شهرستان مراوه تپه درمنتهی الیه شمال شرق استان گلستان با جاذبه های طبیعی که فصل بهار، زیبایی های آن را دوچندان می کند و نیز ابنیه تاریخی قابل توجه در ایام نوروز مأمن گردشگران است.

ابنیه تاریخی مراوه تپه مأمن گردشگران نوروزی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گلستان ما؛  تنها منطقه گردشگری مختوم قلی فراغی کافی است که بر اهمیت گردشگری در مراوه تپه پی ببرید.

جاذبه های طبیعی و تاریخی این شهرستان مرزی که سه هزار و 60 کیلومتر مربع وسعت و افزون بر 62 هزار نفر جمعیت دارد منجر به آن شده که همه سال بخش عظمی از گردشگران به این شهرستان در ایام نوروز سفر کنند.


از اماکن تاریخی و گردشگری شهرستان مراوه تپه می توان به آرامگاه مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن، مدرسه تاریخی علوم دینی سیدقلیچ ایشان، آرامگاه ابوالقاسم جرجانی و آل خان بابا و نیز تپه باستانی اشاره کرد.


رودخانه اترک، آبشارهای بالی قایه، شارلوق، چشمه ساوه، قیزلر قلعه، آبشار گوندر، دشت های شقایق، آبشار دامدامی، منطقه بالقی بابا، مام چشمه، حاجی داغ و سونگی داغ، جنگل های پسته، انار، انجیر و زرشک وحشی از جمله جاذبه های طبیعی این شهرستان مرزی به شمار می رود که تماشای این مناظر طبیعی می تواند ساعاتی مفرح را برای مسافران و خانواده آنان فراهم کند.


در کنار جاذبه های تاریخی، گردشگری و طبیعی مراوه تپه، انواع گیاهان دارویی خودرو در فصل بهار، مزارع سرسبز گندم، جو و آفتابگردان که طراوات و زیبایی خاصی به منطقه داده و می تواند تصاویری زیبا و به یادماندنی در دفتر خاطرات مسافران ثبت کند.


آرامگاه مختومقلی فراغی با ظرفیت‌های گردشگری که دارد می‎تواند پای توریست را نیز به این منطقه باز کند، چرا که هر ساله بزرگداشت این شاعر شهیر ترکمن در استان گلستان برگزار می شود و برای بزرگداشت این عارف نامی میهمانان سیاسی و فرهنگی از کشورهای ترکمنستان ، قرقیزستان و قزاقستان اعلام آمادگی می‎کنند.

شهرستان مراوه تپه از شمال به کشور ترکمنستان و از جنوب به شهرستان کلاله و جنگل گلستان ، از شرق به خراسان شمالی و از سمت غرب با شهرستان گنبد همجوار است  و فاصله آن تا مرکز استان 245 کیلو متر است.

این شهرستان دارای حدود 60 هزار نفر جمعیت بوده و وسعت آن نیز در حدود 3400 کیلومتر مربع دومین شهرستان از نظر وسعت در استان گلستان است .

شهرستان مراوه تپه دارای دو بخش مرکزی و گلیداغ و نیز دارای چهار دهستان (مرکزی و  پالیزان از توابع بخش مرکزی و شلمی و گلیداغ از توابع بخش گلیداغ ) است .

از اماکن گردشگری مراوه تپه می توان به آرامگاه مختومقلی فراغی ،مسجد ، مدرسه و آرامگاه سید قلیچ ایشان ، زیارتگاه شیخ علاالدین ، زیارتگاه سلطان حبی ،زیارتگاه سیرلقن اولیا ،زیارتگاه امام جعفر ، زیارتگاه غریب اولیا ، آرامگاه حکیم ابوالقاسم جرجانی ، زیارتگاه آل خان بابا و عوض بردی ایشان را نام برد .

آرامگاه شاعر و عارف ترکمن و پدر بزرگوار ایشان دولت محمد آزادی در 30 کیلومتری غرب شهر مراوه تپه و در مسیر جاده مراوه تپه به داشلی برون و در روستای آق تقه واقع شده است  که مورد استقبال گردشگران و مسافران قرار دارد.

آبشار بالی قایه در 20 کیلومتری جنوب شهر مراوه تپه و در مسیر جاده مراوه تپه به کلاله واقع شده  از دیگر نقاط هدف گردشگری این شهرستان محسوب می‎شود.

مسافران با حضور در غار قیزلر قلعه :که  جنوب شرقی شهر مراوه تپه و در جوار روستای یکه چنار قرار دارد لحظات به یاد ماندنی را در مراوه تپه سپری می‎کنند.

جنگل کمر لی در جوار روستای آق امام واقع شده و فصل بهار بر طراوت و زیبایی آن می افزاید و سالانه پذیرای خیل عظیم گردشگران است  .

مسجد ، مدرسه و آرامگاه سید قلیچ ایشان ، آبشار قارری کو که در فاصله 40 کیلومتری شرق مراوه تپه و 5 کیلومتری شرق دهستان قازانقایه قرار دارد از دیگر جاذبه‎های گردشگری مراوه تپه است.

هنرمندان صنایع دستی شهرستان مراوه تپه در دو بخش مرکزی و گلیداغ در رشته های نمدمالی ، ابرایشم بافی ، نواریافی ، سوزن دوزی ، گلیم بافی ، حصیربافی ، قالی بافی ، تابلو فرش ، پلاس بافی و پوستین دوزی فعالیت دارند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار