مدیرعامل اتحادیه خبازان گلستان گفت: کاهش تخلفات حوزه نانوایی‌های استان مانند عرضه خارج از شبکه آرد و کم‌فروشی، نیازمند افزایش سهمیه سرانه آرد و یا تبدیل خبازی‌های فاقد توجیه اقتصادی از نوع یک (دولتی) و به نوع ۲ (نیمه دولتی یا آزادپز) است.

کاهش تخلف نانوایی‌های گلستان نیازمند افزایش سرانه آرد است

به گزارش گلستان ۲۴؛ حمید مقیمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا قیمت هر کیسه آرد ۴۰ کیلویی را برای نانوایی‌های دولتی ۳۵۰ هزار ریال و برای نانوایی‌های آزادپز حدود ۵۰۰ هزار ریال اعلام کرد و اظهارداشت: درآمد فروش نانوایی‌های دولتی‌ از هر کیسه یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و این درآمد برای نانوایی‌های آزادپز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال است.

وی ادامه داد: بعضی از نانوایی‌های دولتی‌ به این بهانه که فروش کیسه آرد قبل از تبدیل به نان با نرخ حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار ریال از پخت آن صرفه اقتصادی بیشتری دارد اقدام به عرضه خارج از شبکه سهمیه آرد خود و کم‌فروشی می‌کنند.

مدیرعامل اتحادیه خبازان گلستان اضافه کرد: برای نانوایی‌های آزادپز پخت نان از فروش آرد درآمد بیشتری دارد لذا تخلفات کمتری در بحث عرضه خارج از شبکه آرد توسط این خبازی‌ها گزارش می‌شود و در زمان حاضر بهترین راهکار برای مدیریت فعالیت این حوزه تبدیل بخشی از نانوایی‌های نوع یک فاقد توجیه اقتصادی به نوع ۲ است.

مقیمی افزود: بر اساس چارچوب‌های تعریف شده برای هر هزار و ۲۰۰ نفر، یک نانوایی لازم است و در سه سال اخیر حدود ۱۵۰ نانوایی جدید دولتی و آزادپز در گلستان مجوز فعالیت گرفتند که اغلب آن ها مازاد بر نیاز است.

وی سهمیه ماهانه آرد مصرفی نانوایی‌های دولتی و آزادپز گلستان از سال ۹۵ تاکنون را به ترتیب ۱۲ هزار و ۷۵۰ تن و حدود پنج هزار تن اعلام کرد و گفت: راه اندازی هر واحد خبازی جدید باعث کاهش سهمیه سایر نانوایی‌ها در این مدت شده است. 

مدیرعامل اتحادیه خبازان ادامه داد: این مساله باعث شده تا در برخی شهرستان‌ها از جمله کلاله و آزادشهر نانوایی‌ها با سهمیه زیر پنج کیسه آرد در روز با جمعیت تحت پوشش حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ نفر فعالیت داشته باشند.

مقیمی اضافه کرد: سهمیه کم آرد و مشتری‌ محدود، از جمله عوامل ارتکاب تخلفاتی مانند فروش نان برای خوراک دام، کم کردن ساعت کار و فروش خارج از شبکه آرد توسط این خبازی‌ها است.

وی اظهارداشت: هزار و ۸۰۰ نانوایی نوع یک و ۵۵۲ نانوایی نوع ۲ در گلستان فعالیت می‌کنندکه در ماه مبارک رمضان حدود نیمی از آنها با سهمیه آرد روزانه کمتر از ۱۲ کیسه به صورت تک شیفت و بقیه با سهمیه بیشتر به صورت ۲ شیفت صبح و بعد از ظهر تا قبل از اذان مغرب به پخت نان مشغول هستند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار