ساحل نشینان گلستان انتظار دارند مشکلاتی که سبب توقف عملیات اجرایی بندر خواجه نفس شده برطرف شود.

باز شدن گره ۱۴ ساله بندر خواجه نفس، مطالبه ساحل‌نشینان گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ حوالی سال ۱۳۸۴ مسئولان گلستانی برای احیای فعالیت‌های تجارت دریایی تلاش خود را آغاز کردند تا پس از چندین دهه وقفه بار دیگر شاهد پهلوگیری کشتی در سواحل گلستان باشند.

مدیران وقت استان زمینی به مساحت ۱۷۶ هکتار از اراضی ملی را برای احداث بندری تحت عنوان بندر چند منظوره خواجه نفس در بخش جنوبی مصب گرگان رود را به سرمایه گذار دادند تا پس از تحصیل مجوز‌های لازم عملیات اجرایی آن را آغاز کنند.

توسعه اقتصادی گلستان، اشتغالزایی در مناطق محروم و تقویت زیرساخت‌های ارتباطی ایران با کشور‌های حاشیه دریای خزر، توسعه صادرات غیرنفتی و ترانزیت کالا از روسیه، چین و قزاقستان از جمله اهداف ترسیم شده برای این پروژه ساحلی در غرب گلستان بود.

قرار بود این بندر به شاهراه ارتباطی ایران با کشور‌های حوزه CIS شامل روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، ارمنستان، بلاروس، مولداوی و جمهوری آذربایجان تبدیل شود.

اما این پروژه با گذشت حدود ۱۴ سال از آغاز این طرح همچنان با مشکلات دست به گریبان است.

در ۲ سال اخیر مشکلاتی بین بخش دولتی و خصوص پدیدار شد که سبب وقفه در روند تکمیل این بندر مهم اقتصادی استان شده.

برخی از مدیران و نمایندگان مردم گلستان در مجلس می گویند که سرمایه گذار بخش خصوصی عزم کافی برای تکمیل بندر ندارد.

از سوی دیگر سرمایه گذار بخش خصوصی مدعی آن هستند که بر اساس اخبار موثق قرار است در جوار بندرخواجه نفس یک بندر دیگر احداث کنند که این موضوع صرفه اقتصادی بندرخواجه نفس را با تردید روبرو می‌سازد.

تاکنون ۲۹ درصد پیشرفت فیزیکی

به گفته مدیرعامل بندرخواجه نفس تاکنون حدود ۲۹ درصد پیشرفت فیزیکی حاصل شده.

محمدعلی مازندرانی، مدیرعامل بندر چند منظوره خواجه نفس گفت: در چند سال نخست و به سبب برخی تحولات اداری - اقتصادی برخی از سهامداران این بندر که در زمره مدیران سازمان بنادر کشور بودند از شرکت کنار کشیدند و این موضوع آغاز سنگ اندازی در تمدید مجوز‌ها و سنگ اندازی‌های دیگر برای این بندر شده.

صرف ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار تا امروز

او می گوید: با همه تلاش‌هایی که برای متوقف کردن این پروژه از سوی برخی‌ها انجام شد، اما ما پا پس نکشیدیم و تاکنون ۲ هزار میلیارد ریال در این منطقه ساحلی هزینه کرده ایم تا هر چه سریع تر سوت کشتی در این استان شنیده شود.

به گفته مدیرعامل بندر چند منظوره خواجه نفس گلستان حدود یک سال است که بر اساس اطلاعات موثق برخی از مدیران استان در صدد راه اندازی و ایجاد یک بندر جدید در مجاورت بندرخواجه نفس هستند، بندری که از آن به عنوان بندر سبزی خزری و یا گا‌ها بندر چوب نام برده می‌شود، موضوعی که سبب شد تا رغبتی برای ادامه کار باقی نماند.

مازندرانی گفت: به عنوان یک گلستانی از احداث بندر‌های دیگر در سواحل استان خوشحال می‌شوم، اما اینکه در فاصله کمتر از ۱۰ کیلومتری یک بندر، بخواهند به فکر احداث یک بندر جدید باشند موضوع قابل تاملی است، زیرا این رویکرد با چارچوب‌های اقتصادی و انتفاع بنادر و مقررات سازمان بنادر همخوانی ندارد.

ضرورت حمایت و تسهیل موانع ساخت

او می گوید: این شرکت تاکنون از هیچ تسهیلاتی استفاده نکرده، ولی با توجه به این که این پروژه راهبردی بوده انتظار داریم از ما حمایت شود.

مازندرانی می گوید: ما در منطقه‌ای سرمایه گذاری کردیم که بر خلاف سواحل مازندران و گیلان، زمین آن ارزش چندانی ندارد یعنی اینکه از همان اول اراده بر راه اندازی این بندر بود و هیچ چشم طمعی به زمین‌های آن نداشتیم.

او گفت: بندر خواجه نفس از تنوع تجاری در حوزه‌های مختلف برخوردار است و امکان عملیات تخلیه، بارگیری و پذیرش شناور، فرآورده‌های نفتی و سوآپ، جنرال کارگو (کشتی کالا‌های عمومی که امکان حمل چوب، کاغذ، شمش در آن فراهم است)، تعمیرات کشتی و ساخت کشتی در افق پیش روی آن دیده شده.

به گفته او خواجه نفس تهدیدی برای سایر بندر‌های شمال کشور نیست و فقط هزینه تمام شده کالا برای مصرف کنندگان را کاهش می‌دهد.

عثمان کلته عضو شورای منطقه چارقلی گفت: اینکه پس از ۱۴ سال به یک سرمایه گذار گفته شود که می‌خواهیم در کنار پروژه شما یک پروژه مشابه ایجاد شود زمینه ای برای دلسردی و بی رغبتی سرمایه گذار می‌شود.

او می گوید: اگر واقعا بخش دولتی می‌خواهد در حوزه بندر سرمایه گذاری کند نیاز به ایجاد بندر جدید در کنار خواجه نفس نیست بلکه می‌توانند با برگزاری نشست با سرمایه گذار خصوصی فعلی، این پروژه را تعیین تکلیف کنند.

راه اندازی بندر و رونق اقتصادی انتظار اهالی گلستان

کلته گفت: شاید به پیش شرط‌ها و ملاحظات دریانوردی واقف نباشیم، اما به عنوان یک فرد بومی که سال‌ها در دریا فعالیت کرده ام به خوبی می‌دانم که نمی‌شود در فاصله کمتر از ۲۰ کیلومتر ۲ بندر راه اندازی کنیم.

گمیشان با هشتاد هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گلستان واقع است.

منبع: ایرنا

 

ارسال نظر

آخرین اخبار