رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مینودشت گفت: ۱۰۱ میلیارد ریال تسهیلات از منابع بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ برای پرداخت به ۱۱ واحد اقامتگاه بوم گردی روستایی در حال ساخت این شهرستان تصویب شده است.

تصویب ۱۰۱میلیارد ریال تسهیلات برای ۱۱ واحد بوم‌گردی در مینودشت

به گزارش گلستان ۲۴؛ رضا پورمهدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تسهیلات از سوی کارگروه ویژه‌ای در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مصوب و نامه معرفی به بانک واحدهای بوم گردی درحال ساخت مینودشت ابلاغ شده است.

وی اضافه کرد: پیشرفت فیزیکی ۱۱ واحد بوم گردی واقع در روستاهای "ده چناشت، ملاشی، قلعه قافه، ساسنگ، کفش محله، کلوکند، سایر، زندان چال و طول آرام" بالای ۷۰ درصد است که با دریافت تسهیلات ابلاغی حداکثر تا پایان نیمه نخست امسال به بهره برداری می رسند. 

پورمهدی از فعال بودن ۱۷ واحد بوم گردی روستایی دارای پروانه فعالیت در مینودشت خبر داد و گفت: با افتتاح هر یک از واحدهای درحال ساخت این شهرستان برای ۲ تا پنج نفر فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

رییس اداره میراث فرهنگی مینودشت ادامه داد: علاوه بر این ۲۰ متقاضی دیگر راه‌اندازی یا احداث واحد بوم گردی در این شهرستان مشغول کار هستند که پیشرفت فیزیکی واحد آنها از صفر تا ۳۰ درصد است.

وی با اشاره به اقامت ۲۰ هزار و ۴۰۰ نفر در مراکز اقامتی رسمی و موقت مینودشت در تعطیلات نوروزی امسال، اضافه کرد: از این تعداد هزار و ۶۶۲ نفر در واحدهای بوم گردی این شهرستان اقامت داشتند. 

پورمهدی افزود: بسیاری از روستاهای مناطق جنگلی و کوهستانی مینودشت ظرفیت‌ خوبی برای راه‌اندازی یا احداث واحد بوم گردی روستایی دارند که متقاضیان می‌توانند با مراجعه به میراث فرهنگی درخواست خود را ارائه دهند.

 "بوم گردی یا همان گردشگری روستایی شکلی جدید از صنعت گردشگری رواج یافته در کشورمان است که در آن افراد به جای حضور در هتل‌ها و اماکن شلوغ و پر ازدحام، راهی روستاهای بکر می‌شوند تا به دور از هیاهوی زندگی روزمره ساعتی، شاید هم روزی و هفته‌ای را در آرامش برآمده از این ویژگی‌ها سپری کنند و به معنای دقیق‌تر گردشگران بوم گرد به روستاها می‌روند تا همانند آنها زندگی کنند، مانند آنها غذای محلی بخورند، مانند آنان به طبیعت بروند تا لذت های یک زندگی ساده و صمیمی روستایی را تجربه کرده و از آن بهره‌مند شوند".

تصویب ۱۰۱میلیارد ریال تسهیلات برای ۱۱ واحد بوم‌گردی در مینودشت
 نمایی از طبیعت سرسبز و کوهستانی مینودشت

به گزارش ایرنا، شهرستان مینودشت به سبب بهره‌مندی از مواهب طبیعی و خدادادی کم نظیر مانند جنگل‌های هیرکانی، آبشارهای دلنواز، چشم اندازهای زیبا، مناطق مرتفع و روستاهای جنگلی و کوهستانی به بهشت گردشگری گلستان مشهور است.

موقعیت جغرافیایی کم نظیر مینودشت در حاشیه جاده بین المللی شمال - مشهد در کنار طبیعت زیبا و بکر جلگه‌ای و کوهستانی آن سبب شده تا هر ساله بالاخص در نوروز و تابستان جمعیت قابل توجهی از مسافران و گردشگران از سراسر ایران اسلامی به این شهرستان که در ارتفاع ۹۰۱ متری از سطح دریا قرار دارد، بیایند و از طبیعت و فضاهای تفریحی و زیبایش بهره ببرند.

وجود ۲ پارک جنگلی "باقر آباد و چهل چای" از دیدنی ترین تفرجگاه‌ها و استراحتگاه‌ها برای مسافران در همه ایام سال بویژه نوروز و تابستان است که در کنار هر یک از این ۲ پارک جنگلی، رودخانه‌ای خروشان جاری و چشمه‌ سارهای گوارا قرار دارد.

فراهم بودن امکانات زیرساختی از جمله راه آسفالت، وجود آلاچیق‌هایی برای استراحت، داشتن سرویس بهداشتی، نمازخانه و فروشگاه‌های مواد غذایی، خیال مسافران را برای گذراندن ساعاتی خوش در دل طبیعت این شهرستان، دو چندان می‌کند.

بهشت  گردشگری گلستان همچنین چندین آبشار زیبا دارد که آبشار "حسینا" در فاصله ۲۱ کیلومتری از مرکز شهر در روستایی به همین نام، مجموعه آشارهای روستای ساسنگ در قسمت جنوب مینودشت و آبشار "لولوم" در جاده روستای باقرآباد و پارک جنگلی آن واقع است و با ۵۰ متر ارتفاع، چشم اندازی زیبا دارد.

علاوه بر مناظر طبیعی زیبا مینودشت چند منطقه تاریخی مانند "دشت حلقه و تپه بازگیران" و چندین امامزاده و بقعه متبرکه دارد که زیارتگاه امامزاده جعفر(ع)، امامزاده عبداله(ع)، امامزاده اسحاق (ع) و امامزاده موسی(ع) از جمله اماکن مقدس این شهرستان هستند.

در همین پیوند فرماندار مینودشت نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، از بازدید حدود ۲۸۷ هزار مسافر و گردشگر نوروزی از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، مذهبی و بازارچه صنایع دستی این شهرستان خبر داد.

محمدتقی قزل سفلی گفت: از مجموع بازدیدکنندگان نوروزی امسال، ۲۱۴ هزار و ۳۲۹ نفر از جاذبه های طبیعی، ۴۴ هزار و ۴۵۶ نفر از اماکن تاریخی، ۱۶ هزار نفر از اماکن مذهبی و ۱۲ هزار و ۱۴۹ نفر از بازارچه صنایع دستی مینودشت دیدن کردند.

شهرستان مینودشت افزون بر ۸۰ هزار نفر جمعیت دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار