مردم روستای چهار باغ می گویند در سال 80 شورای اسلامی این روستا برخی از اراضی ملی که منابع طبیعی به آنها واگذار کرده را خریداری کردند و این اراضی در حال حاضر به بنیاد مسکن واگذار شده است.

فروش اراضی ملی توسط اعضای شورای یک روستا در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گلستان ما، قبل از سال 1380 بود که برخی از مردم شریف و پر تلاش روستای چهارباغ  از توابع شهرستان گرگان استان گلستان، با وعده شیرین اعضای شورای وقت، سرمایه زندگی خود را بابت خرید زمین های مسکونی هزینه کردند، به امید روزی که این سرمایه تبدیل به سرپناهی برای آنها شود اما  طی سال های متوالی و پیگیری های به عمل آمده مشخص شد زمین های فروش رفته تحت ید شورای وقت نبوده است.

 در سال 80 بخشی از اراضی ملی که در تصرف شورای اسلامی روستای چهار باغ قرار داشت به برخی از افراد روستا به فروش می رسد که این واگذاری غیرقانونی بوده است.

اطلاعات ما حاکی از آن است که این اراضی در حال حاضر در اختیار بنیاد مسکن قرار دارد و بنیاد مسکن نیز برای این اراضی سند دریافت کردند.

مسئولان شورای اسلامی روستا ضمن تایید این ماجرا بیان کردند که  این اراضی برای ساخت مسکن جوانان روستا صرف می شود.

برخی از مردم بیان می کنند که شورای اسلامی این روستا به دنبال مصالحه در این زمینه است و بنا است بخشی از این اراضی با آنها واگذار شود ولی این موضوع از سوی مدیرکل بنیاد مسکن استان گلستان تکذیب شد.

سید محمدحسینی، مدیرکل بنیاد مسکن استان گلستان در این باره می گوید: طبق قانون ساماندهی و حمایت از تولید مسکن و براساس ماده چهارم این قانون دبنیاد مسکن انقلاب ‌اسلامی موظف است با انجام مطالعات امکان‌سنجی و شناسایی اراضی مستعد توسعه کالبدی روستاها، نسبت به انجام طراحی تفکیک اراضی واقع در محدوده روستاها اقدام کند و در این راستا کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی و شرکتهای دولتی که صددرصد(100%)‌سرمایه و سهام آنها متعلق به دولت است موظفند اراضی واقع در محدوده روستاها را به صورت رایگان به منظور تسهیل در امر تولید و عرضه مسکن روستایی به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذار کنند.

حسینی ادامه داد: این اراضی برحسب نیاز روستا به واجد شرایط روستا واگذار می شود و در روستای چهار باغ شورای اسلامی این روستا که کار حفاظت از عرصه های ملی را انجام می داد این زمین ها واگذار شده بود و اجازه فروش آن را نداشت.

وی افزود: این اراضی برای شخص نیست که شورای اسلامی روستا بتواند آن را واگذار کند.

این مقام مسئول بیان کرد: 6 هکتار اراضی منابع طبیعی از سنوات گذشته بر حسب قانون برای تولید مسکن به بنیاد مسکن واگذار کرده است و عرصه هایی که به مردم در سال های گذشته از سوی شورای اسلامی این روستا واگذار شده کمتر از این میزان است.

حسینی بیان کرد: تعدادی از افراد از این روستا مدعی هستند که بخشی از این ارضی در سال های گذشته به آنها واگذار شده است و گاهی این افراد به بنیاد مسکن نیز مراجعه می کنند.

وی بابیان اینکه  بنیاد مسکن درصدد است که این اراضی را برای ساخت مسکن جوانان صرف کند، افزود: در حال حاضر هیچ اقدامی بنیاد مسکن در این عرصه ها انجام نداده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان گلستان تاکید کرد: این افراد مال غیر را خریداری کردند و باید از طریق مراجع قضایی نسبت به احقاق حق خود اقدام کنند، اگر فردی مدعی آن است که این اراضی جزو مستثنیات است می توانند از طریق محاکم قضایی نسبت به این مسئله اقدام کنند.

مال باختگان این روستا انتظار دارند که شورای اسلامی روستا پاسخگوی مطالبات آنها باشد و از نظر قانونی نیز با توجه به اینکه شورای اسلامی روستا جایگاه حقوقی دارد نمی تواند بیان کند که این واگذاری ها در سال های گذشته بوده و به شورای فعلی روستا مربوط نیست.

برخی از مال باختگان از دست نوشته های با مهر مندرج شورای روستای چاله باغ دارند که نشان می دهد این اراضی از شورا خریداری شده است.

خواسته مال باختگان این است که دستگاه قضائی به این مسئله ورود پیدا کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار