مدیرکل بنادر و دریانوردی گلستان گفت: برای لایروبی در خلیج گرگان نیازمند اعتبار هستیم، اما امسال حتی یک ریال هم به سازمان بنادر اختصاص نیافته است.

چشم انتظاری تخصیص اعتبار برای نجات خلیج گرگان؛ امسال دریغ از یک ریال

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان گرگان، حدود ۳۰ درصد خلیج گرگان به طور کامل خشک شده، خشک شدن این خلیج زندگی مردم ساکن و مجاور را تحت تاثیر قرار داده و زایش تنوع زیستی را با خطر مواجه کرده است.

به گفته کارشناسان لایروبی سه کانال آشوراده، خزینی و چپاقلی تنها راه نجات خلیج گرگان است و باید هر چه سریع تر این کار انجام شود.

اسعدی مدیرکل بنادر و دریانوردی گلستان گفت: در سال ۹۴ مصوبه ۵۷۷ شورای امنیت ملی کشور هشدار خشک شدن خلیج گرگان را به سازمان‌های ذی ربط آن از جمله محیط زیست داده بود.

به گفته او در کمیته نجات خلیج گرگان که ذیل کارگروه ساماندهی سواحل کشور تشکیل شده بود محیط زیست نظر خودش را داشت و ما نتوانستیم نظر سازمان محیط زیست را برای لایروبی کانال‌های منتهی به خزر و خلیج اعم از آشوراده، چاپاقلی و خزینی جلب کنیم تا کار لایروبی  به انجام برسد.

اسعدی می‌گوید: پس از ارائه مطالعات از سوی ما به سازمان ملی تالاب‌های کشور، رئیس محیط زیست وقت کشور نامه‌ای به رئیس سازمان ملی تالاب‌های کشور نوشت که متولی این کار محیط زیست است و اداره کل بنادر مطالعاتش را در اختیار ما قرار دهد، ما مطالعات را در اختیارشان قرار دادیم و کمیته مربوطه برای تصمیم گیری نجات خلیج گرگان اواخر سال ۹۹ تشکیل شد و در نهایت اردیبهشت  ۱۴۰۰ این کمیته اجرای عملیات لایروبی را مصوب کرد.

تخصیص بودجه ۹۰۰ میلیارد تومانی برای نجات خلیج

او گفت: در آن زمان مقرر شد متولی لایروبی خلیج گرگان سازمان بنادر باشد، اما به شرطی که سازمان برنامه و بودجه کشور اعتبار ۹۰۰ میلیارد تومانی را به سازمان بنادر برای لایروبی اختصاص دهد.

اسعدی می‌گوید: هفته اخیر چند جلسه با معاونت عمرانی استانداری برگزار شد و کارگروه‌ها به جد به دنبال اجرای این لایروبی هستند، اما تا کنون یک ریال برای لایروبی کانال‌های آشوراده، چاپاقلی و خزینی به سازمان بنادر اختصاص نیافته است.

به گفته او برخی پیشنهاد دادند از دستگاه‌های بیل بارج برای لایروبی استفاده کنیم، اما کارشناسان گفتند دستگاه بیل بارج برای استان جوابگو نیست.

اسعدی گفت: نظر سازمان بنادر و دیگر دستگاه‌ها بر این بود که لایروب کاتر ساکشنی در کانال‌ها پیاده شود و گل و لای برداشت شده را بیش از یک کیلومتر تا دو کیلومتر دورتر پرتاب کند.

به گفته او  چنین کاتر ساکشنی که ظرفیت این کار را داشته باشد در استان مازندران و بندر فریدون کنار وجود دارد، طبق برنامه ریزی مقرر شده بازدیدی از این منطقه داشته باشیم تا رایزنی‌ها برای شروع کار انجام شود به شرطی که از سوی دیگر دستگاه‌ها هم اراده‌ای برای انجام این کار باشد.

اسعدی می‌گوید: سازمان بنادر در سال ۹۳ مطالعات خود را انجام داد و به نتیجه لایروبی برای نجات خلیج گرگان رسید، اما مورد قبول محیط زیست واقع نشد و در نهایت امسال اردیبهشت به نتیجه سال ۹۳ رسیدند که لایروبی باید انجام شود و ما ۶ سال زمان را برای نجات خلیج گرگان از دست دادیم.
او گفت: در آن زمان روسای حفاظت محیط زیست کشوربه مطالعات سازمان بنادر تمکین نمی‌کردند، حالا که این اتفاق افتاده است نیازمند بودجه حداقلی هستیم تا کار شروع شود.

به گفته اسعدی؛ استاندار گلستان در نامه‌ای به معاون وزیر کشور درخواست کرده تا از محل مدیریت بحران کشور ۱۰۰ میلیارد تومان برای آغاز عملیات لایروبی خلیج گرگان تا قبل از سال جدید به استان اختصاص پیدا کند، اگر این بودجه محقق شود سازمان بنادر تمام همت خود را خواهد گذاشت و طی ۱۸ ماه لایروبی را به اتمام می رساند.


۳۶ برابر شدن هزینه لایروبی نتیجه تعلل ۷ ساله

او می‌گوید: در سفر‌های قبلی مسئولان کشوری به استان موضوع لایروبی مطرح میشد، اما اقدام عملی برای آن نشد، سازمان بنادر در سال ۹۳ می‌توانست با بودجه ۲۵ میلیارد تومانی این کار را انجام دهد، ولی حالا ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

کمیت آب و آلودگی؛ دو چالش مهم خلیج

محمدرضا کنعانی مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان در این باره گفت: در باره خلیج گرگان دو چالش مهم داریم، یکی از این چالش‌ها بحث کمیت آب است و ۱۵ هزار هکتار از خلیج گرگان در سنوات اخیر خشک شده است.

او می‌گوید: خلیج گرگان یک تالاب ساحلی است و بیش از ۹۵ درصد آب آن از دریای خزر تامین می‌شود وآبی که از رودخانه قره سو و سایر کانال‌ها به این خلیج تخلیه می‌شود موجب پایداری اکولوژیک خلیج است و تاثیری در کمیت ندارد.
به گفته کنعانی تراز آب دریای خزر و همچنین آورده آب از حوزه‌های بالا دست کاهش پیدا کرده است.

او می‌گوید: لایروبی کانال‌ها تاثیری بر کمیت آب در خلیج گرگان نخواهد داشت، ولی سرعت گردش آب در خلیج را افزایش می‌دهد و کمک به خود پالایی سیستم می‌کند.

لایروبی، حیات خلیج گرگان را تهدید نمی‌کند

کنعانی گفت: مرکز ملی اقیانوس شناسی مطالعات مربوط به لایروبی را انجام داده و تضمین‌های لازم داده شده که لایروبی‌ها موجب خشک شدن خلیج نمی‌شود.

او می‌گوید: نگرانی دوم بحث کیفیت آب در خلیج گرگان است، توسعه سکونتگاهی در اطراف خلیج گرگان و فعالیت‌های انجام شده در حوزه آبریز بالادست و همچنین مصرف کود در اراضی، آلودگی‌هایی را از طریق این کانال‌ها وارد آب خلیج کرده است.

به گفته کنعانی  در رابطه با احیای خلیج گرگان برنامه‌ای در سال ۹۹ تدوین شده و به تمام وزارت خانه‌ها هم ابلاغ شده تا وظایف خود را نسبت به این امر بدانند و در حال حاضر هیچ منع قانونی برای برنامه‌های احیا وجود ندارد.

او گفت: اگر لایروبی‌ها اتفاق بیفتد بخش عمده‌ای از کار‌ها انجام می‌شود، اما سازمان بنادر و دستگاه‌های دیگر اجرای این کار را منوط به تامین اعتبار کرده اند و دلیل عدم انجام را این موضوع عنوان می‌کنند.

کنعانی می گوید: ردیف بودجه خاصی برای احیای خلیج در بودجه امسال تهیه نشده است، اما دستگاه‌های وزارت نیرو و صمت باید درطرح‌های خود موضوع احیای خلیج را در اولویت قرار دهند، در ضمن در سفر رئیس جمهور به استان؛ اولویت، بحث احیای خلیج گرگان است.

او گفت: سازمان حفاظت محیط زیست باید حق آبه تالاب‌ها را مطالعه کند و وزارت نیرو آن را تخصیص دهد، در رابطه با خلیج گرگان جدا از نگاه استانی و شهرستانی حق آبه مطالعه شده و به وزارت نیرو ارسال شده است، حتی حق آبه تالاب‌های گمیشان و آلماگل و آلاگل هم مطالعه شده و برای وزارت نیرو ارسال شده است، اگر این حق آبه‌ها تامین نشود همان بلایی که سر خلیج گرگان آمده سر این تالاب‌ها هم می‌آید.

در ۶ الی ۷ سال گذشته مشکل خلیج گرگان از بُعد محلی به بُعد منطقه‌ای و ملی رسیده و حالا در منطقه بندرترکمن، گز، گلوگاه و بهشهر ۲ استان را تحت تاثیر قرار داده است.

کارشناسان می گویند اقدامات لازم برای لایروبی خلیج گرگان هر چه سریع تر باید آغاز شود؛ قبل از اینکه موضوع ریزگرد هم به جمیع مشکلات خلیج گرگان اضافه شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار