کشاورزان گلستانی چشم‌انتظار اولین باران زمستانی

کشاورزان گلستانی چشم‌انتظار اولین باران زمستانی

به گزارش گلستان24، اگر چه برای اولین‌بار گلستان، رنگ سپید برف را در اول آذرماه سال جاری تجربه کرد اما به نظر می‌رسد این تجربه سرد طی ماه‌های آینده کمتر روی دهد و بیشتر گلستانی‌ها شاهد بارش باران باشند تا برف.

کشاورزان گلستانی به لطف بارش‌های هفته قبل اکثر محصولات پائیزی خود را کاشته‌اند اما حتی در چنین اوقاتی هم بارش باران یک نیاز مهم برای محصولاتی است که سر از خاک بیرون آورده‌اند.

یک کشاورز گندم‌کار گلستانی که سال قبل بهترین برداشت را از 10هکتار زمین زراعی خود داشته است، گفت: گندم در گلستان به صورت دیم است و چشم دهقانان این دیار همیشه به سمت آسمان و الطاف رحمت الهی است.

عظیم ایری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: باران همیشه برای مردم این سرزمین نماد سبزی و آبادانی و فصل زمستان بهترین فصل برای بارش باران و برف است هر چند طی سال‌هایی، فقدان بارش باران، شرایط سختی را برای مردم منطقه رقم زده بود.

وی ادامه داد: در دو سال قبل افزایش دما و نباریدن باران در زمستان موجب خشکی منطقه ترکمن صحرا و کاهش شدید محصول گندم و جو و در نتیجه شرایط سختی را برای مردم رقم زده بود.

ایری با اشاره به حریق‌های متوالی در تابستان دو سال گذشته اذعان کرد: امیدوارم همان‌گونه که پیش‌بینی شده، امسال هم شاهد بارش باران باشیم و رحمت الهی بتواند خیال کشاورزان گلستانی را برای برداشت پربار محصولاتشان آسوده سازد.

یکی کشاورز دیگر گلستانی که طی بارش برف آذرماه مرکبات باغ خود را از دست داده است، گفت: همیشه راضی به رضای خدا بوده‌ایم و این حادثه را با تمام خسارتی که وارد شد در دایره، قسمت و تقدیر می‌بینیم و امیدواریم که با بارش باران دوباره درختان آسیب‌دیده جانی دوباره یابند.

سیدمحسن حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان خاطرنشان کرد: بارندگی در فصل زمستان به ویژه بارش برف نقش مهمی در کشتن آفات دارد و تجربه ثابت کرده که بارش برف موجب شده که حشرات و آفات مضر از بین رفته و در فصل گرما کمتر به درختان و محصولات آسیب‌ می‌زنند.

وی ادامه داد: امیدواریم امسال هم شاهد بارش باران و برف باشیم تا هم شرایط زراعی استان مطلوب و هم این که ذخیره منابع آبی استان برای فصل گرما تقویت شود.

*کاهش 10 درجه ای دما در گلستان/ ورود سه موج جوی سرد به گلستان

مدیرکل هواشناسی استان گلستان گفت: بررسی خروجی مدل‌های عددی جوی استان نشان می‌دهد که هوای استان تا اواخر وقت چهارشنبه هشتم دی‌‌ماه، تحت‌تاثیر سه سامانه ناپایدار قرار می‌گیرد که استان را به لحاظ جوی متاثر می‌سازد.

نوربخش داداشی تنکابنی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: سامانه اول، کم‌فشار مدیترانه، از اوایل دیشب وارد استان شده و موجب افزایش ابر همراه با بارندگی پراکنده، گاهی وزش باد نسبتا شدید و در پاره‌ای نقاط مه‌آلود و صبح فردا از فراز استان عبور خواهد کرد.

وی ادامه داد: سامانه دوم که  نسبتا سرد و پرفشار است از شب دوشنبه ششم دی‌ماه، تا صبح روز سه‌شنبه هفتم دی‌ماه موجب افزایش ابر، گاهی بارندگی، در نواحی مرتفع و سردسیر ریزش پراکنده برف، گاهی وزش باد شدید، مه غلیظ و کاهش نسبی دما به میزان 10 درجه سلسیوس می‌شود.

داداشی تنکابنی خاطرنشان کرد: به علت برودت هوا، یخبندان و وقوع پدیده مه غلیظ، اختلال در تردد جاده‌های کوهستانی استان دور از انتظار نیست.

وی یادآور شد: در موج سوم سامانه کم‌ فشار مدیترانه از بامداد روز چهارشنبه از سمت غرب وارد استان می‌شود و پدیده‌هایی چون افزایش ابر، وزش نسبتا شدید باد، بارندگی و در نواحی مرتفع ریزش پراکنده برف، پدیده را در پی خواهد داشت.

 عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان ادامه داد: سرانجام روز پنجشنبه هفته جاری از فعالیت این سامانه کاسته و به طور کلی جوی نسبتا پایدار بر استان مستولی خواهد شد.

داداشی تنکابنی تصریح کرد: انتظار می‌رود که در زمستان پیش‌رو شاهد بارش‌های خوبی در سطح استان باشیم تا منابع آبی استان به ویژه ذخایر زیرزمینی از شرایط بهتری برخوردار شود.

وی تاکید کرد: این بارندگی‌ها علاوه بر تامین نیاز محصولات کشاورزی، می‌تواند نقش مهمی در بازدارندگی و پیشگیری از حریق‌های احتمالی منابع طبیعی داشته باشد که چندی پیش استان را تحت تاثیر قرار داده بود.

داداشی تنکابنی اذعان کرد: در کمیته هواشناسی کشاورزی با توجه به موج سرمایی که در پیش است، هشدارهای لازم توسط جهاد کشاورزی استان به کشاورزان و گلخانه‌های استان ارائه شد.

همچنین معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با اشاره به شرایط جوی پیش رو گفت: بر اساس جلسه مشترک و مصوبات کمیته هواشناسی استان در اطلاعیه ای از کشاورزان، باغداران، دامداران، مرغداران و زنبورداران درخواست شد تا با مشورت کارشناسان و مروجان مراکز خدمات، ناظران مزارع و کلینیک‌های گیاه پزشکی با توجه به پیش‌بینی وضعیت جوی در روزهای آتی نسبت به توصیه‌های جوی اقدام کنند.

سهراب سهرابی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: در بخش زراعت، سیب زمینی‌کاران از مصرف کود سولفات پتاسیم قبل از کاشت خودداری و کشاورزانی که اقدام به کشت غلات کرده‌اند در صورت عدم مصرف کود «ازته» در زمان کاشت و در صورت رطوبت کافی به میزان 50 تا 75 کیلو گرم کود اوره استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: پیمانکاران تکثیر بذر گندم و جو حتما با کارشناسان ناظر هماهنگی نسبت به بازدید و توجیه لازم در خصوص سموم علف‌کش مصرفی انجام دهند.

*تاکید بر توجه کشاورزان گلستانی به توصیه‌های فنی هواشناسی

سهرابی با اشاره به بارندگی پیش‌رو در سطح استان متذکر شد: کشاورزان از وجین، مصرف کود سرک در مزارع باقلا و نخود فرنگی قبل از بارندگی خودداری کنند.

وی در زمینه حفظ نباتات از کشاورزان سبزی کار گلستانی خواست تا از کاربرد هرگونه علف‌کش و حشره‌کش و قارچ‌کش در مزارع سبزیجات برگی مانند اسفناج و جعفری خودداری کرده و در صورت نیاز برای سم‌پاشی مزارع کلزا با سموم علف‌کش و قارچ‌کش با کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاه ‌پزشکی مشورت کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با اشاره به نکات مراقبتی در زمینه پنبه و دانه‌های روغنی افزود: کشاورزان با خرد کردن بقایای پنبه و شخم زمین به افزایش ماده آلی خاک، ذخیره بارش‌های جوی، آب‌شویی خاک و نابودی آفات زمستان گذران کمک کنند.

سهرابی ادامه داد: با توجه به شرایط مساعد جوی آخر هفته، کشاورزان برای تعمیر، بازسازی، سرویس شبکه‌های آبیاری، زهکشی و ماشین‌آلات کشاورزی برنامه‌ریزی کنند.

وی با اشاره به مراقبت‌های باغی استان با توجه به شرایط جوی آخر هفته در گلستان بیان کرد: باغ‌داران با توجه به وقوع بارندگی‌های فصلی برای حفظ و ذخیره رطوبت خاک نسبت به احداث و ترمیم تشتک‌های پای درختان اقدام کنند.

سهرابی تصریح کرد: باغداران با توجه به برودت هوا از هرس درختان باغات هسته‌دار، زیتون و مرکبات خودداری و تا ماه اسفند از کوددهی و تغذیه درختان خودداری کنند.

وی در پایان تاکید کرد: خاموش کردن کامل آتش بعد از استراحت در مناطق جنگلی در جلوگیری از خطر آتش‌سوزی موثر است و حتما شهروندان به این موضوع در این فصل توجه کامل داشته باشند تا منابع طبیعی از خطرات احتمالی مصون بماند.

باران در راه است و این خبر خوش می‌تواند نوید‌دهنده روزهای خوبی برای کشاورزان گلستانی باشد که هنوز زخم تلخ سرمای آذرماه در وجودشان باقی است و انتظار می‌رود بارش رحمت الهی در این روزها تا حدودی آنان را از غم دیروز رهایی ببخشد، اتفاقی که به نظر می‌رسد نزدیک است.

هوای گلستان هم‌اکنون ابری است و ابرهای سیاه نویددهنده بارانی هستند که بر گستره گلستان خواهد بارید و در این میان دمای این استان شمالی بین چهار تا 9 درجه سانتیگراد متغیر است.

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار