مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استان گلستان گفت: از مجموع بیش از 4 هزار طرح اشتغال روستایی و عشایری، از ۳ هزار و ۱۳ طرح بازدید به عمل آمده که ۳۷۹ طرح به تعهدات خود عمل نکردند و بیش از 12 درصد انحراف مشاهده شد.

از انحراف در نظارت‌ها تا سهم‌ ناچیز هنرمندان از تسهیلات اشتغال

به گزارش گلستان ۲۴؛ توسعه اشتغال استان گلستان امروز زیر ذره‎بین استاندار قرار گرفت و در کارگروهاشتعال استان گلستان به بررسی میزان اشتعال و تعهدات دستگاه‌های مختلف پرداخته شد.

موضوع انحراف تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری، میزان همکاری بانک‌ها در ارائه تسهیلات و نحوه پرداخت تسهیلات در سطح شهرستان‌ها در این جلسه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

انحراف ۱۲ درصدی اشتغال عشایر و روستایی از نکات مهم این جلسه بود که نشان می‌دهد  نظارت بر تسهیلات باید به گونه‌ای باشد تا تسهیلات این بخش برای ایجاد اشتغال استان است، هدفمند‌تر شود.

البته در این جلسه نظارت‌ها بر این بخش با آمار ارائه شده مورد نقد استاندار گلستان قرار گرفت و اشتباه در جمع تعداد بازدیدها و انحرافات اشتغال از چشم استاندار پنهان نماند و بر این نکته تأکید کرد که حتی نظارت‌های اشتغال نیز انحراف دارد.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استان گلستان با اشاره به نظارت انجام شده بر طرح‎های اشتغال روستایی و عشایری اظهار کرد: از مجموع  بیش از 4 هزار طرح اشتغال روستایی و عشایری، از ۳ هزار و ۱۳ طرح بازدید به عمل آمده که ۳۷۹ طرح به تعهدات خود عمل نکردند و بیش از 12 درصد انحراف مشاهده شد.

محمد دودانگی با بیان اینکه بانک‌ها باید نسبت به کسانی که به تعهدات خود عمل نکردند اقدام قانونی داشته باشند، بیان کرد: از بانک‌ها می‎کنیم کارمزد تسهیلات این دسته از افراد را به ۱۸ درصد تبدیل کنند‌.

وی با بیان اینکه براساس مقررات به ازای هر ۱۵۰ میلیون تومان حداقل باید یک شغل ایجاد شود، اذعان کرد: در بازدیدهایی که داشتیم بخش‌هایی مثل دامداری‌ها یا با ظرفیت کامل کار نمی‌کردند و یا به شغل آنها اضافه نشده بود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان نیز در این جلسه گزارشی از طرح‎های دارای انحراف اشتغال روستایی و عشایری در دستگاه‎های اجرایی استان ارائه کرد.

در این بین طرح‎های دارای انحراف سازمان جهاد کشاورزی با 307 طرح در صدر قرار داشت، همچنین سازمان صمت 35، اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری 16، اداره‎کل ارتباطات و فناوری اطلاعات 10 طرح، اداره کل راهداری و حمل‎ونقل جاده‎ای هفت مورد، فنی‎وحرفه‎ای دو مورد و اداره‎کل تعاون یک مورد و ورزش و جوانان یک مورد انحراف داشتند.

سعید مازندرانی خاطرنشان کرد: 51 درصد تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری به بخش کشاورزی اعطاء شده و از این میزان 31 درصد به دام اختصاص یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان، یکی از دلایل انحراف در طرح‎های اشتغال عشایری و روستایی را عدم بیمه در بخش کشاورزی دانست و اظهار کرد: بیمه‌های تأمین‌اجتماعی در بخش کشاورزی از یارانه برخوردار است به همین دلیل برای بیمه از طریق تسهیلات استقبال نمی‎شود.

مختار مهاجر افزود: در جلسه‎ای که با حضور وزیر تعاون، کار  و رفاه اجتماعی در استان برگزار شد مقر شده بود مصوبه دولت برای عدم پرداخت تسهیلات عشایری و روستایی به بخش دامپروری اصلاح شود و به‎دنبال آن مزیت استان در حوزه دامپروری دیده شود.

وی تصریح کرد: همیشه استان گلستان را استانی کشاورزی خطاب کردند حال آنکه اگر قرار است یک درصد تولید گوشت قرمز را تأمین کنیم دلیل نمی‎شود که جلوی فعالیت دامپروری گرفته شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان یادآور شد: در برخی از نقاط استان گلستان اعم از مراوه‎تپه، کلاله و شمال گنبدکاووس که زندگی عشایری و دام سبک و سنگین دارند اشتغال آنها باید به این زمینه سوق داده شود مگر آنکه تغییر شغل ایجاد شود.

مهاجر خاطرنشان کرد: در بخش کشاورزی سیاست ما حفظ اشتغال است مشروط به آنکه مشکل اعطای تسهیلات بانکی در دامداری‎های استان حل شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان نیز در این جلسه از سهم ناچیز هنرمندان از تسهیلات مشاغل اشتغال گلایه کرد و گفت: در حالی که 20 هزار  هنرمند در سطح استان گلستان زیر مجموعه اداره‎کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‎کنند تنها 40 نفر در گرگان از تسهیلات اشتغال بهره‎مند شدند!

عادله کشمیری خواستار اعطای تسهیلات اشتغال به 15 نفر از خبرنگاران شد که استاندار گلستان با اعطای تسهیلات به 30 نفر از خبرنگاران موافقت کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان به اجرای برنامه‎های مختلف به‎مناسبت روز خبرنگار اشاره کرد و از مدیران و مسؤولان استان گلستان درخواست کرد در این هفته خبرنگاران را به صورت ویژه مورد تکریم قرار دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان نیز اظهار کرد: در حوزه اشتغال روستایی بیشترین ظرفیت در حوزه گردشگری است.

ابراهیم کریمی با بیان اینکه بخش زیادی از اشتغال روستایی در حوزه بوم‎گردی‎ها است، خواستار افزایش سهم گردشگری شد و گفت: در صورت افزایش سهم گردشگری نگرانی برای ایجاد اشتغال وجود ندارد.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار