موکب دار گلستانی، عشق به امام حسین (ع) را زبان مشترک مسلمانان حاضر در عراق دانست و گفت: روستائیان عراقی در طول مسیر زائران می ایستند تا در خدمت رسانی به زائران با هم رقابت کنند.

عشق به حسین زبان مشترک موکب داران است/ رقابت برای خدمت به زائران

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، راهپیمایی در اربعین سید و سالار شهیدان (علیه السلام) سنّتی است که از دیرباز در بین شیعیان رواج داشته و هرساله با فرا رسیدن ایام اربعین حسینی هزاران زائر دل‌شکسته از نقاط مختلف راهی کربلای معلی می شوند.

پیاده روی اربعین یک حرکت اجتماعی و راهپیمایی جهانی است و محبان امام حسین (ع) با این حرکت علاوه بر زنده نگه داشتن اهداف امام حسین (ع) تصویری از عظمت دین اسلام و عشق به اهل بیت را به دنیا نشان می دهند.

مراسم پیاده‌روی اربعین که هرساله باشکوه‌تر از سال قبل برگزار می‌شود فرصتی بزرگ برای اتحاد مسلمانان دنیا و معرفی امام حسین (ع) به جهانیان است.

از استان گلستان هم همه ساله چهره های مختلف در کربلا حاضر می شوند تا با برپایی موکب به زائران سیدالشهدا خدمات رسانی کنند.

«حبیب شفیع آبادی» یکی از موکب داران گلستانی است که از سال های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ به مدت چهار سال در موکب یحی بن زید در مسیر کربلا به زائران خدمت رسانی کرده است. با او گفتگو کردیم تا بیشتر با حال و هوای مراسم پیاده روی آشنا شویم.

* در موکب چه خدماتی به زائران حسینی ارائه می‌دهید؟

موکب یحیی بن زید (ع) گنبد با موکب عتره الطاهره بصره عراق به‌صورت مشترک به زوار امام حسین (ع) خدمت‌رسانی می‌کرد. به این صورت که مکان و امکاناتی را برادران عراقی تامین می‌کردند و کارهایی نظیر پخت نان، تهیه غذای زائران، کارهای درمانی و خدماتی توسط موکب یحیی ابن زید پشتیبانی می‌شد.

ما در موکب یحیی بن زید میزبان زائران حسینی از اقصی‌نقاط دنیا و استان‌های مختلف کشور عراق بودیم.

* زیباترین صحنه‌هایی که در اربعین دیدید چه بود؟

یکی از زیباترین صحنه‌ها حضور جوانانی از طبقه مرفه اجتماعی از استان گلستان بود که علی‌رغم تمکن مالی که داشتند و می‌توانستند به‌راحتی به پیشرفته‌ترین کشورها سفر کنند و در گران‌ترین هتل‌ها اقامت کنند، سفر اربعین را انتخاب کردند و برای خدمت به زائران به موکب ما پیوستند.

در کنار دیگر زائران در شرایط گرمای هوای عراق در موکب‌ها خوابیدند و دوشادوش ما برای خدمت به زائران تلاش کردند و از تهیه غذا گرفته تا کارهای خدماتی مضایقه نکردند.

* زبان ما فارسی و عراقی‌ها عرب زبانزد باتوجه‌به اختلاف زبان کارکردن مشترک سخت نبود؟

یکی از معجزات اربعین نزدیک کردن قلب‌های مسلمانان به هم است. ما با کشور عراق سال‌ها در جنگ بودیم حتی زبان مشترکی هم با هم نداشتیم، ولی حب حسین آن‌چنان پیوندی بین ما برقرار کرده بود که به‌راحتی علی‌رغم اختلاف زبان با هم کار می کردیم.

وقتی همه به عشق امام و برای خدمت به زوار در موکب ها دور هم جمع شده اند دیگر فرقی نمی کند غذا بپزی یا نظافت کنی«حب الحسین یجمعنا» به معنی واقعی در موکب‌ها حاکم است و همه به عشق امام و برای خدمت به زائران امام دور هم جمع شده‌اند. در این شرایط دیگر فرقی نمی‌کند غذا بپزی، پاهای زخمی زائران را تیمار کنی یا نظافت کنی؛ به همین دلیل بدون هیچ اختلافی همه با هم به‌صورت مشترک کارها را پیش می‌بردیم و زبان‌ها همه یکی شده بود.

نه‌تنها عراقی‌ها بلکه مسلمانانی از کشورهای بنگلادش سودان و دیگر کشورهای دنیا که به موکب ما می‌آمدند به‌راحتی با هم ارتباط برقرار می‌کردیم. اتحاد مسلمانان و یکی شدن دل‌های آنها را به‌راحتی می‌توان در اربعین مشاهده کرد.

* نحوه میزبانی مردم عراق که در منازل خود از خیل زائران حسینی پذیرایی می‌کنند به چه صورت است؟

در طول مسیر پیاده‌روی زائران امام حسین (ع) روستاهای زیادی واقع شده است و روستاییان عراقی قبل از غروب خورشید، در مسیر راه می‌ایستند تا زائران را باعزت و احترام به خانه‌هایشان دعوت کنند و برای آنکه افتخار میزبانی زائران امام را از آن خود کنند با هم رقابت دارند.

بسیاری از این روستاییان عراقی وضعیت مالی خوبی ندارند و در طول سال تلاش می‌کنند تا بتوانند پس اندازی برای روز اربعین و خدمت به زائران کنار بگذارند.

روستاییان به عشق مولایشان بهترین پذیرایی را با روی گشاده از میهمانان خود دارند و با مهربانی تاول‌های پای زائران را می‌شویند و تیمار می‌کنند، خدمت به زائران را افتخار بزرگی برای خود می‌دانند و می‌گویند اگرچه تمکن مالی زیادی ندارند ولی امام حسین (ع) به مال آنها برکت می‌دهد و هرگز در زندگی خود لنگ نمی‌مانند.

* حرف آخر؟

در پیاده‌روی اربعین جمعیتی میلیونی از مسلمانان از اقصی‌نقاط دنیا به عشق امام حسین (ع) دور هم جمع می‌شوند و پیام عدالت‌خواهی امام را به دنیا مخابره می‌کنند.

در پیشرفته‌ترین و خوش‌آب‌وهواترین کشورهای دنیا اگر شرایط سفر رایگان را هم برای مردم فراهم کنند هرگز قادر نیستند یک‌صدم از جمعیت را دور هم جمع کنند.

اینکه یک کشور کوچکی مثل عراق بتواند بدون کوچک‌ترین مشکلی پذیرای این خیل جمعیت باشد، یکی از معجزات عشق به ولایت است و باید قدر این نعمت بزرگ را دانست.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار