پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و با تلاش‌های گسترده شرکت گاز گلستان در مسیر خدمات رسانی به مردم، میانگین بهره مندی خانوارهای شهری و روستایی استان از گاز طبیعی به بیش از ۹۸ درصد رسیده است.

همت جهادی در تکمیل شبکه گازرسانی گلستان/ ۹۸.۵ درصد روستاها گاز دارند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره)، از انقلاب سال 57 به عنوان معجزه قرن و انقلاب نور یاد می‌کردند؛ القاب و اصطلاحتی که بعد از گذشت 43 سال از پیروزی انقلاب اسلامی امروز می‌توان مفهوم آن را در حوزه‌ها و عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و دفاعی و نظامی فهمید و درک کرد.

 

یکی از شعارها و آرمان‌های اصلی امام راحل و انقلاب اسلامی برقراری عدالت اجتماعی و برخورداری متناسب همه مردم از امکانات و زیرساخت در کشور و حتی در مناطق دور افتاده و سخت گذر بود.

 

برای لمس واقعی و درک بیشتر این موضوع باید وضعیت قبل از انقلاب ایران را با وضعیت امروز آن مقایسه کنیم؛ مقایسه‌ای که قطعاً نشان خواهد داد که در بیشتر بخش‌ها ایران امروز با ایران گذشته زمین تا آسمان متفاوت است. فقر و محرومیت به ویژه در مناطق روستایی سبب مهاجرت مردم به شهرها شده بود و به دلیل نبود امکانات اعم از بهداشتی و درمانی، خدمات عمومی، آب شرب سالم و برق و سایر موارد شرایط را برای زندگی در روستا سخت و میزان مرگ و میر را افزایش داده بود.

 

در بخش گاز طبیعی که امروز به عنوان یکی از انرژی‌های برتر محسوب می‌شود با وجود داشتن ذخایر گازی فراوان کشور، مردم از این نعمت محروم بود.

 

تا سال ۵۷ تنها ۵۱ هزار خانوار ایرانی از نعمت گاز طبیعی برخوردار بودند که امروز این میزان به هیچ عنوان قابل مقایسه با گذشته نیست و امروز اکثر روستاهای ایران هم از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.

 

شرایط منطقه گرگان و دشت هم وضعیت بهتری نسبت به سایر مناطق کشور در قبل از انقلاب نداشت اما امروز به جایی رسیده‌ایم که بیش از ۹۸ درصد مردم این استان از نعمت گاز طبیعی برخوردارند که دستاوردی بزرگی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

 

براساس گزارش های رسمی ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۸.۵ درصد جمعیت روستایی از گاز طبیعی به‌عنوان سوخت پاک برخوردار هستند و این برخورداری منحصر به منطقه خاص یا قومیت خاصی نبوده و همه مردم شیعه و اهل سنت از آن بهره مند شده اند.

 

طی ۴۳ سال گذشته و پس از سرنگونی حکومت طاغوت متولیان و مدیران انقلابی تلاش کردند با اهتمام و تلاش شبانه روزی و جهادی غبار سال ها کم توجهی و بی محلی به مناطق کم برخوردار و محروم را بزدایند. با وجود همه تنگناهای تحمیلی بر نظام مقدس جمهوری اسلامی از بدو انقلاب تا کنون از جنگ تحمیلی، تحریم ها و فشارهای مختلف بین المللی اما شاهد آن هستیم که بخش زیادی از عقب ماندگی های دوران ستمشاهی برطرف شد.

 

یکی از خدمات زیرساختی ارائه شده به اهالی گلستان مقوله گازرسانی به شهرها و روستاهای این استان بود که با صرف اعتبار و سرمایه‌ گذاری‌های کلان، خدمات شایانی در بخش‌های گوناگون ارائه شد.

 

منطقه گرگان و دشت و استان گلستانی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ منطقه شهری و روستایی برخوردار از گاز طبیعی نداشت اکنون به‌برکت انقلاب اسلامی و تلاش متولیان وزارت نفت و شرکت گاز ملی ایران شاهد برخورداری ۶۲۴ هزار و ۶۲۷ خانوار از اهالی استان خود از این انرژی است.

 

حدود 40 سال پیش و حین اجرای خط انتقال گاز سرخس به نکا چند هزار خانوار گلستان متمرکز در گرگان از نعمت گاز  طبیعی برخوردار شدند. شبکه و خط  لوله گاز طبیعی پالایشگاه گاز سرخس سال‌های ۵۳ تا ۵۵ برای گازرسانی به نیروگاه شهید سلیمی نکا از گلستان که آن زمان بخشی از محدوده استان مازندران بود عبور کرد و سال ۶۰ گرگان به‌عنوان نخستین شهر و روستاهای امیرآباد (گرگان)، قزلجه (آزادشهر) و یساقی (کردکوی) به‌عنوان اولین روستاهای استان از گاز طبیعی برخوردار شدند.

 

شرکت گاز مازندران از سال 1360 طی مدت 18 سال همانند سایر مناطق خدمات مناسبی به اهالی گرگان و دشت ارائه داد. به طوری که در این مدت ۱۶ شهر و ۲۴ روستای این استان شامل ۱۱۷ هزار خانوار از گاز طبیعی بهره‌مند شده که برای گازرسانی به آنها هزار و ۴۹۰ کیلومتر شبکه انجام و ۷۶ هزار و ۵۰۰ انشعاب نصب شده بود.

 

اما 22 سال قبل و در سال ۷۸ با تشکیل استان گلستان، شرکت گاز گلستان از مازندران تفکیک و به صورت مستقل آغاز به کار کرد.

 

گازرسانی به دورافتاده ترین روستاها

در همین راستا، مدیرعامل شرکت گاز گلستان به خبرنگار شبستان گفت: سال جاری و با اعتبارات استانی و ملی دو هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های گازرسانی به مناطق روستایی به ویژه روستاهای کوهستانی، مرزی و دور افتاده، توسعه شبکه شهری و شهرک‌های صنعتی استان گلستان اختصاص یافته است.

 

علی طالبی ادامه داد: بر اساس آخرین گزارش ها ۹۹۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان دارای شرایط گازرسانی بودند که با تلاش و سرمایه گذاری انجام شده طی ۴۳ سال اهالی ۹۲۱ روستا معادل ۹۸.۵ درصد جمعیت روستایی گلستان از گاز طبیعی بهره‌مند شدند.

 

طالبی افزود: ادامه فرآیند گازرسانی به روستاهای باقی مانده هم که اغلب در مناطق کوهستانی و مرزی و دور افتاده گلستان در شهرستان‌های آزادشهر، گرگان، گنبدکاووس و مراوه‌تپه قرار دارند تا پایان 1401 انجام خواهد شد.

 

به گفته وی، با مجموع اعتبارات ابلاغی 1400 گازرسانی به ۲۱ روستا در چهار شهرستان‌ گرگان، گنبدکاووس، آزادشهر و مراوه‌تپه درحال انجام است و ۱۸ روستای دیگر هم در مرحله طراحی، مناقصه و انتخاب پیمانکار هستند که تا پایان سال جاری عملیات گازرسانی به آنها آغاز خواهد شد.

 

وی گفت: حدود 30 روستای استان به سبب واقع شدن در حریم و یا جابجایی در حل حاضر از نعمت گاز طبیعی برخوردار نشده اند که تلاش می شود پس از بررسی و انجام مطالعات لازم در دستور کار قرار بگیرند.

 

طالبی بیان کرد: شرکت گاز گلستان در سال‌های گذشته و در راستای توسعه گازرسانی به مناطق شهری به تمامی ۳۵ شهر این استان شمالی با جمعیت تقریبی ۴۰۰ هزار خانوار گازرسانی کرده است.

 

مدیرعامل شرکت گاز گلستان همچنین افزود: شرکت گاز گلستان از زمان تاسیس تاکنون ۱۰ هزار و ۱۱۳ کیلومتر شبکه اصلی گازرسانی را در استان اجرا کرد.

 

وی گفت: سه هزار و ۳۳۸ واحد تولیدی و صنعتی این استان شمالی به گاز طبیعی دسترسی دارند.

 

طالبی در خصوص برنامه های شرکت گاز در دهه فجر هم گفت: در ایام دهه فجر امسال گازرسانی به ۱۵ روستا، ۱۰۴ پروژه صنعتی و پنج پروژه عمرانی در شهرهای مختلف استان افتتاح شده و عملیات گازرسانی به دو روستا نیز آغاز خواهد شد.

 

به گفته وی، برای پروژه‌های افتتاحی و کلنگ زنی شرکت گاز گلستان در دهه فجر امسال هزار و ۱۲ میلیارد ریال هزینه شده یا خواهد شد.

 

گازرسانی به مردم در مناطق روستایی و شهری، صنایع و جایگاه‌های سوخت از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در استان‌های مختلف کشور از جمله گلستان است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار