ناکارآمدی و عدم مدیریت صحیح منابع موجب شد تا گلستانی‌ها از مطالبات و آرزوهای بزرگ خود از دولتمردان مانند راه آهن گرگان به مشهد به آب خوردن برسد.

مطالبه گلستانی‌ها از راه آهن گرگان_مشهد به آبِ خوردن رسید/ نگارستان ایران محروم اما امیدوار

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایسنا، نفس های گلستان برای حضور رئیس جمهور در سینه حبس شده است، روز جمعه بالاترین مقام اجرایی کشور وارد استانی می شود که در زیر لایه های سرسبز آن محرومیت نهفته و مردمان این دیار از بی عدالتی ها و تبعیض و ناکارآمدی  برخی مدیران زخم خوردند.

امروز پینه های دست کشاورزان گلستانی به استقبال دولت سیزدهم بالا آمده است، در ماه گذشته رئیس عدلیه کشور که به استان گلستان سفر کرده بود به نجابت مردم گلستان غبطه خورد که در دل محرومیت پای آرمان های نظام و انقلاب و شهدا ایستاده اند اما همین مردم در دل هایشان از تبعیض و ناکارآمدی درد دارند و از دولت سیزدهم‌ می خواهند به پازل های ناکارآمدی در استان‌ پایان دهند.

صدای گلستان از سواحل گمیشانی که جزو ۳۱ شهرستان محروم کشور لقب گرفته تا نقاط دورافتاده ای مثل مراوه تپه خواستار پایان تبعیض چند ده ساله است، امروز مردم گلستان به تدابیر آیت الله رئیسی امید بستند، استاندار گلستان نیز پیش از سفر رئیس جمهور این وعده را داده بود که اعتبارات سفر هیئت دولت به استان گلستان چند برابر دیگر استان ها است و حضور رئیس دولت در گلستان باعث شیرین کامی مردمانی می شود که از کمبودها و محرومیت های گوناگون رنج می برند.

در ادامه تعدادی از پروژه های مهم استان گلستان که در سفر رئیس جمهور به گلستان نیازمند حمایت ویژه دولت است را از نظر می گذرانید؛

پایان دادن به بلاتکلیفی فرودگاه کلاله انتظار گلستانی‌ها از رئیس جمهور

گرچه سال ها از افتتاح فرودگاه کلاله می گذرد اما تاکنون این فرودگاه مورد استقبال شرکت های هواپیمایی قرار نگرفته است و برای بار چندم بلاتکلیف به حال خود رها شده است، یکی از معضلات اصلی این فرودگاه نبود جایگاه سوخت است، سرمایه گذارانی برای ایجاد جایگاه سوخت اقدام کردند اما از آنجایی که برآورد می شود 60 میلیارد تومان هزینه در بر داشته باشد این امر جز با مساعدت دولت امکان پذیر نیست.

قطعا با ایجاد جایگاه سوخت شرکت های هواپیمایی با اعتماد بیشتری از پروازهای کلاله استقبال می کنند و حتی با افزایش میزان مقاصد پروازی چه بسا هزینه های سودآوری بیشتری نیز نصیب شرکت های هواپیمایی شود و با کاهش ریسک پذیری در پرواز و پروازهای چارتری هزینه های جابه جایی مسافر نیز از این فرودگاه کاهش یابد.

فرودگاه کلاله می تواند هفت شهرستان شرق گلستان را پوشش  دهد و در سفر رئیس جمهور به گلستان انتظار گلستانی ها به ویژه مردم شرق استان حمایت دولت از این پروژه است.

ضرورت حل بحران آب در گلستان

قطعی چند ساعته آب در تابستان امسال تحمل گرمای سوزان را برای گلستانی ها به ویژه مردم گرگان سخت کرد تا جایی که امروز آب به یکی از دغدغه های اصلی استان گلستان تبدیل شده است.

متأسفانه گلستان جزو معدود استان هایی است که بیش از ۹۰ درصد آب موردنیاز را از آب های زیرزمینی تأمین می کند، در تابستان سال گذشته مرکز استان گلستان در طول شبانه روز برای 11 ساعت آب نداشت، قطعی برق نیز به این مسئله اضافه شد و در نتیجه آن رنج مردم در فصل گرم سال دوچندان کرد.

شاید باورش سخت باشد که استان سرسبزی مانند گلستان با کم‌آبی دست و پنجه نرم کند، گرچه مسئولان نیاز آبی استان گلستان برای خروج از تنش آبی را نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه اعلام می کنند و برای رفع مشکل کم آبی برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را در نظر گرفتند اما ماحصل اقدامات انجام شده برای رفع کم آبی چنگی به دل نمی زند و بسیاری از کارشناسان نیز معتقدند بسیاری از برنامه ها برای تأمین آب به حرف بیشتر نزدیک است تا عمل.

با توجه به اینکه به فصل گرم سال نزدیک می شویم مردم از دولت انتظار دارند علاوه بر پیگیری پروژه های اساسی و بزرگ مسائلی دیگر که رفاه و معیشت مردم را در بردارد رفع مشکل کم آبی و تأمین آب شرب پایدار در دستور کار مسئولان باشد.

اتمام سد نرماب و چهل‌چای به تأمین آب 550 هزار نفر گلستانی کمک می‌کند

سد نرماب به آرزوی دیرینه‌ مردم شرق گلستان تبدیل شده است، متأسفانه در حالی که دولتمردان گذشته به اهمیت این سد واقف بودند ولی جز وعده برای افتتاح این سد به نتیجه لازم نرسیدند.

اتمام سد نرماب و چهل چای به تأمین آب شرب، صنعت و کشاورزی بیش از ۵۵۰ هزار نفر از مردم استان گلستان به ویژه شهرهای دارای تنش آبی کمک خواهد کرد.

با وجود آنکه بدنه اصلی سد نرماب ۹۲ درصد پیشرفت داشته است و تکمیل این سد به دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

رونق تولید در اراضی کم‌بازده کشاورزی با زهکشی

یکی دیگر از مهم ترین پروژه های استان گلستان که موجب رونق اقتصادی و همچنین رونق تولید در بخش کشاورزی می شود اجرای پروژه های زهکشی و تقویت مکانیزاسیون بخش کشاورزی است، در دولت نهم و دهم موضوع اجرای پروژه زهکشی اراضی لم یزرع استان گلستان مطرح شد و در دولت یازدهم و دوازدهم اجرای طرح زهکشی با توجه به استقبال کشاورزان و تلاش قرارگاه خاتم الانبیاء سرعت دوچندان به خود گرفت.

زهکشی 280 هزار هکتار از اراضی شمالی استان گلستان با هدف شوری‌زدایی از سال 1394  در دستور کار قرار گرفت و با اجرای آن کشاورزی در گلستان مقرون به صرفه می شود و سالانه حدود 750 هزار تن به تولیدات کشاورزی اراضی زهکشی شده افزوده خواهد شد.

به گفته مسئولان؛ امسال برای اجرای طرح زهکشی اراضی شوره زار گلستان ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده است.

حرف‌درمانی و ارائه صرفاً چند طرح مطالعاتی همه اقدام دولت سابق در نجات خلیج گرگان

خلیج گرگان که ملجأ و پناهگان پرندگان مهاجر و حفاظت شده به شمار می رفت طی این سال ها حال چندان خوبی ندارد، مرگ پرندگان مهاجر از یک سو و بوی مشمئز کننده از سویی دیگر و پسرفت آب دریا موجب شد تا همسایگان این عروس خزر احساس خطر کنند.

از سویی دیگر برخی از کارشناسان معتقدند که کاهش کیفیت آب خلیج موجب خواهد شد که حیات وحش در این خلیج از بین برود و از آنجایی که شوری خلیج گرگان نسبت به دریای خزر بیشتر است اراضی خشک شده به کانونی برای ریزگردها تبدیل شود.

گرچه به اعقاد بسیاری از کارشناسان حیات خلیج گرگان به بالا آمدن سطح دریای خزر مرتبط است ولی نیاز عاجل برای نجات خلیج گرگان باید در دستور کار دولتمردان قرار گیرد.

مردمان گلستان در دولت روحانی جز ارائه چند طرح مطالعاتی و حرف های لقلقه زبان اقدام دیگری ندیدند و همه مطالبات گلستانی ها در خصوص خلیج گرگان بر روی کاغذ ماند.

متأسفانه 15 هزار هکتار از مساحت خلیج گرگان خشک شده و این مسئله نگرانی مردم گلستان به ویژه ساکنان شهرهای همجوار را دوچندان کرده است.

به گفته مسئولان ذی ربط در نجات خلیج گرگان، لایروبی کانال های ارتباطی بین دریا و خلیج گرگان در اولویت است که براساس مصوبات ستاد ملی تالاب ها، لایروبی کانال ها به سازمان بنادر و دریانوردی واگذار شد و قرار است تأمین اعتبار آن از محل اعتبارات مدیریت بحران انجام شود که به 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

فقدان زیرساخت‌های لازم در منطقه آزاد اینچه برون

منطقه آزاد اینچه برون موضوعی است که در نخستین سفر رئیس جمهور دولت یازدهم به استان گلستان با جدیت پیگیری شد و با پایان حکومت هشت ساله دولت تدبیر و امید به نتیجه ای نرسید!

از سویی دیگر در چکش کاری های مجلس شورای اسلامی از اینچه برون که به عنوان شیر اقتصادی منطقه یاد می شد بچه گربه ای تحویل داده شد که به نظر می رسد با توجه به آنکه مشکلات زیادی اعم از فقدان زیرساخت های لازم در حوزه برق، گاز و امثال آن دارد دولت سیزدهم را به مشقت و سختی می اندازد.

راه آهن گرگان به مشهد نیازمند توجه ویژه دولت سیزدهم

راه آهن گرگان مشهد آرزوی دیرینه مردم گلستان بود اما به نظر می رسد که این آرزو سالیان سال زمان نیاز دارد چراکه اراده ای در بدنه دولتمردان برای پیگیری جدی و اجرای این پروژه وجود نداشته است.

مردم گلستان خواهان آن هستند که این پروژه در سفر رئیس جمهور به گلستان مورد توجه قرار گیرد.

به طور قطع مشکلات گلستان به دایره این چند پروژه بزرگ ختم نمی شود و نمی توان از جدال تنگاتنگ بخش های بهداشت و درمان و فرهنگی و هنری، ورزشی و غیره با محرومیت غافل شد، متأسفانه ناکارآمدی و عدم مدیریت صحیح منابع موجب شد تا گلستانی‌ها از مطالبات و آرزوهای بزرگ خود از دولتمردان مانند راه آهن گرگان به مشهد به آب خوردن برسد.

گلستان ظرفیت های فراوانی در حوزه گردشگری، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارد و وجود 16 قوم مختلف این استان را به نگارستان ایران تبدیل کرده است، همچنین این استان سرسبز حرف های زیادی در حوزه کشاورزی و دامپروری و صنایع مهم و استراتژیک مانند استخراج ید و معادن زغال سنگ دارد.

این استان در کریدور شمالی با کشورهای حوزه سی.آی.اس همسایه است که این مزیت می تواند گلستان را به قطب اقتصاد کشور تبدیل کند، به طور قطع اگر مسئولان به این ظرفیت ها توجه داشته باشند قطعا راه ابریشم جدید اقتصادی بر روی استان گلستان و تجار و فعالان اقتصادی این مرز و بوم باز خواهد شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار