در سال‌های گذشته آبیاری اراضی روستای «باینال» از طریق یک حلقه چاه نیمه‌عمیق انجام می‌شد و مدتی است بنا بر دلایلی کشاورزان این روستا اجازه استفاده از این چاه را ندارند و برخی کشاورزان مجبور به حفر چاه‌های غیرمجاز در اطراف اراضی خود شده‌اند، امری که می‌تواند خطر جدی برای فرونشست زمین محسوب شود.

درخواست اهالی «باینال» کلاله برای بهره‌برداری از یک حلقه چاه نیمه‌عمیق/ معیشت روستائیان «باینال» در خطر است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، کاهش­­ ریزش‌­های جوی و خشکسالی بی­‌سابقه در گلستان موجب شده تا بخش کشاورزی که مهمترین بخش اقتصادی این استان شمالی را تشکیل می‌­دهد با خطر جدی مواجه شود.

آب یکی از مؤلفه­های اصلی برای استمرار فعالیت کشاورزی محسوب می­شود و بدون این مؤلفه مهم عملأ ادامه کشاورزی امکان‌پذیر نیست با این وجود کاهش دبی رودخانه‌­ها و آب­‌های سطحی موجب شده تا کشاورزان گلستانی از منابع آب­‌های زیرزمینی بیشتر استفاده کنند این در حالی است که شرق گلستان به لحاظ وضعیت بارندگی کم و بهره‌­مندی از آب­‌های سطحی در سال‌­های قبل نیز دچار مشکل بودند.

نیمی از جمعیت گلستان ساکن روستاها هستند و بیش از ۷۰ درصد مشاغل روستاییان به کشاورزی وابسته است،«باینال» روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کلاله است این روستا در دهستان «کنگور» واقع شده و مردم آن در ۸۰ هکتار از اراضی این روستا مشغول به کشاورزی هستند سال­‌های قبل آبیاری این اراضی از طریق یک حلقه چاه نیمه‌عمیق انجام می‌­شد و مدتی است بنا بر دلایلی کشاورزان این روستا اجازه استفاده از این چاه را ندارند و برخی کشاورزان مجبور به حفر چاه‌های غیرمجاز در اطراف اراضی خود شده­‌اند، امری که می­‌تواند خطر جدی برای فرونشست زمین محسوب شود.

*معیشت روستای«باینال» در خطر است/ بهره­‌برداری از یک چاه مجاز بهتر از حفر چندین چاه غیرمجاز در روستاست

در همین رابطه عضو شورای روستای «باینال» در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: یک حلقه چاه با عمق ۸۰ متر و برداشت ۶ اینچ اوایل انقلاب به کشاورزان روستای باینال واگذار شد اما بعد از مدتی شافت و غلاف این چاه توسط امور اراضی برداشته و با پولی که از کشاورزان روستا جمع‌آوری شد توانستیم دوباره چاه را تجهیز کنیم.

محمدامین کریمیان تصریح کرد: به دلیل عدم توانایی تهیه گازوئیل برای این چاه،اقدام به برقی کردن آن کردیم اما به دلیل نداشتن مجوز و پروانه بهره­‌برداری این کار هنوز برای مردم روستا انجام نشده است.

وی با بیان اینکه معیشت مردم «باینال» در خطر است، افزود: اگر از این چاه بهره‌­برداری شود حدود ۸۰ خانوار از آن بهره‌­مند خواهند شد در حال حاضر مردم روستا مجبور هستند شبانه به حفر چاه غیرمجاز اقدام کنند تا بتوانند کشاورزی خود را ادامه دهند برای هر یک از این چاه‌ها نیز مبلغی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان هزینه می‌شود در صورتی که اگر این هزینه­‌ها برای یک چاه صرف شود شاهد حفر ۲۰ حلقه چاه مختلف در روستا نخواهیم بود که به دنبال آن فرونشست زمین را شاهد باشیم.

*شورای روستای «باینال»اقدامی در خصوص اخذ مجوز پروانه چاه انجام نداده است/ انسداد 21 حلقه چاه غیرمجاز در کلاله

سرپرست منابع آب کلاله و مراوه تپه در خصوص بهره‌­برداری از یک حلقه چاه نیمه‌عمیق در روستای «باینال»در گفتگو با خبرنگار فارس  اظهار کرد: یکسری آمار برداری سالیانه وجود دارد اما در کمیسیون رسیدگی به صدور پروانه بهره‌­برداری هیچ‌گونه سوابقی برای چاه موجود در روستای «باینال» و تقاضا برای صدور پروانه بهره­‌برداری مشاهده نشده است.

احمد پارسایی‌راد تصریح کرد: آخرین قانون برای تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه در سال ۱۳۸۹ تصویب و عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۰ آغاز شد در این مصوبه به یکسری چاه‌های فاقد پروانه که قبل از سال ۱۳۸۵ حفر شده بودند با شرایطی مجوز بهره‌برداری داده می­‌شد.

وی افزود: در همان سال به تمام شوراهای روستا از طریق نامه کتبی و جراید اعلام شد که باید چاه‌های قبل از سال ۱۳۸۵ در سایت تعیین تکلیف ثبت‌نام کنند و ظاهرأ در آن سال اقدامی از سوی شورای روستای «باینال» انجام نشد.

سرپرست منابع آب کلاله و مراوه‌تپه بیان کرد: براساس قوانین توزیع عادلانه آب باید چاه‌هایی هم­چون چاه واقع در روستای «باینال» طبق قانون تعیین تکلیف می­‌شدند اما هنوز اهالی روستا و شورای روستا هیچ مدارکی در این خصوص ارائه نداده‌­اند اگر مدارک و مستندات کافی باشد در قالب تعیین تکلیف بررسی می‌­شود.

پارسایی‌راد خاطرنشان کرد: در یکی دو ماه اخیر ۲۱ حلقه چاه غیرمجاز در سطح شهرستان انسداد کردیم و ۲۴ حکم جدید و قطعی اجرای احکام را داریم و از طرفی برنامه تعادل‌بخشی بین منابع مصارف در حال انجام است، همچنین کنترل هوشمند چاه‌های دارای پروانه شناسایی و ارسال پروانه­ چاه‌های متخلف و غیرمجاز به دادگاه در حال انجام است تا چاه‌های فاقد پروانه تعیین تکلیف شوند در واقع باید در تأمین منابع و مصارف موجود تعادل‌بخشی داشته باشیم تا شاهد تأمین آب پایدار برای مصارف در بخش‌­های مختلف باشیم.

براساس این گزارش، اگر چه قانون تعیین تکلیف چاه‌های فاقد مجوز پروانه برای تعادل‌بخشی بین مصارف مختلف مصوب شد و البته قابل اجراست، اما با گذشت حدود یک دهه از اجرا شدن این قانون هنوز شاهد حفر چاه‌های غیرمجاز بی‌شماری در سطح استان هستیم با توجه به خشکسالی و نیاز جدی کشاورزان روستای «باینال» به آب لازم است برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی درست و به موقع انجام شود چرا که حفر چاه‌های بی‌شماری در این روستا تبعات منفی بسیاری بر جای خواهد گذاشت در حالی که در صورت صدور مجوز برای چاه نیمه‌عمیق روستای «باینال» مسوولان می‌­­توانند نظارت بیشتری بر میزان مصرف آب داشته باشند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار