مدیر آموزش و پرورش شهرستان گنبدکاووس گفت: با توجه به اینکه سالانه ۲ هزار و ۲۰۰ نفر به جمعیت دانش‌آموزی شهرستان اضافه می‌شود تا پنج سال آینده با مشکل جدی فضای آموزشی مواجه خواهیم بود.

گنبدکاووس تا ۵ سال آینده با مشکل فضای آموزشی روبرو می‌شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گنبدکاووس، کمال‌الدین نظرنژاد در جلسه شورای آموزش وپرورش اظهار کرد: در ۹ ماهه اول امسال مبلغ ۱۹۴ میلیون تومان بابت پنج درصد سهم آموزش و پرورش از محل عوارض ساختمان‌ها و دیگر موارد شهرداری تعلق گرفته که تقاضا داریم این مبلغ واریز شود.

وی تصریح کرد: در شهرهای کوچک‌تر از گنبدکاووس این مبلغ بیشتر بود و در گرگان پنج درصد سهم آموزش و پرورش از محل شهرداری در یکسال گذشته چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان گنبدکاووس با اشاره به مشکلات جدی شهرستان در کمبود فضاهای آموزشی خاطرنشان کرد: شهرستان گنبدکاووس یک شهرستان مهاجرت‌پذیر بوده و در پنج سال آینده سالانه تعداد ۲ هزار و ۲۰۰ دانش آموز به تعداد دانش آموزان اضافه خواهد شد و در این مدت شهرستان با مشکل جدی کمبود فضاهای آموزشی مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه گنبدکاووس جزو ۱۰ شهرستان برتر در احداث مدرسه توسط خیرین بوده اما متاسفانه در سطح شهر و روستاهای این شهرستان با کمبود زمین برای احداث مدرسه مواجه هستیم که اگر این کمبود مرتفع شود خیرین حاضر به احداث بنای مدرسه خواهند بود.

نظرنژاد با بیان اینکه توجه به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و سوق دادن دانش آموزان به این سمت نیازمند زیرساخت‌های لازم است، گفت: به همین منظور برای‌ نخستین بار هنرستان دخترانه  تربیت بدنی در شهرستان گنبدکاووس احداث می شود ضمن اینکه در مهرماه سال آینده شاهد افتتاح هنرستان دخترانه توسط خانواده مرحوم محمدی خواهیم بود.

وی بیان کرد: در گنبدکاووس تعداد ۱۲۹ مدرسه غیردولتی فعالیت دارند و ۱۲ هزار و ۲۰۰ دانش آموز در حال آموزش هستند.بیش از ۷۰ درصد از این مدارس یا مجوز استحکام بنا نداشته و یا امسال تاریخ مجوز استحکام بنا آنها به پایان می‌رسد، تعداد ۹۸ مدرسه از این مدارس استیجاری بوده و اداره کل نوسازی اموزش و پرورش در مورد مجوز استحکام بنا این مدارس را تحت فشار گذاشته است.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان گنبدکاووس افزود: قبل شیوع کرونا بیش از ۱۸ هزار دانش آموز در این مدارس مشغول تحصیل بودند که با شیوع بیماری کرونا تعداد دانش آموزان در این مدارس به ۱۲ هزار و ۲۰۰ نفر کاهش پیدا کرد، اگر مدارس غیردولتی به علت عدم استحکام بنا تعطیل شوند بحران جدی در کمبود فضای آموزشی گریبانگیر شهرستان خواهد شد.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل عدم همکاری اداره ثبت احوال شهرستان گنبدکاووس طرح پالایش اسمی برای بی‌سوادان شهرستان به پایگاه پالایش تغییر پیدا کرده و قرار است مدرسه‌محوری جایگزین اداره ثبت احوال در این خصوص شود.

نظرنژاد با اشاره به طرح جدید شهردار مدرسه گفت: این طرح با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر در حال اجرا بوده که در این طرح ۸۰ نفر از دانش‌آموزان مدارس سراسر شهرستان به عنوان شهردار مدرسه انتخاب شدند و قرار است در ساعات شش‌گانه سند تحول، طرح‌های علمی، فرهنگی، ورزشی به صورت مشاوره‌ای و رفع مشکلات شهری از مدرسه تا محلات مورد نظر خود را در قالب زیباسازی و مبلمان شهری ارائه دهند.

* از ظرفیت شورای آموزش و پرورش در راستای رفع مشکلات آموزشی استفاده شود
فرماندار شهرستان گنبدکاووس در این جلسه گفت: آموزش ورورش می‌تواند از ظرفیت شورای آموزش و پرورش در سطح استان و کشور در راستای رفع مشکلات و جبران کمبود امکانات و فضاهای آموزشی استفاده کند.

عبدالقدیر کریمی اظهار کرد: شورای آموزش و پرورش راهکار بسیار مناسبی در جهت ارتقاء شاخص‌های این حوزه بوده و باید با نگاه و رویکرد عملیاتی به این حوزه مشکلات را برطرف کرد.

وی درباره کمبود زمین برای احداث مدرسه در سطح شهرستان تصریح کرد: بخشداران و همکاران فرمانداری تمامی تمرکز خود را در پیگیری این موضوع معطوف کرده و به صورت جدی وارد کار شوند تا در چند سال آینده مشکل کمبود زمین در آموزش فرزندان و نسل آینده خلایی ایجاد نکند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار