نگهداری تاسیسات و طرح‌های آبرسانی ادامه یابد.

وی از صبوری و همراهی مردم به خاطر تحمل مشکلات ناشی از قطعی آب و برق در تابستان امسال قدردانی کرد و گفت: مجموعه دولت و وزارت نیرو تلاش دارند با برنامه ریزی‌های مناسب و استفاده از همه ظرفیت‌ها، این مشکلات در تابستان سال آینده به حداقل برسد.

 نماینده مردم مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه در این جلسه با تاکید بر ضرورت رفع مشکلات کمبود آب شرب مناطق شرقی گلستان، ادامه داد: سفر امروز مهندس جانباز در راستای نشست مجمع نمایندگان گلستان با "علی اکبر محرابیان" وزیر نیرو صورت گرفت تا مسائل و مشکلات حوزه آب و برق این استان از نزدیک بررسی و برای رفع آن برنامه ریزی شود. 

رضا آریانپور افزود: بسیاری از شهرها و روستاهای واقع در شرق گلستان به سبب تراکم جمعیتی بالا و نداشتن تاسیسات آب و برق مناسب با مشکل مواجه‌اند که باید تلاش شود این مشکلات برای تابستان سال آینده به حداقل برسد ضمن اینکه مجلس شورای اسلامی آماده همکاری با دولت برای رفع این کمبودها می‌باشد.

وی بابیان اینکه گلستان بویژه نواحی شرقی آن سیل‌خیز است و باید برای کنترل سیل و خسارات ناشی از آن برنامه ریزی اصولی و زیربنایی شده و از انجام کارهای جزیره‌ای توسط ادارات و نهادها جلوگیری شود، اضافه کرد: تکمیل سد نرماب چهل چای مینودشت که هم می‌تواند در کنترل سیلاب‌های فصلی موثر باشد و هم در تامین آب شرب یک سوم جمعیت استان و نیز تامین آب حدود ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی منطقه، مطالبه مردم این دیار از دولت و وزارت نیرو می‌باشد.

آریانپور همچنین برلزوم رفع مشکل جابجایی سه روستای باقی مانده در کاسه سد نرماب چهل چای مینودشت و ۶ روستای واقع در حریم سد درحال ساخت "چایلی" مراوه‌تپه تاکید کرد و گفت: سال‌هاست به این روستا که هنوز تکلیف آنها مشخص نشده، خدمات رسانی نمی‌شود و باید با بررسی مجدد اگر نیاز به جابجایی دارند باید هرچه سریعتر با تامین اعتبارات مورد نیاز این اقدام انجام شود در غیر اینصورت به آنها خدمات داده شود.

همچنین معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان در این نشست گفت که این استان برخلاف نام زیبای خود اما با مشکلات زیادی در حوزه آب و برق بویژه در تابستان امسال مواجه بود که فقط در حوزه آب شرب مناطق شهری هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود داشت ضمن اینکه بیشتر روستاهای مناطق شمالی و مرزی گلستان با تانکر آبرسانی می‌شوند.

عفت همدم با تاکید برضرورت تخصیص اعتبارات ویژه به گلستان توسط وزارت نیرو برای رفع مشکلات حوزه آب و برق این استان، افزود: ۹۵ درصد آب شرب جمعیت ۱.۹ میلیون نفری گلستان از منابع زیرزمینی تامین می شود که خشکسالی‌، مشکلاتی را برای این منابع ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: اخیرا مجوزی از وزارت نیرو برای استحصال ۳۲ میلیون مترمکعب آب از دریا به گلستان داده شده که دنبال سرمایه‌گذار برای راه‌اندازی دستگاه‌های آب شیرن کن هستیم ضمن اینکه درخواست داریم وزارت نیرو تضمین لازم را برای خرید آب استحصالی بدهد.

همدم، تسریع در تکمیل سد نرماب چهل چای مینودشت و ساخت سد چایلی مراوه‌تپه را از دیگر مطالبات گلستان از مجموعه وزارت نیرو اعلام کرد و افزود: انتطار استان تخصیص کامل بودجه‌های پیش بینی شده برای این ۲ پروژه و اختصاص اعتبارات ویژه از منابع دیگر است.

همچنین در این نشست مدیران عامل شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب گلستان هر کدام گزارشی از طرح‌های آبرسانی در دست اقدام چهار شهرستان مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه ارائه دادند، ضمن اینکه فرمانداران مینودشت و گالیکش نیز خواستار توجه ویژه جهت رفع کمبود آب شرب برخی شهرها و روستاهای این ۲ شهرستان شدند.

به گزارش ایرنا، بازدید از محل تصفیه خانه آب و مخزن در دست اجرا و همچنین تصفیه خانه فاضلاب گنبدکاووس و بررسی مسائل آبرسانی این شهرستان، افتتاح چاه شماره ۶ پروژه آبرسانی به آزادشهر، بازدید شبکه قره‌سو و زرین گل و بررسی مسائل آبرسانی علی‌آبادکتول، افتتاح ایستگاه پمپاژ و مخزن آبرسانی به گرگان و بازدید از منطقه سد وشمگیر و بررسی مسائل آبرسانی شهرستان آق‌قلا از مهمترین برنامه‌های روز نخست سفر مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور به گلستان است.

وی همچنین فردا یکشنبه از مجتمع آبرسانی شهدای بندرترکمن و ایستگاه پمپاژ سیمین شهر بازدید و در نشست جمع‌بندی سفر با حضور مجمع نمایندگان و استاندار گلستان شرکت خواهد کرد.

چهار شهرستان مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه در مجموع افزون بر ۳۵۰ هزار نفر جمعیت دارند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار