از ابتدای اسفندماه امسال که بیماری ویروسی کرونا در بسیاری از استان‌ها از جمله گلستان شیوع پیدا کرد متأسفانه تعداد زیادی از شهروندان مبتلا شدند که به گفته استاندار وضعیت هشدار در استان همچنان ادامه دارد.

تداوم وضعیت هشدار در استان تا راه‌اندازی قرارگاه‌های جهادی برای شکست کرونا

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،این روز‌ها همه جا صحبت از بیماری ویروسی کرونا است که بسیاری از مردم را درگیر کرده و متأسفانه در این بین ۶۴ نفر در استان گلستان در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.

ظرفیت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان محدود است و گلستان فقط حدود ۲ هزار تخت بیمارستانی تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی در اختیار دارد که با توجه به جمعیت نزدیک به ۲ میلیون نفری این استان، نگرانی‌ها و دغدغه‌ها را در خصوص شیوع گسترده این بیماری بیشتر کرده است.

تداوم وضعیت هشدار در استان

هادی حق شناس استاندار گلستان با بیان اینکه هفته گذشته به خاطر محدودیت فعالیت اصناف و همچنین عدم حضور مردم در تفرجگاه‌ها و مناطق تفریحی شاهد تثبیت وضعیت بیماران بستری در استان بودیم اظهار داشت: با این حال در روز‌های اخیر متأسفانه مردم و اصناف دستورالعمل‌ها را رعایت نکردند و همین مسئله سبب نگرانی‌ها در مورد افزایش تعداد بیماران در استان شده است.

او گفت: حدود یک هزار نفر با علایم حاد تنفسی و مشکوک به کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان بستری هستند که مردم برای اینکه روند ارائه خدمات درمانی به این بیماران به خوبی ادامه پیدا کند باید همکاری کنند تا جلوی شیوع بیشتر این بیماری را بگیریم.

استاندار گلستان همچنین روز گذشته در جلسه ستاد مقابله با کرونای استان بیان داشت: برای اینکه بتوانیم انسجام بیشتری در فعالیت‌های دستگاه‌های مختلف ایجاد کنیم، مرخصی همه مدیران استان تا ۱۵ فروردین ماه سال آینده لغو شده است. همچنین برای اینکه نیاز دارویی و درمانی مردم تأمین شود، به غیر از داروخانه‌های شبانه‌روزی ۵۰ درصد داروخانه‌های عادی نیز باید یک روز در میان و مطابق یک جدول زمان بندی فعالیت کنند. همچنین سازمان نظام پزشکی استان باید از خروج بدون مجوز پزشکان جلوگیری کنند و مطب‌ها و درمانگاه‌های خصوصی نیز باید در ایام تعطیلات باز بوده و به مردم خدمات رسانی کنند.

افتتاح بیمارستان صحرایی نیروی زمینی سپاه در گرگان

مرکز مراقبت‌های درمانی بهداری شمال شرق نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز برای کمک به کنترل و کاهش شیوع بیماری کرونا در استان گلستان مستقر شده است.

روز گذشته این مرکز که در هتل ورزش استان با تمامی امکانات و تجهیزات مستقر شده، با حضور فرمانده جدید سپاه نینوای استان افتتاح شد. در این مرکز همچنین غربالگری بیماران کرونایی نیز انجام می‌شود.

سردار ملک‌شاهکویی درباره فعالیت این مرکز گفت: در این مرکز حدود ۲۴۰ تخت آماده شده و با همکاری بسیج جامعه پزشکی استان بیش از ۱۰۰ پزشک و پرستار حضور دارند.

او افزود: در این بیمارستان صحرایی خدمات درمانی به بیماران کرونایی که دوران نقاهت خود را پشت سر می‌گذارند ارائه می‌شود. پذیرش این بیماران از یکی دو روز گذشته آغاز شده و کادر درمانی و پزشکی مستقر در این مرکز، با تمام توان و امکانات به بیماران خدمات‌رسانی خواهند کرد.

راه‌اندازی قرارگاه‌های جهادی در مناطق مختلف استان

گروه‌های جهادی نیز همچنان پای کار هستند و با ایجاد قرارگاه‌های مختلف در بسیج و سپاه نواحی، تولید و توزیع ماسک، لباس‌های مخصوص کادر پزشکی، توزیع اقلام بهداشتی در مناطق محروم و حاشیه‌نشین و ... در دستور کار قرار دارد.

شکل‌گیری قرارگاه‌های جهادی در سطح استان توانسته تا حدود زیادی کمبود ماسک را که بسیاری از شهروندان نسبت به آن گلایه‌مند بودند برطرف کند.

بانوان کارآفرین استان نیز چرخ‌های خیاطی خود را در محیط‌های کوچک راه انداختند و در دوخت ماسک‌های پارچه‌ای و قابل شست‌وشو هستند که پس از تهیه این اقلام برای ضدعفونی به دانشگاه علوم پزشکی استان تحویل می‌شود.

تا ۱۵ فروردین پیک بیماری را در استان داریم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: مردم باید نکات و توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند، به نظر می‌رسد پیک این بیماری را تا ۱۵ فروردین ماه سال آینده در استان شاهد باشیم.

عبدالرضا فاضل افزود: متأسفانه در روز‌های اخیر شاهد ازدحام مردم در سطح شهر‌ها بودیم که همین موضوع ممکن است پیک بیماری را افزایش دهد.

او اعلام کرد: در حال حاضر حدود ۹۵۰ نفر در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان بستری هستند و کادر درمانی استان که خط مقدم مقابله با کرونا قرار دارند، در این مدت دچار خستگی شدند. مردم دست‌کم به خاطر کمک به کادر درمانی، توصیه‌ها را جدی بگیرند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار