مدیرعامل صندوق زنان عشایر حاجی‌قوشان: مشکل اصلی بانوان در این صندوق، نداشتن بازار فروش است

 توسعه صندوق‌های خرد زنان گلستانی در دستور کار

به گزارش گلستان 24 ؛در گلستان 40 صندوق خرد زنان روستایی و عشایری فعال است و اکنون مدیر کل دفتر بانوان و امور خانواده استانداری گلستان از برنامه‌‌ریزی و حمایت برای ایجاد 3 صندوق دیگر در استان خبر می‌دهد.

«کلثوم غفاری توران» می‌گوید: قرار بر این است که فرمانداری‌ها 3 روستای دیگر را برای تشکیل این صندوق‌ها به ما معرفی کنند.وی ادامه می‌دهد: این صندوق‌ها در روستاهای عشایری ما البته روستاهای منتسب به عشایر یکجانشین تشکیل می‌شوند. ایجاد آنها با سرمایه‌های اندک از مهم‌ترین ویژگی‌هاست که البته تسهیلات کم‌بهره نیز برای حمایت از صندوق‌ها در نظر گرفته شده است. 

 

 

تکیه بر توان و خلاقیت زنان روستایی

 

غفاری توران در مورد کارکرد صندوق‌های خرد زنان عشایری و روستایی می‌گوید: توسعه مشاغل کوچک با سرمایه‌های اندک، توانمندسازی زنان در نقاط دورافتاده و توسعه مشاغل خانگی از مهم‌ترین کارکردهای این صندوق‌ها هستند. معتقدیم که زنان عشایری و روستایی با تکیه بر توان و خلاقیت خود می‌توانند تحولی بزرگ در عرصه کارآفرینی ایجاد کنند. البته این فقط یک ادعا نیست؛ چراکه زنان ما تا امروز در این صندوق‌ها توانسته‌اند خود را به اثبات برسانند.

 

 

نداشتن بازار فروش

 

مدیرعامل صندوق زنان عشایر حاجی‌قوشان که از آن به عنوان صندوقی موفق در گلستان یاد می‌شود، در مورد تشکیل آن می‌گوید: این صندوق از سال 94 با 30 عضو تاسیس شد و اکنون به بیش از 50 عضو افزایش پیدا کرده است.

 

«سمیه مختوم» ادامه می‌دهد: کلاس‌های آموزشی مختلفی تاکنون در منطقه ما از جمله چرم‌دوزی، دوخت لباس‌های سنتی و پرورش قارچ برگزار شده است. زنان عشایری و روستایی استقبال بسیار خوبی از این کلاس‌ها دارند. آنها عموما با تولید، دوخت و صنایع‌دستی مناطق خود بیگانه نیستند، فقط شاید پیشتر به تولید به قصد درآمدزایی فکر نکرده بودند.وی می‌گوید: مشکل اصلی بانوان در این صندوق و کسانی که مانند ما در چنین مواردی فعالیت می‌کنند، نداشتن بازار فروش است. اصلی‌ترین بخشی که دولت می‌تواند در آن به ما کمک کند، در بخش بازاریابی و تسهیل مسیر فروش کالاهایمان است.

 

 

استفاده از شبکه‌های مجازی برای بازاریابی و فروش

 

یک فعال حوزه توانمند‌سازی زنان استان معتقد است که مشکل بازاریابی در عموم مشاغل خرد استان اعم از تولیدی و خدماتی و همچنین فروش محصولات در کسب و کارهای خرد و خانگی به شکل عمومی وجود دارد و گلستان باید روی آن تمرکز ویژه‌ای داشته باشد.

 

«نیکان آرخی» با بیان این‌که در شرایط فعلی راهکارهای قابل اجرایی برای حل این مشکل وجود دارد، می‌گوید: با توجه به پراکنش روستاهایی که صندوق‌های خرد زنان عشایری و روستایی در آنها تشکیل شده، استفاده از برخی شبکه‌های مجازی برای بازاریابی و فروش یکی از راه‌حل‌هاست. 

 

این کارآفرین ادامه می‌دهد: می‌توان برای استفاده بهینه از شبکه‌های مجازی، دولت یکی از برنامه‌های آموزشی و توانمندسازی‌اش را در این حوزه متمرکز کند.

 امروزه استفاده از شبکه‌های مجازی برای فروش بسیار فراگیر است و اتفاقا استفاده از آنها مورد استقبال عمومی قرار گرفته است. ضریب نفوذ اینترنت در استان هم این امکان را فراهم می‌کند. 

 

 

خودباوری زنان روستایی

 

 یک فعال حوزه توانمند‌سازی زنان در گلستان می‌گوید: ما برای توسعه نیازمند مشارکت زنان در همه اقشار هستیم، اما باید توجه داشته باشیم زنانی که به عنوان نیروهای عامل و پیش‌برنده در جامعه شناخته می‌شوند، فقط جزو آن دسته زنان نیستند که احیانا در شهرها سکونت دارند.

 

«نیکان آرخی» می‌افزاید: بسیاری از زنان روستایی به مرور به خودباوری رسیده‌اند. به عنوان مثال آنها وارد پست‌هایی مانند شورای اسلامی روستا، دهیاری‌ و مانند آن شده‌اند و امکان پیشرفت برایشان فراهم است.

وی ادامه می‌دهد: در نهایت این مشارکت‌های خرد اقتصادی به بلوغ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی زنان در پهنه‌های وسیع‌تر منجر می‌شود.

 

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار