رئیس انجمن ملی گندم‌کاران کشور برنامه‌ریزی و چاره‌اندیشی برای رفع مشکلات معیشتی کشاورزان را مهمترین مطالبه جامعه کشاورزی در سفر رئیس جمهور به استان عنوان کرد و گفت: پاک کردن صورت مسأله راهکار مناسبی برای رفع مشکلات کشاورزان نیست.

خواسته‌ کشاورزان از سفر رئیسی به گلستان چیست؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان،کشاورزی یکی از اضلاع مهم اقتصادی گلستان را تشکیل می­‌دهد با این وجود مشکلات عدیده به خصوص طی سال­‌های اخیر هم­چون خشکسالی، افزایش قیمت نهاده‌­ها، نامناسب بودن بازار خرید محصولات موجب شده تا معیشت کشاورزان زیادی به خطر بیفتد.

در آستانه سفر رئیس جمهور به گلستان جامعه کشاورزان امیدوار هستند با مصوب کردن برخی دستورالعمل­‌ها بخشی از مشکلات این قشر زحمتکش رفع شود.

در همین رابطه علیقلی ایمانی دبیر خانه کشاورز گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان، مهمترین مشکل روز کشاورزان را بحث معیشتی آنها دانست و اظهار کرد: در معیشت و زندگی کشاورزان مشکلات عدیده­‌ای وجود دارد، وقوع سیل در اواخر سال ۱۳۹۷ و فروردین ۱۳۹۸ و بعد از آن خشکسالی بی‌سابقه مشکلات زیادی را برای اقتصاد و تولید ما به وجود آورد، امسال نیز تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی گندم ما سبز نشده­ و احتمال از بین رفتن آنها زیاد است، البته همان مقدار گندمی که در اراضی مانده خسارت خورده‌­اند تمام این عوامل موجب شده تا سال­‌های سختی برای کشاورزان ما رقم بخورد.

رئیس جمهور نگاه ویژه­ای به امهال وام کشاورزان داشته باشد

وی تصریح کرد: در حال حاضر نگاه کشاورزان به پیگیری در خصوص مشکلات آنها بوده و واقعیت آن که در بحث امهال وام کشاورزان به‌رغم پیگیری­‌های متعدد هنوز اتفاق خاصی نیفتاده و بنابراین لازم است در سفر رئیس جمهور مصوباتی وجود داشته باشد که وام­‌های کشاورزانی که تحت تأثیر همین عوامل معوق شده­‌اند و قادر به پرداخت آن نیستند تعیین تکلیف شود و مساعدتی تحت تسهیلات جدید یا کمک بلاعوض به کشاورزان داشته باشند.

 دبیر خانه کشاورز گلستان اضافه کرد:اگر عوامل تولید که کشاورزان هستند توان مالی برای استفاده از نهاده­‌ها، ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های به روز را نداشته باشند و در معیشت خودشان دچار مشکل شوند چه انتظاری می­‌توان داشت تا کشاورزان در تأمین محصولات موفق عمل کنند؟

ایمانی بی­‌توجهی به سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را از جمله مشکلات مهم این بخش عنوان کرد و گفت: در حالی که سهم درآمد ناخالص ملی در بخش کشاورزی ۱۳ درصد است و در تمام دنیا این بخش را به کشاورزی می‌دهند اما سرمایه­‌گذاری ما در بخش کشاورزی کمتر از پنج درصد است و با این امر نمی‌­توان کشاورزی توسعه‌یافته‌­ای را رقم زد.

وی بیان کرد: باید سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی بلندمدت باشد و این بخش را تقویت کنیم  تا بتوانیم کشاورزی پایدار، مستمر و دارای قابلیت و پتاسیل بالایی را شاهد باشیم.

خرید کود و سم با ارز نیمایی، فروش محصول با ریال!

رئیس انجمن ملی گندم‌کاران کشور با بیان اینکه گرانی نهاده­‌های همچون کود و سم بار مضاعفی بر مشکلات کشاورزان شده است، افزود: کود، سم و ماشین‌آلات با ارز نیمایی در اختیار کشاورز داده شده اما محصول کشاورز با ریال از آن خریداری می‌شود این اتفاق موجب شده تا کشاورز ما در حداقل نیازهای خود بماند و کشاورزی ما تبدیل به کشاورزی معیشتی شود الان وضعیت به گونه‌­ای است که کشاورز جان زمین را می‌­گیرد تا جان خودش گرفته نشود.

علیقلی راهکار برون رفت از مشکلات بخش کشاورزی را ترسیم یک چشم‌انداز و برنامه مدون اعلام کرد و گفت: برای رسیدن به هدف باید ابزار مورد نیاز هم­چون نهاده­‌ها، ماشین‌آلات، تکنولوژی روز، تحقیقات، ترویج و آموزش در کنار هم وجود داشته باشد آن وقت می‌­توانیم از کشاورز انتظار تولید و مصرف بهینه را داشت.

ایمانی در بخش دیگری از سخنان خود به چالش آب در گلستان اشاره کرد و گفت: در کشور و البته استان ما آب به یکی از چالش‌­های مهم تبدیل شده است اگر بخواهیم سیستم­‌های آبیاری را به روز کنیم دولت توان پرداخت این همه منابع را ندارد، به روز کردن سیستم­‌های نوین آبیاری هزینه دارد و پرداخت هزینه آن از توان دولت و کشاورز خارج است از سویی اگر آب مصرف نکنیم باید کشاورزی را تعطیل کرد در صورتی که این کار پاک کردن صورت مسأله است.

وی افزود: تنها چاره برای برون‌رفت از مشکلات مربوط به آب اجرای سیستم­‌های نوین آبیاری با تأمین منابع است که این امر با سرمایه‌گذاری دولت در زیرساخت‌­های تولید میسر می­‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار