انرژی موجود در مواد غذایی و همچنین انرژی حاصل از فعالیت‌های متابولیسمی بر حسب واحد حرارتی یعنی «کالری» بیان می‌شود، از آنجا که یک کالری مقدار بسیار ناچیزی است، معمولا از واحد بزرگتری بنام کالری بزرگ (کیلوکالری) که یک‎هزار برابر کالری کوچک است استفاده می‌شود.

تناسب بین انرژی غذایی مورد نیاز مردم و منابع آب در استان گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ ر رژیم‎های غذایی، کالری، مقدار انرژی است که انواع غذاها و نوشیدنی‎ها برای بدن فراهم می‎کنند، اگر کالری بیشتری مصرف کنیم دچار اضافه وزن شده و اگر کالری کمتری مصرف کنیم، وزن، چربی و در نهایت توده عضلانی را از دست می‎دهیم، کالری مورد نیاز بدن در شبانه‎روز به عوامل متعددی از جمله سن، جنس، قد، وزن، تراکم استخوانی، نسبت عضلات به چربی و میزان فعالیت بدنی بستگی دارد.
مقدار توصیه شده مصرف روزانه کالری در سراسر جهان متفاوت است، کالری مورد نیاز در روز برای کودکان بین یک‎هزار تا ۲ هزار، برای نوجوانان بین یک‎هزار و ۴۰۰ تا ۳ هزار و ۲۰۰، برای مردان بین ۲ هزار تا ۳ هزار و در برخی منابع، بین۲ هزار و ۴۰۰ تا ۴ هزار کالری و برای زنان بین یک‎هزار و ۶۰۰ تا ۲ هزار و ۴۰۰ و در منابع دیگر، بین۱ یک‎هزار و ۶۰۰ تا ۳ هزار کالری در نظر گرفته می‎شود.
طبق نظر مرکز بهداشت ملی انگلستان، یک مرد بالغ به طور متوسط نیاز به حدود ۲ هزار و ۵۰۰ کالری در روز برای ثابت نگه داشتن وزن خود دارد در حالی که به طور متوسط یک زن بالغ ۲ هزار کالری در روز نیاز دارد.
در آمریکا ۲ هزار و ۷۰۰ کالری در روز برای مردان و ۲ هزار و ۲۰۰ کالری برای زنان توصیه شده است.
به گزارش سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد ( FAO )، حداقل کالری فرد به طور متوسط در هر روز در سطح جهانی حدود یک‎هزار و ۸۰۰ کیلوکالری است. با افزایش سن متابولیسم بدن کاهش می‎یابد به همین دلیل افراد در سنین بالا به کالری کمتری نیاز دارند.
در یک رژیم غذایی سالم، توزیع کالری نیز اهمیت زیادی دارد. پروتئین باید ۱۰ تا ۳۵ درصد، کربوهیدرات ۴۵ تا ۶۵ درصد و چربی ۲۰ تا ۳۵ درصد کالری مصرفی روزانه را تشکیل دهد، زیرا انرژی حاصل از قندها‎، کمتر از انرژی تولید شده از چربی‎ها است و از نظر فیزیولوژیک، تولید انرژی از چربی‎ها برای بدن باصرفه‌تر است.
نقش عمده پروتئین‌ها، نوسازی سلولی و تامین رشد است ولی اگر انرژی حاصله از محل قندها و چربی‌ها، نیاز بدن را تامین نکند، پروتئین‌ها نیز طی واکنش‌های کاتابولیز تولید انرژی خواهند کرد.
خلاصه‌ای از نتایج ارائه شده جمعیت استان گلستان براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ توسط مرکز آمار ایران به شرح زیر است:
جمعیت استان در سال ۱۳۹۵، تعداد یک‎میلیون و ۸۶۸ هزار و ۸۱۹ نفر بوده که با سهم ۲.۳۳ درصدی، دارای جایگاه چهاردهم از نظر در کشور است، از کل جمعیت استان، تعداد ۹۳۸ هزار و ۳۲۷ نفر (۵۰.۲۱ درصد) مذکر و ۹۳۰ هزار و ۴۹۲ نفر (۴۹.۷۹ درصد) مونث هستند.
چنانچه به تفکیک سنی جمعیت نگاهی بیندازیم می‎بینیم که تعداد افراد زیر ۹ سال (کودک) ۱۸۳ هزار و ۱۴۱ نفر، تعداد افراد ۱۰ تا ۱۹ سال ( نوجوان ) ۱۳۷ هزار و ۳۲۰ نفر و افراد بالاتر از ۲۰ سال (بزرگسال) یک‎میلیون و ۵۴۸ هزار و ۳۵۸ نفر بوده که از این تعداد بزرگسال، ۷۷۷ هزار و ۲۷۵ نفر مرد و ۷۷۱ هزار و ۸۳ نفر زن بوده‎اند.
متوسط رشد سالیانه جمعیت بین دو سرشماری سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۵ استان ۱.۰۱ است که از این حیث در جایگاه نوزدهم کشور است و با توجه به این رشد، پیش‎بینی می‎شود که جمعیت استان در سال ۱۴۰۰ ترکیب زیر را داشته باشد: کل جمعیت یک‎میلیون و ۹۶۴ هزار و ۱۴۷ نفر، تعداد افراد زیر ۹ سال (کودک) ۱۹۲ هزار و ۴۸۳ نفر، تعداد افراد ۱۰ تا ۱۹ سال (نوجوان) ۱۴۴ هزار و ۳۲۵ نفر و افراد بالاتر از ۲۰ سال (بزرگسال) یک‎میلیون و ۶۲۷ هزار و ۳۳۹ نفر که از این تعداد بزرگسال، ۸۱۶ هزار و ۹۲۴ نفر مرد و ۸۱۰ هزار و ۴۱۵ نفر زن خواهند بود.
براساس آمارنامه وزارت جهاد کشاورزی، در سال زراعی ۱۳۹۵-۹۶، مقدار ۶۴۰ هزار از اراضی استان به کشاورزی اختصاص یافته که مجموعا ۳ میلیون و ۶۴ هزار تن محصول تولید کرده است.

* ۴۴ درصد محصولات کشاورزی گلستان با استفاده از آب باران و از منابع آب تجدیدشونده استان استفاده‎ای نمی‎کند
مساحت اراضی آبی ۳۳۵ هزار هکتار بوده (اعم از آبیاری شده به میزان حدود ۲۵۰ هزار هکتار و دیم با بارندگی بیش از ۵۰۰ میلیمتر در سال به میزان حدود ۸۵ هزار هکتار) که تولید محصولات در آنها به حدود ۲ میلیون و ۲۷۰ هزار تن بالغ شده (آبیاری شده به میزان حدود یک‎میلیون و ۷۰۰ هزار تن و دیم با بارندگی بیش از ۵۰۰ میلیمتر در سال به میزان حدود ۵۷۰ هزار تن) و مساحت اراضی دیم با بارندگی کمتر از ۵۰۰ میلیمتر در سال، ۳۰۵ هزار هکتار با تولید حدود ۷۹۴ هزار تن محصولات کشاورزی بوده است.
به عبارت دیگر، حدود یک‎میلیون و ۳۶۵ هزار تن از محصولات کشاورزی استان گلستان (معادل ۴۴ درصد) با استفاده از آب باران یا آب سبز به عمل آمده و از منابع آب تجدیدشونده استان استفاده‎ای نمی‎کند.

مجموع آب‎تجدیدپذیر استان گلستان در شرایط نرمال، حدود ۲.۵ میلیارد مترمکعب است
مجموع آب‎تجدیدپذیر استان گلستان در شرایط نرمال، حدود ۲.۵ میلیارد مترمکعب است که بخش شرب و بهداشت حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب، بخش صنعت و خدمات حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب، بخش محیط زیست حداقل ۱۰۰ میلیون مترمکعب و بخش آبزی‎پروری حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب را به خود اختصاص داده و باقیمانده پتانسیل که سهم کشاورزی و باغداری است به حدود ۲ میلیارد مترمکعب بالغ می‎شود.
از آنجا که تنها راه به‎دست آوردن انرژی مورد نیاز بدن، مصرف غذا است و طبق محاسبات جهانی برای تولید ترکیبی از غذاهای گیاهی و حیوانی، به ازای یک‎کیلوکالری در روز، به یک لیتر آب نیاز است، میزان آب مورد نیاز برای تولید کالری مورد نیاز ترکیب‎های سنی و جنسی به شرح زیر است:
یک کودک با نیاز حدود یک‎هزار و ۵۰۰ کیلوکالری در روز و ۵۴۸ هزار کیلو کالری در سال، معادل ۱.۵ مترمکعب آب در روز و ۵۴۸ مترمکعب آب در سال، یک نوجوان با نیاز حدود ۲ هزار و ۳۰۰ کیلوکالری در روز و ۸۴۰ هزار کیلوکالری در سال، معادل ۲.۳ مترمکعب آب در روز و ۸۴۰ مترمکعب آب در سال، یک مرد با نیاز حدود ۳ هزار کیلوکالری در روز و یک‎هزار و ۹۵ هزار کیلوکالری در سال معادل ۳ مترمکعب آب در روز و یک‌هزار و ۹۵ مترمکعب در سال و یک زن با نیاز حدود ۲ هزار و ۳۰۰ کیلوکالری در روز و ۸۴۰ هزار کیلوکالری در سال، معادل ۲.۳ مترمکعب آب در روز و ۸۴۰ مترمکعب آب در سال.
چنانچه جمعیت استان در سال ۱۴۰۰ به یک‎میلیون و ۹۶۴ هزار و ۱۴۷ نفر برسد، آب مورد نیاز برای تامین کالری مورد نیاز سال افراد زیر ۹ سال (کودک) به تعداد ۱۹۲ هزار و ۴۸۳ نفر، ۱۰۵ میلیون مترمکعب، برای افراد ۱۰ تا ۱۹ سال (نوجوان) به تعداد ۱۴۴ هزار و ۳۲۵ نفر، ۱۲۰ میلیون مترمکعب، برای مردان بزرگسال به تعداد ۸۱۶ هزار و ۹۲۴ نفر، ۸۹۵ میلیون مترمکعب و برای زنان بزرگسال به تعداد ۸۱۰ هزار و ۴۱۵ نفر، ۶۸۰ میلیون مترمکعب خواهد بود و سرجمع آب مورد نیاز برای تامین کالری مورد نیاز جمعیت نزدیک به ۲ میلیون نفری استان حدود یک‎میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب در سال است.
اگر در محاسبات فوق، به جای کالری مورد نیاز که متوسط وزنی آن برای جمعیت استان به ازای هر نفر ۲ هزار و ۵۱۰ کالری به‎دست می‎آید، طبق نظر سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (FAO) که حداقل کالری فرد به طور متوسط در هر روز در سطح جهانی را حدود یک‎هزار و ۸۰۰ کیلوکالری در نظر گرفته است محاسبه شود، آب مورد نیاز برای برای تامین کالری مورد نیاز جمعیت نزدیک به ۲ میلیون نفری استان حدود یک‎میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب در سال است.
به عبارت دیگر پتانسیل ۲.۱ میلیارد مترمکعبی آب استان گلستان در بخش‎های کشاوری و آبزی‎پروری موسوم به «آب‎آبی» نه تنها قادر است انرژی مورد نیاز برای جمعیت استان را تامین کند، بلکه توانایی تامین جمعیتی بالغ بر ۳۳۰ هزار نفر دیگر را هم خواهد داشت و بر این مزیت بیفزایید نعمت خدادادی «آب‎سبز» را که در حال حاضر حدود ۴۴ درصد از محصولات کشاورزی استان بدون نیاز به آبیاری توسط منابع متعارف تجدیدشونده و تنها با بارش مستقیم باران به دست می‎آید.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار