نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس با بیان اینکه در وزارت جهاد کشاورزی در تعریف الگوی کشت براساس اقلیم های نقاط مختلف کشور برنامه خاصی نداریم، گفت: بهره برداری بهینه از منابع نیازمند تدوین الگوی کشت است.

نوسان قیمت محصولات کشاورزی به دلیل نبود برنامه‌ریزی صحیح

به گزارش گلستان24؛قرجه طیار در نشست علنی امروز ( یکشنبه 10 تیر) مجلس شورای اسلامی در تشریح سوال خود از وزیر جهاد کشاورزی گفت: آقای وزیر؛ کشاورزی یک فعالیت اقتصادی ذاتاً ریسکی و مخاطره آمیز است و مهمترین ریسک در کشاورزی، ریسک میزان تولید و نوسان قیمت است و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی کشاورزی و امنیت غذایی ملت ایران باید برای کاهش ریسک تولید برنامه های مدون و مشخصی را داشته باشد، اما متاسفانه دچار روزمرگی شده و بنا به اقتضائات روز تصمیماتی را می گیرد.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای وزیر، در وزارت جهاد کشاورزی به علت نبود بانک اطلاعاتی دقیق آمار تولید سال های گذشته مبنای برنامه ریزی و پیش بینی ساستگذاران بخش کشاورزی مملکت قرار می گیرد که در نتیجه اطلاعات شما به دلیل دقیق و به روز نبودن قابل اتکا برای برنامه ریزی دقیق نیست.

قرجه طیار افزود: نوسان قیمت محصولات کشاورزی به دلیل نبود سیاست ها و برنامه ریزی صحیح، جریان غم انگیزی است که متاسفانه هر سال تکرار می شود و تاکنون هیچگونه چاره اندیشی برای تثبیت قیمت ها صورت نگرفته است و نوسان شدید قیمت محصولات کشاورزی باعث شده تا تولید محصولی در یک سال فراوان و در سال دیگر با کمبود تولید و افزایش قیمت روبرو باشیم و در برخی از سال ها به علت تولید زیاد بسیاری از محصولات در مناطق مختلف کشور از جمله استان گلستان موجب شده هزاران محصول باکیفیت که حاصل تلاش کشاورزان عزیز است، دور ریخته شود به طوریکه در سال گذشته در استان آذربایجان شاهد دور ریختن صدها تن سیب های تولیدی توسط کشاورزان بوده ایم.

این نماینده مردم در خانه ملت تصریح کرد: این به معنای نبود استراتژی در کاشت و تولید محصولات کشاورزی است. آقای حجتی برای مقابله با این پدیده، تجربیات کارآمدی را در دیگر کشورها شاهدیم، از جمله بیمه قیمت محصولات کشاورزی و صندوق تثبیت درآمد کشاورزان اما متاسفانه در وزارتخانه شما راهکار نوینی در این خصوص دیده نمی شود. آقای وزیر؛ یکی از ضعف های دیگر وزارتخانه شما مسئله عدم تامین و بازپرداخت خسارت‌های کشاورزان متاثر از مخاطرات طبیعی و خشکسالی است.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس بیان کرد: صندوق بیمه کشاورزی با وجود اینکه تعداد اندکی محصولات کشاورزی را تحت پوشش قرار می دهد ولی متاسفانه در بازپرداخت خسارات این تعداد کم نیز بازمانده است و درصدهای پایین تر از واقعیت خسارات و کمتر از برآورد کارشناسان صندوق بیمه را آن هم با تاخیر بسیار طولانی پرداخت می کند که به هیچ وجه حتی نیمی از خسارات کشاورزان را نیز تامین نمی کند.

وی ادامه داد: آقای وزیر؛ در وزارت جهاد کشاورزی متاسفانه در تعریف الگوی کشت براساس اقلیم های نقاط مختلف کشور برنامه خاصی نداریم و کشاورزان بنا به سلیقه خود محصولات را کشت می کنند، در صورتی که بهره برداری بهینه از منابع نیازمند تدوین الگوی کشت است؛ به عنوان مثال محصول پنبه به دلیل ارزش افزوده و اشتغال بالایی که ایجاد می کند، علاوه بر تامین معیشت کشاورزان در صنایع نیز بسیار مورد توجه است اما متاسفانه کشت این محصول طی 4 دهه گذشته با نوسانات شدید، هم اکنون به پایین ترین وضعیت ممکن رسیده است.

قرجه طیار گفت: پنبه یک محصول راهبردی و استراتژیک در اقتصاد ملی محصول می شود و میزان اشتغالزایی در هر هکتار از پنبه  95 نفر است.

وی ادامه داد: نیمی از مزارع پنبه در استان گلستان است و سالانه حدود 100 هزار تن پنبه به کشورهای دیگر صادر می شد و این مهم به یکی از منابع ارز آوری کشور تبدیل شده بود. براساس قانون برنامه پنجساله ششم توسعه باید سطح کشت پنبه به یکصد هزار هکتار برسد و 70 درصد پنبه مورد نیاز کشور در داخل تولید شود، ولی به دلیل نبود سیاست های مشخص در این خصوص، اجرایی شدن این بند از قانون نیز مورد تردید و سوال است. در مورد تنش آبی، کشور در حال بحرانی شدن وضعیت آبی است. 94 درصد منابع آبی کشور صرف کشاورزی می شود و کشاورزی سنتی باعث ایجاد بحران آبی در کشور شده است. آقای وزیر؛ آیا منتظر بحران آبی هستید تا کشور محتاج تامین آب از دیگران شود؟

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مورد دیگر شیوه خرید گندم و سایر محصولات کشاورزی توسط دولت است، متاسفانه این مشکل سال به سال به دیگر مشکلات کشاورزان می افزاید و وضعیت متاسفانه بد و بدتر می‌شود. سال گذشته دولت رکورد تاخیر را شکست و طی 8 ماه به صورت قطره چکانی پول کشاورزان را پرداخت کرد. امید بود که در سال زراعی جدید این وضعیت تغییر کند ولی متاسفانه هیچ اقدامی از جانب دولت انجام نپذیرفت و تنها 50 درصد پول کشاورزان پرداخت شد و مابقی آن به 4-5 ماه آتی موکول شد و با توجه به بدهی کشاورزان به بخش های مختلف این وضعیت قابل قبول نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: کشاورزان، سربازان پیاده نظام جهاد کشاورزی هستند؛ شما باید از حقوق کشاورزان دفاع کنید، شما به عنوان متولی بخش کشاورزی باید مشکلات کشاورزان را مرتفع کنید و مدافع حقوق آنها باشید، ولی درخصوص پرداخت مطالبات کشاورزان هیچ اقدام مثبتی را انجام نمی دهید.

وی افزود: مورد بعدی اختلاف کشاورزان با سازمان منابع طبیعی در استان گلستان و سایر نقاط کشور است که باعث ایجاد نارضایتی در کشاورزان شده است. کشاورزان از سال 1341 و در زمان اصلاحات ارضی کذایی، با سازمان منابع طبیعی و جنگل بانی مشکل داشتند و بعد از گذشت 50 سال هنوز این مشکل پابرجاست و سازمان منابع طبیعی به بهانه های واهی، زمین های کشاورزان را از آنها می گیرد.

قرجه طیار ادامه داد: اراضی گنبد به دلیل اقدامات سازمان منابع طبیعی درخصوص گرفتن زمین از کشاورزان باعث بدون کشت ماندن اراضی این منطقه برای  مدت 2 سال شده است و اگر کشتی صورت نگیرد، زمین بایر خواهد شد. در اوایل دهه 50 منطقه گنبد، زمین های وسیعی برای کشاورزی داشت ولی به خاطر نبود امکان کشت و آب بخشی از این زمین ها مورد کشت قرار گرفت و به همین دلیل سازمان منابع طبیعی و جنگل بانی با اتخاذ تصمیمات نادرست و با توجه به عکس های هوایی از این منطقه و استشهادهای مردم این زمین ها را از مردم گرفته، لذا باید وزارت جهاد کشاورزی برای بازگرداندن این زمین ها به کشاورزان اقدامی صورت می داد ولی متاسفانه در این خصوص هیچ اقدامی صورت نگرفت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان اظهار کرد: باید زمین های کشاورزی به مردم مظلوم استان گلستان و دیگر مناطق کشور بازگردانده شود و متاسفانه به دلایلی که دولت و سازمان منابع طبیعی زمین ها را از کشاورزان گرفته است را به خاطر عدم مهاجرت آنها از مرز به شهر و توسعه کشاورزی زمین ها را بازگرداند.

نماینده مردم گنبدکاووس گفت: زیرمجموعه وزیر جهاد کشاورزی با افکار وزیر همراهی ندارند، درخصوص منابع طبیعی نیز خواسته کشاورزان در طول 40 سال این است که موضوع ساماندهی منابع طبیعی در قالب لایحه از سوی دولت به مجلس ارائه شود.

وی با بیان اینکه با کم لطفی ها، برخی دامداران مجبور به ترک این شغل یا کاهش دام ها شده اند، افزود: متاسفانه پروانه چرای دام دامداران ابطال می شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: انتقاد دامداران گنبدکاووس و استان گلستان این است که منابع طبیعی چرا منطقه ییلاقی را مشخص نمی کند تا دامداران اجازه چرای دام های خود در آن منطقه را داشته باشند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار