مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: طرح طبیعت‌گردی جزیره آشوراده در راستای توسعه گردشگری استان اجرا می‌شود و به دلیل دریافت همه مجوزهای لازم، مشکلی برای اجرای آن وجود ندارد.

طرح طبیعت‌گردی آشوراده به توسعه گردشگری گلستان می انجامد

به گزارش گلستان ۲۴؛ محمدرضا کنعانی بامداد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: براساس تحقیقات و مستندات ارائه شده، اجرا و بهره‌برداری از این طرح هیچ مشکل زیست محیطی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: انتخاب سرمایه‌گذار با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و محیط زیست فقط صلاحیت سرمایه‌گذار را بررسی خواهد کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان یادآور شد: این جزیره و خلیج گرگان، در وسعت جغرافیایی گلستان واقع شده و مباحث مخیط زیستی این مناطق و حتی میانکاله که بخشی از آن در گلستان واقع است، توسط شورای راهبری متشکل از استانداران ۲ استان گلستان و مازندران، مدیران کل حفاظت محیط زیست و تعدادی از مدیران مرتبط و تشکل‌های مردمی مربوطه و فعال در هر ۲ استان بررسی می‌شود.

کنعانی یادآور شد: نظارت رعایت مسائل زیست محیطی اجرای طرح طبیعت‌گردی آشوراده برعهده اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان است.

وی با بیان این که هیچ استانی نباید در مسیر توسعه استان دیگر قرار بگیرد، تصریح کرد: شورای راهبری که برای اولین بار در خصوص پارک ملی گلستان شکل گرفت، با برگزاری جلسات متعدد بسیاری از مشکلات این استان با خراسان شمالی را در حوزه مدیریتی برطرف کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: شورای راهبری در واقع برای حُسن همجواری است اما تاکنون جلسه‌ این شورا برای ۲ استان گلستان و مازندران تشکیل نشده است.

کنعانی ادامه داد: در حوزه میانکاله ۷۰۰ هکتار از اراضی گلستان حدود ۴۲ سال قبل از دست استان خارج شده بود اما سال ۹۸ توانستیم این مقدار از اراضی میانکاله در جغرافیای استان را پس بگیریم.

طرح طبیعت‌گردی در ۲۲ هکتار از جزیره آشوراده فروردین امسال در ستاد ملی تالاب‌ها به تصویب رسیده بود،طرح گردشگری در تنها جزیره ایرانی دریای خزر از اصلی‌ترین مطالبات مردم و مسوولان گلستان در دهه‌های اخیر بوده است.

با امضای قرارداد بین استانداری گلستان و سازمان حفاظت از محیط زیست، تحقق آرزوی دیرینه مردم استان برای بهره مندی از مزایای اقتصادی و معیشتی آن وارد مرحله جدیدی شده است.

پس از مراسم افتتاحیه این پروژه کش و قوس میان حامیان محیط زیست و مدیران اجرایی گلستان آغاز شد که در نخستین گام و با پیگیری های تشکل‌های محیط زیست، مساحت طرح گردشگری در آشوراده از ۳۸۰ هکتار به ۳۸ هکتار کاهش یافت.

در طرح جدید قرار شد، کل طرح گردشگری در ۳۸ هکتار اجرا شود و فقط ۲۲ هکتار آن به صورت زون متمرکز گردشگری در مجاورت بافت مسکونی و متروک فعلی آشوراده قرار داشته باشد تا آسیبی به این زیستگاه وارد نشود.

پروژه ملی گردشگری و طبیعت گردی جزیره آشوراده شامل ساخت اسکله، مسیر دسترسی، آلاچیق، رستوران و دیگر زیرساخت های مورد نیاز حضور گردشگران است.

جزیره آشوراده که تمام سال میزبان انواع پرندگان بومی و مهاجر است در سال ۵۴ جزو نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد.

این جزیره قبل از وقوع سیل سال ۱۳۷۲ با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از هزار نفر سکنه داشت که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه وری و ماهیگیری مشغول بودند اما با طغیان رود ولگا در روسیه و وقوع سیلاب این جزیره ایرانی خالی از سکنه شد.

آشوراده در حوزه سرزمینی شهرستان بندرترکمن واقع در غرب استان گلستان است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار