در حالی که به گفته کارشناسان ارائه اعتبارات کشاورزی مناسب می تواند به عنوان یک عامل تقویت شده در جریان توسعه کشاورزی محسوب شود اما دسترسی به منابع و تسهیلات بانکی برای کشاورزان گلستانی محدود است.

دسترسی محدود کشاورزان گلستانی به تسهیلات بانکی/ تجهیز کشاورزی معطل تخصیص اعتبارات

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، مشکلات موجود در بخش کشاورزی طی سال­‌های اخیر موجب شده تا سطح درآمد و میزان پس­انداز کشاورزان به شدت کاهش یابد و این بخش مهم اقتصادی با کمبود سرمایه مواجه شود و این امر یکی از موانع مهم در بخش کشاورزی است.

بدون تردید وقتی کشاورز از سرمایه کافی برخوردار نباشد مکانیزه کردن فعالیت و تطابق آن با فناوری نوین جزو اولویت‌­های وی نخواهد بود و این امر تأثیر منفی بر افزایش بهره‌­وری عوامل تولید و هزینه­ برجای خواهد گذاشت.

در حالی که به گفته کارشناسان ارائه اعتبارات مناسب می­‌تواند به عنوان یک عامل تقویت شده در جریان توسعه کشاورزی محسوب شود اما دسترسی به منابع و تسهیلات بانکی برای کشاورزان گلستانی محدود است و تسهیلات در نظر گرفته شده برای آنها با کارمزد ۱۱ درصد است، کارمزد بالا در بخش تسهیلات کشاورزی چالش­‌های فراوانی برای بهره­‌برداران این بخش ایجاد کرده تا جایی که خشکسالی بی­‌سابقه در سال گذشته موجب شد تا بسیاری از کشاورزان قادر به بازپرداخت اقساط خود نباشد هر چند تیر ماه سال جاری قانون امهال و بخشودگی جرایم کشاورزان تصویب شد اما هنوز این مصوبه در پیچ و خم اجراست و عملیاتی نشده است.

چند سالی می‌­شود عملکرد مسوولان در بخش حمایت از کشاورزی مورد رضایت کشاورزان نیست و این قشر از عدم حمایت­­‌ها ناراضی و دلسرد هستند در شرایط کنونی با توجه به افزایش افسار گسیخته قیمت نهاده‌­های کشاورزی و سایر هزینه‌­ها، برای ادامه تولید حداقل کاری که مسوولان می‌­توانند انجام دهند ارائه تسهیلات بانکی با کارمزد پایین است اما به گفته کشاورزان مدت‌هاست که اکثر آنها در مقابل درخواست برای واگذاری تسهیلات بانکی با جمله «منابع نداریم» مواجه می­‌شوند.

*نقدینگی مشکل مهم کشاورزان گلستانی/ تسهیلات با کارمزد ۱۱ درصد حمایت از کشاورز نیست

 کشاورز گلستانی یکی از مشکلات مهم در بخش کشاورزی را کمبود نقدینگی دانست و در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: کشاورز برای کاشت محصول و نگهداری از آن باید هزینه‌­هایی از جمله خرید کود و سم را خودش تقبل کند و در این زمینه هیچ حمایتی از کشاورز نمی­‌شود طی دو سال اخیر قیمت کود و سم به شدت افزایش یافته اما درآمد کشاورز نه تنها افزایش نیافته بلکه کاهش چشمگیری نیز داشته است.

علی میری تصریح کرد: کشاورزان برای کشت و کار نیاز به نقدینگی بالایی دارند و اگر تسهیلات بانکی در اختیار آنها قرار نگیرد قادر به فعالیت نخواهند بود با این وجود بیشتر اوقات و در مراجعه به بانک برای دریافت تسهیلات با در بسته مواجه می‌­شویم و مدیران بانکی اذعان می­‌کنند منابع لازم برای واگذاری تسهیلات را ندارند.

وی بیان کرد: کشاورزی مورد ناملایمات فراوانی قرار گرفته و بی­‌اهمیتی به این بخش تأثیرات منفی خود را در سال‌­های آینده بر جای خواهد گذاشت در کشورهای توسعه‌یافته به مسأله امنیت غذایی و بخش کشاورزی اهمیت فراوانی داده می­‌شود اما جای تعجب است چرا در کشور ما که در تحریم به سر می‌­بریم به تولیدات بخش کشاورزی که غذای مردم را تأمین می‌­کنند، اهمیت داده نمی‌­شود؟

کشاورز گلستانی خاطرنشان کرد: در اکثر کشورهای دنیا به منظور حمایت از بخش کشاورزی اعتبارات ارزان‌قیمت به کشاورزان اعطا می‌شود اما در کشور ما تسهیلات با کارمزد ۱۱ درصد است و در صورت تأخیر در پرداخت جرایم سنگینی شامل آن خواهد شد.

میری گفت: کارمزد تسهیلات نسبت به نوساناتی که در بازار محصولات کشاورزی وجود دارد، بسیار بالاست با هزینه­‌های بالا در بخش کشاورزی و از طرفی خشکسالی بسیاری از کشاورزان قادر به پرداخت اقساط وام­‌های خود نیستند.

*پرداخت ۱۸۳ میلیارد تومان تسهیلات برای خرید ماشین‌آلات کشاورزی در گلستان/ ابلاغ دستورالعمل امهال تسهیلات بانک کشاورزی تا دو هفته آینده

معاون برنامه­‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی گلستان در خصوص وضعیت تسهیلات بانکی در بخش کشاورزی گفت: تسهیلات در سال جاری از محل بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ به سازمان جهاد کشاورزی ابلاغ شد این تسهیلات یارانه دار بوده و نرخ سود آن کمتر از نرخ سود شورای پول و اعتبار است اما منابع تسهیلاتی دیگر شامل محل رونق تولید با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار در اختیار بهره­‌برداران قرار می­‌گیرد.

آمنه جمشیدی تصریح کرد: تسهیلات با نرخ ترجیحی از محل بانک کشاورزی برای گلخانه‌­ها نیز در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت و با توجه به تغییرات نرخ ارز برای نهاده‌­های کشاورزی مقرر شد تا تسهیلات دامدار کارت برای دامداران در نظر گرفته شود و در مرحله اول تا سقف ۵۰ میلیون تومان برای هر دامدار با نرخ تسهیلات ۱۱ درصد است و دامداران می‌­توانند با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی شهرستان­‌ها و ارائه مدارک لازم از تسهیلات دامدار کارت استفاده کنند تا بخشی از نهاده‌های مورد نیاز خود را تأمین کنند.

وی ادامه داد: برای خرید ماشین‌آلات کشاورزی در سال ۱۴۰۰ خط ویژه مکانیزاسیون داشتیم که شامل خرید تراکتور، کمباین و ادوات دنباله‌بند است تا به امروز ۱۸۳ میلیارد تومان تسهیلات در این حوزه پرداخت شده است تعداد متقاضیانی که برای دریافت این تسهیلات مراجعه کرده­‌اند بیشتر از سهمیه­‌ای هستند که به استان ابلاغ می‌­شود و این امر باعث شده تا براساس اولویت­‌هایی همچون زمین زراعی یا باغی، داشتن گواهینامه ماشین‌آلات و دیگر آیتم­‌ها تسهیلات واگذار و همیشه تعدادی از افراد نتوانند از این تسهیلات بهره­‌مند نشوند.

معاون اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی گلستان در خصوص امهال تسهیلات بانکی کشاورزان خسارت‌دیده از خشکسالی گفت: با پیگیری‌­های انجام شده مقرر شد تا دو هفته آینده دستورالعمل امهال به بانک­‌های استان ارسال شود و کشاورزانی که دچار خسارت شده‌­اند با تأیید مدیر جهاد کشاورزی شهرستان، فرماندار و مدیر شعب بانکی شهرستان پرداخت تسهیلات به مدت سه سال امهال و اصل و سود و جرایم و کارمزد تسهیلات در سررسید مقرر بخشیده شود.

براساس این گزارش، نقش کشاورزی در ایجاد اشتغال و ارزش افزوده بر کسی پوشیده نیست با این وجود کمترین سرمایه‌­گذاری در بخش کشاورز انجام می­‌شود و یکی از موانع مهم در توسعه این بخش نیز نبود سرمایه محسوب می‌­شود اگر کشاورز از تسهیلات مناسب ارزان‌قیمت برخوردار باشد می‌تواند کشاورزی خود را تجهیز کند امری که به دنبال آن افزایش تولید،کاهش هزینه در بخش کشاورزی، افزایش درآمد و ایجاد اشتغال را به همراه خواهد داشت با این وجود هنوز کشاورزی ما معطل تخصیص اعتبارات است و در صورت عدم حمایت مناسب از این بخش اتفاقات ناگواری در امنیت غدایی کشور پیش‌بینی ­می‌­شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار