مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گلستان از شرکت ۳۰ هزار نفر در یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در این استان خبر داد و گفت: تا کنون اهالی ۲ شهرستان بندرترکمن و گنبدکاووس بالاترین آمار شرکت کننده در این جشنواره فرهنگی را دارند.

۳۰ هزار گلستانی در جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کردند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، آخوند عبدالحی میرزاعلی روز یکشنبه در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس ابراز امیدواری کرد تا با توجه به تمدید مهلت شرکت در یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی تا پایان آذر، شمار شرکت کنندگان گلستانی در این رخداد فرهنگی افزایش یابد.

وی با یادآوری اینکه پارسال گلستان رتبه هفتم در شمار شرکت کنندگان در جشنواره رضوی را به دست آورد که در بین شهرستان‌های استان، گنبدکاووس حائز رتبه نخست شد، افزود: این استان با وجود اینکه از حیث سرانه فضای کتابخانه‌ای جایگاه ۱۶ کشور را دارد اما در جشنواره امسال تا الان رتبه پنجم را به دست آورده است.

به گزارش ایرنا، یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی و با همکاری بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی، شناسایی و معرفی کتاب‌های فاخر مرتبط با فرهنگ و سیره اهل بیت (ع) و بخش ویژه حضرت مهدی (عج)، با انتشار فراخوانی از ۲۲ خرداد ماه امسال همزمان با آغاز دهه کرامت شروع به فعالیت کرده است.

میرزاعلی از برنامه‌ریزی برای اجرای طرح "میز مرجع مجازی" جهت اتصال و دسترسی اعضای کتابخانه‌های عمومی گلستان به پایگاه تامین منابع علمی (مگاپیپر) و بهره‌مندی از ۱۲۰ میلیون مقاله علمی آن خبر داد و گفت: اکنون این طرح در چند کتابخانه عمومی مناطق شهری استان درحال اجرا است و قرار است با تامین اینترنت رایگان (وای فای) برای تمامی ۸۰ کتابخانه‌ عمومی مناطق شهری و روستایی این استان شمالی، اعضا بتوانند از مقالات علمی آن استفاده نمایند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گلستان همچنین با مهم دانستن مقوله کتاب و کتابخوانی بویژه در آموزه‌های دینی، برلزوم تلاش همگانی ادارات و نهادهای آموزشی و فرهنگی، مسوولان دستگاه‌های اجرایی و خدماتی، علما و روحانیون، تشکل‌های مردم نهاد و رسانه‌های ارتباط جمعی برای ترویج هرچه بیشتر فرهنگ کتاب و کتابخوانی و ارتقای سرانه مطالعه در جامعه تاکید کرد.

وی افزود: متاسفانه امروز فضای مجازی و مطالب بیشتر غیر مستند آن و نیز نا آشنایی اکثر افراد جامعه با نحوه استفاده اصولی از آن، زندگی همه ما از کوچک و بزرگ، مسوول و غیرمسوول را احاطه کرده است درحالی که استفاده از کتاب به عنوان یک مرجع علمی معتبر، کمک زیادی به رشد دانایی افراد جامعه می‌کند که باید مورد توجه قرار گیرد.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس در این نشست ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده امسال در حوزه کتاب و کتابخوانی، از جمله برگزاری نشست‌های کتابخوانی و قصه گویی به‌صورت حضوری و مجازی، ارسال کتاب برای اعضا و برگزاری مستمر جلسات انجمن کتابخانه‌ها از واریز ۶۴۰ میلیون ریال سهم نیم درصد کتابخانه‌های شهرستان توسط ۲ شهرداری گنبدکاووس و اینچه برون در هفت ماه گذشته خبر داد. 

علیرضا مجاهدی راد، از شرکت سه هزار و ۷۵۰ نفر از مردمان گنبدکاووس در یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی امسال خبر داد و گفت: با توجه به در پیش بودن هفته کتاب و کتابخوانی ( ۲۴ تا ۳۰ آبان) درحال تدوین برنامه‌های بزرگداشت این هفته با همکاری برخی ادارات و نهادهای شهرستان مانند آموزش و پرورش، کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فرهنگ ارشاد اسلامی هستیم.

وی از پیگیری تامین اعتبار برای ساخت کتابخانه عمومی در زمین ۲ هزار مترمربعی تحویلی شهرداری گنبدکاووس در خیابان جرجان و تسریع در تکمیل فضای ۶۵۰ مترمربعی یک مجتمع ساختمانی اهدایی شهرداری در خیابان بعثت جهت راه‌اندازی کتابخانه عمومی و راه اندازی کتابخانه عمومی در طبقه دوم ۲ ساختمان درحال ساخت "سرای محله" در محله سیدآباد و چای بویین خبر داد و افزود: ساختمان کتابخانه روستای حاجی قوشان نیز آماده افتتاح است.

فرماندار ویژه گنبدکاووس در این نشست با قدردانی از تلاش اداره و انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان جهت ترویج فعالیت‌های کتاب و کتابخوانی، برلزوم استمرار این فعالیت‌ها با توجه به سبقه تاریخی و فرهنگی مردمان این دیار تاکید  و اضافه کرد: برای ارتقای فعالیت‌های این حوزه باید از همه ظرفیت‌های موجود بویژه شهرداری و شورای شهر استفاده کرد.

عبدالقدیر کریمی با اعلام آمادگی فرمانداری گنبدکاووس برای پیش بینی اعتبار از منابع تملک دارایی‌های سرمایه‌ای جهت انجام فعالیت‌های عمرانی حوزه کتاب و کتابخوانی، افزود: بسیاری از روستاهای بزرگ این شهرستان نیاز به کتابخانه عمومی دارند که شوراها و دهیاران روستاها آمادگی همکاری در این حوزه هستند. 

وی پیشنهاد کرد تا برای پیشبرد فعالیت‌های کتاب و کتابخوانی گنبدکاووس و اجرای طرح‌های عمرانی این حوزه نشست مشترک مدیرکل کتابخانه‌های گلستان به مسوولان این شهرستان در شورای شهر گنبدکاووس برگزار شود.

دراین نشست همچنین برخی اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس و برخی مدیران فرهنگی این شهرستان نیز به بیان نقطه نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند.

گنبدکاووس که با ۳۷۵ هزار نفر جمعیت، دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است فقط چهار کتابخانه عمومی (دولتی و مشارکتی) دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار