بارندگی شدید آخر هفته گذشته در شهرستان گرگان و آب‌گرفتگی ناشی از وجود مخزن آبگیری شیلات در نزدیکی روستای نودیجه، موجب پس‌رانده‌شدن آب رودخانه قره‌سو به مزارع کشاورزان این روستا شده است.

 سیل و مخازن شیلات، عامل خسارت به کشاورزی روستای نودیجه/ بانک‌ها وام‌های کشاورزان گلستان را استمهال نمی‌کنند

به گزارش گلستان 24 ؛به نقل از ایلنا، گفته می‌شود بارندگی شدید در گرگان طی روزهای اخیر، خسارات زیادی را به زمین‌های کشاورزی اهالی روستای نودیجه در شهرستان گرگان وارد آورده است.

در همین رابطه، مجید توکلی (مسئول نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان گرگان) گفت: باتوجه به سطح بارندگی بسیار زیاد پنج‌شنبه و جمعه هفته قبل، سطح آب رودخانه قره‌سو که از نزدیکی روستای نودیجه می‌گذرد، بالا آمد و آبگرفتگی آن به زمین‌های کشاورزی مردم ناحیه خسارات سنگینی وارد آورد.

وی توضیح داد: گفتنی است رودخانه قره‌سو از پایین‌دست روستا می‌گذرد. بعد از گذر از نودیجه سه پل قرار دارد که در محل پل سوم شیلات، مخزن آبگیری برای پرورش ماهی قرار داده است. این پل دریچه‌های سیمانی داشته که وقتی بارندگی زیاد می‌شود برخی از آنها بسته بودند. این امر موجب پس‌رانده شدن حجم عظیمی از آب و ورود آن به زمین‌های کشاورزی مردم محلی شد.

توکلی افزود: به‌علاوه، رودخانه با خودش حجم عظیمی از گل و لای داشته است. لجن‌هایی که همراه آب بوده، وارد زمین‌های کشاورزی اهالی شده و موجب خفگی محصول خواهد شد.

وی گفت: در این زمین‌های کشاورزی کلزا، گندم و جو کشت می‌شده که اکنون سطح آب از سر بوته‌های این زمین‌ها نیز بالاتر زده است.

مسئول نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان گرگان با بیان اینکه این آبگرفتگی موجب نابودی کشت زمستانه مردم محلی شده، اشاره کرد: از حدود سال‌های ۸۲، ۸۳ به بعد نامه‌نگاری‌هایی از سوی مردم محلی جهت رسیدگی به آب‌گرفتگی در این ناحیه و حادثه‌خیز بودن آن با نهادهایی همچون استانداری، اداره آب منطقه‌ای و... انجام شده بود. گفتنی است مخزن مورد نظر میزان آب‌گرفتگی را بسیار افزایش داده بود.

وی در خصوص مشکلات ناشی از خشکسالی در استان گلستان گفت: خسارات وارده ناشی از خشکسالی در استان گلستان و استان البرز در سال ۹۳ موجب شد آیین‌نامه اجرایی در بودجه آن سال و البته سال‌های بعد از آن (تاکنون) تنظیم و مصوب شود که به‌خاطر خسارات وارده به کشاورزان، وام‌های آنها باید استمهال بشود اما از آن سال بدین سو بانک‌ها به هر بهانه‌ای از انجام این آیین‌نامه سرباز زده‌اند.

توکلی اظهار داشت: بانک کشاورزی مطرح کرده که استمهال سه ساله برای وام تا سقف ۸ میلیون تومان را انجام می‌دهد که آنهم به اجرا درنیامده است. این در حالی است که یک تراکتور کوچک خود به تنهایی بین ۵۰ الی ۶۰ میلیون تومان قیمت دارد.

وی اشاره کرد: به‌خاطر همین مساله وام‌ها، اکنون بسیاری کشاورزان از لحاظ مالی دچار مشکلات جدی شده‌اند. کشاورزانی را داریم که به‌خاطر بدهی بانکی‌شان، خانه‌شان گرو گذاشته شده است.

مسئول نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان گرگان در پایان، تصریح کرد: ما مرتباً در حال خسارت خوردن هستیم اما صندوق بیمه کشاورزی چندان حمایت جدی‌ای از کشاورزان به عمل نمی‌آورد. مبالغی که آنها برای خسارت کشاورزی از صندوق بیمه دریافت می‌کنند از ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومان معمولاً فراتر نمی‌رود و این مبالغ موجب ناامیدی در کشاورزان است. اکنون کسانی که در روستا خسارت دیده‌اند گرفتار وام های بانکی می‌باشند.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار