جلسه پسماند استانداری با موضوع مدیریت پسماند و پوشش کامل و جمع آوری و تفکیک زباله‌های روستایی برگزار شد.

ضرورت جمع آوری کامل و تفکیک زباله‌های روستایی گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز گلستان، جلسه مدیریت پسماند که در دفتر مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری و با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان و مدیرعامل پسماند استان با موضوع پسماند روستایی، برگزار شد که در آن مدیریت پسماند و پوشش و جمع آوری و تفکیک زباله های روستایی بحث و بررسی شد.

نصیبی مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراها استانداری گلستان گفت: اگر بتوانیم زباله روستاها را درست مدیریت کنیم از فشار زباله ها در حوزه شهری هم کم خواهیم کرد و باید جمع آوری کامل و تفکیک زباله در دستور کار قرار گیرد.

محمدرضا کنعانی مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: در حوزه جمع آوری زباله چه در روستا و چه در شهر بحث آموزش خانوارها برای تفکیک زباله در مبدا و نه در مقصد دارای اهمیت بوده و به کاهش حجم زباله کمک شایانی می کند.

سمیعی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداریهای استان گلستان  گفت: استان گلستان خوشبختانه درمقایسه با سایر استانهای شمالی به عنوان استان الگو در مدیریت پسماند شهری و روستایی مطرح است و در این راستا تقریبا تمامی زباله های روستاهای استان گلستان با پوشش بیش از ۸۰درصد در حال حاضر جمع آوری و پس از انتقال به ایستگاه های موقت زباله به مراکز دفن پسماندهای استان گلستان انتقال داده می شود.

وی افزود: موضوع فرهنگ سازی در مدیریت پسماند از دغدغه‌های همیشگی مدیریت پسماند استان گلستان است و در بخش تفکیک زباله از مبدا در روستا کارهای بسیار خوبی صورت گرفته است و تلاش می‌شود با هماهنگی بخش های خصوصی در مقایسه با اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در سطح استان به ویژه در بخش روستاها اقدام شود.

کنعانی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان در این جلسه گفت: استفاده از جوامع محلی در مدیریت پسماند با آموزش درست در سطوح مختلف جامعه قابل دستیابی است و در این راستا اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان همکاری کاملی با سازمان‌های مربوطه داشته است.

وی گفت: به ویژه در بخش آموزش جوامع محلی طریق سازمان‌های مردم نهاد استان گلستان تلاش کرده ایم که فرهنگ مدیریت پسماند به ویژه در بخش روستاها به مردم آموزش داده شود در این رابطه ما برنامه مدونی داریم که در حال اجرای آن در بخش آموزش از طریق سازمانهای مردم نهاد در روستاهای پیرامون مناطق تحت حفاظت محیط زیست از جمله مناطق حفاظت شده و پارک ملی هستیم.

کنعانی همچنین افزود: در سال۱۴۰۰ اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان در بخش آموزش زیست محیطی مدیریت پسماند به جوامع محلی و روستاها با مشارکت کارشناسان زبده در برنامه روستایار ۳ همکاری مناسبی را با دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان به عمل آورده است و برنامه آموزشی فوق در قالب پکیج آموزشی همراه با سایر ارگانها که نقش اساسی در مدیریت روستایی دارند در سطح کشور توزیع می شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار