آبشارهای استان گلستان یکی از تماشایی ترین و بکرترین جاذبه های طبیعی این استان است که در بین گردشگران محبوبیت فراوانی دارد.

گلستان سرزمین آبشارهای خروشان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، استان گلستان به دلیل دارا بودن آب و هوای معتدل، جاذبه‌های گردشگری فراوان و جنگل‌ها و دشت‌های زیبا، در طول سال‌ها میزبان عده کثیری از گردشگران از سراسر کشور بوده و هست.

این استان دارای ۱۴ شهرستان است که هر کدام زیبایی‌های خلقت را در خود جای داده‌اند. یکی از جاذبه‌های طبیعی گلستان که در طول سال‌ها پذیرای گردشگران و میهمانان زیادی بوده، آبشارهای آن است. اکثر شهرستان این استان، آبشارهای پر آب و زیبایی وجود دارد که شاخص ترین آنها، آبشار کبودوال، آبشار لوه، آبشارهای شیرآباد و آبشار زیارت و رنگو است.

گلستان به آبشارهای پر آب و زیبایش شهرت دارد. مرکز این استان هم در دل روستاهای خود آبشارهای خروشانی را جای داده که بازدید از آنها جان هر گردشگری را تازه می‌کند.

آبشار رنگو یکی از این آبشارها بوده که در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی گرگان واقع شده است. گردشگران می‌توانند با عبور از مسیر جنگل‌های انبوه و روستای توشن به این آبشار زیبا که دارای ارتفاعی کم و بستری نیم دایره‌ای است رسیده و از فضای خنک و دیدنی آن لذت ببرند. اگرچه این مجموعه فاقد امکانات تفرجگاهی است، اما پیش از رسیدن به آبشار کمپ رنگو برای اقامت کوهنوردان و طبیعت گردان قرار دارد.

پس از رنگو، آبشار زیارت یکی دیگر از آبشارهای زیبای شهرستان گرگان است. این آبشار در ۱۸ کیلومتری شهر گرگان و در روستایی به همین نام که زیبایی آن زبانزد مردم ایران است، قرار دارد.

گردشگران پس از عبور از ناهارخوان به روستای زیارت رسیده و بعد از عبور از روستا با یکی از تماشایی ترین آبشارهای گلستان روبرو می‌شوند. در مسیر این آبشار ۱۶ متری، دره، چشمه و درختان زیبای فراوانی وجود دارد و گردشگران می‌توانند تا نزدیکی آبشار با وسیله نقلیه بروند.

گلستان سرزمین آبشارهای خروشان

هتل‌ها و آلاچیق‌های موجود در روستا، فروشگاه‌های مواد غذایی، مسجد، و زیارت گاه از امکانات موجود در نزدیکی آبشار زیارت است که گردشگران می‌توانند از آنها بهره مند شوند.

کبودوال؛ بلندترین آبشار خزه‌ای دنیا

هر گردشگری که تنها یک بار به گلستان سفر کرده باشد حتماً از بزرگترین آبشار تمام خزه‌ای جهان دیدن کرده و محو زیبایی و عظمت آن شده است. آبشار کبودوال بلندترین آبشار خزه‌ای جهان در میان درختان سرخدار و بلوط پنهان شده و انتظار گردشگران را می‌کشد.

این آبشار در دل جنگلی با همین نام، در مسیری جنگلی و کوهستانی و در شهرستان علی آباد کتول قرار دارد. جنگل کبودوال در پنج کیلومتری جنوب شهر علی آباد کتول بوده و یکی از نقاط مهم گردشگری در استان گلستان محسوب می‌شود.

برای رسیدن به آبشار، گردشگران باید از جنگل‌های انبوه و فضایی آرام گذر کرده و پس از عبور از سد زیبای زرین گل در ابتدای جاده کبودوال، به ورودی مسیر آبشار رسیده و از ۳۲۰ پله سنگی عبور کنند.

از ورودی آبشار تا خود آبشار حدود ۲۰ دقیقه پیاده روی لازم است و اگرچه مسیر آبشار خطر آفرین نیست، اما عبور از سنگفرش و پلکان برای سالمندان و کودکان کمی دشوار است. فضای اطراف این آبشار نیز برای استقرار گردشگران بسیار مناسب است. از امکانات رفاهی این منطقه می‌توان به پارکینگ در ابتدای مسیر پیاده روی، سرویس‌های بهداشتی، دکه‌های غذا، آلاچیق و سکوی استراحت و همچنین تأسیسات مکانیکی و برقی محوطه اشاره کرد.

گلستان سرزمین آبشارهای خروشان

سکوت و زیبایی در دل آبشار شیرآباد

از شهرستان علی آباد کتول به سمت شرق که بروید به شهرستان خان ببین خواهید رسید. در آنجا مسیر خود را به سمت روستای شیرآباد ادامه دهید و سپس با یکی از زیباترین مکان‌های طبیعی کشور روبرو می‌شوید.

آبشارهای شیرآباد در دو کیلومتری روستایی به همین نام در شهرستان رامیان قرار دارند. اما برای رسیدن به آنها باید از شهرستان خان‌ببین گذر کرد. این آبشارها به صورت پلکانی بوده و در فاصله کمی از هم قرار دارند.

هفت آبشار کوچک و بزرگ در دل جنگل‌های گلستان وجود داشته که گردشگران می‌توانند با حدود ۲۰ دقیقه پیاده روی در دل جنگل به اولین آبشار برسند. پس از گذر از یک مسیر نسبتاً دشوارتر به آبشار دوم خواهید رسید که ۱۵ متر ارتفاع دارد.

بزرگترین و زیباترین آبشار این مجموعه، آخرین آنها است که حدود ۳۰ متر ارتفاع داشته و حوضچه‌هایی به عمق ۴۰ و ۸۰ متر در مجاورت آن ایجاد شده است. سهولت و دسترسی آسان به آبشارها، سکوت و آرامش جنگل در مسیر رسیدن به آبشار، وجود پارکینگ و سوپرمارکت در ابتدای مسیر جنگلی، تماشای آبشارهای پلکانی و غار دیوسپید که در نزدیکی آبشارهای شیرآباد قرار دارد را می‌توان از مزایای بازدید از این آبشارهای پرآب و زیبا دانست.

گلستان سرزمین آبشارهای خروشان

طبیعتگردی در دل جنگل‌های لوه

پس از گذر از رامیان به سمت گالیکش حرکت کنید تا با یکی از زیباترین آبشارهای کشور روبرو شوید. آبشار لوه یکی از مقاصد گردشگری در استان گلستان است که همه ساله میزبان عده زیادی از مسافران و گردشگران بوده است. این آبشار خروشان در ۱۰۰ کیلومتری گرگان، مرکز استان گلستان، و ۲۰ کیلومتری شهرستان گالیکش قرار دارد.

برای رسیدن به این آبشار ابتدا باید به شهرستان مینودشت رفته و از آنجا راهی گالیکش شوید و پس از مدت کوتاهی رانندگی، تابلوی آبشار لوه در مقابل شما نمایان می‌شود. مسیر دسترسی به آبشار لوه بسیار آسان بوده و گردشگران می‌توانند پس از عبور از دل جنگل و درختان ممرز و افرا و توسکا، بدون تجهیزات خاصی از آن دیدن کنند.

لوه یک آبشار طبقاتی است که آب از روی تخته سنگ‌های صخره مانندی به پایین می‌ریزد و در حوضچه‌ها جمع می‌شود. طول مرتفع‌ترین طبقه این آبشار ۱۵ متر بوده و در مجموع یک آبشار حدوداً ۷۰ متری است.

با توجه به اینکه لوه یک منطقه حفاظت شده است، در این ناحیه گونه‌های ارزشمند گیاهی و جانوری وجود دارد. درخت‌های بلوط، زبان گنجشک، انجیلی، شیردار و حیواناتی نظیر مرال، شوکا، گربه جنگلی، روباه و گرگ در در گوشه و کنار لوه هستند که ضروری است گردشگران برای در امان ماندن خود و این گونه‌های خاص گیاهی و جانوری، بیش از حد از محدوده آبشار دور نشوند.

گلستان سرزمین آبشارهای خروشان

در جای جای استان گلستان آبشارهای خروشان و زیبایی قرار دارد که هرساله گردشگران و مردم بومی این استان با بازدید از آنها غرق لذت می‌شوند.

آبشار گلستان، آبشار جوزک، آبشار اوتره، آبشار آق سو، آبشار الامن، آبشار او شرشر، آبشار چلی، باران کوه، آبشار ساسنگ، سرکلاته و … تنها بخشی از زیبایی‌های این استان سرسبز است. این استان از دیرباز تا کنون همواره پذیرای میهمانان زیادی بوده و ضروری است که برای حفظ این میراث گرانبها همه ما دست به دست هم داده و از ذره ذره این خاک محافظت کنیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار