مدیران مهدهای کودک حمایت های دولت برای جبران زیان های کرونا را کافی نمی دانند و متأسفانه گزارش ها حاکی از آن است که تاکنون ۱۸ مهد کودک در گلستان بر اثر چالش های مالی ناشی از کرونا تعطیل شده است.

سندروم کرونا گریبان مهدها را هم گرفت/ سایه ورشکستگی بر سر مهدهای بی کودک

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان؛ بالاخره با دستور ملی ستاد ملی کرونا مهدهای کودک بازگشایی شد اما گویا این بازگشایی برای برخی از مهدهای باسابقه غیردولتی به ویژه در شهر گرگان نوش دارویی پس از مرگ سهراب بود.

 

مهدهای کودک جزو نخستین مشاغلی بودند که از روزهای نخست شیوع ویروس کرونا در کشور تعطیل شد و مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا از همان ابتدا گلوی صاحبان و مربیان مهدهای کودک را فِشُرد، در حالی که صاحبان مهدهای کودک در شرایط کرونایی چشم انتظار حمایت های دولت برای از سرگیری فعالیت خود بودند اما به نظر می رسد حمایت های دولت از مهدهای کودک چنگی به دل نمی زند و رضایت بخش نبوده است.

 

فروش تجهیزات یک مهد کودک در فضای مجازی مثل سایت دیوار برای پرداخت اجاره بهاء و یا جبران هزینه های رعایت پروتکل های بهداشتی به منظور بازگشایی مجدد مهدهای کودک و تهیه دستگاه تب سنج به خوبی نشان می دهد که مهدهای کودک در چه تنگنای اقتصادی قرار دارند و ممکن است بخشی از هزینه های آموزشی صرف هزینه های بهداشتی در مهدهای کودک شود.

 

همچنین اختلاف حساب برخی از خانواده ها و مهدهای کودک و سردرگمی آنها در پرداخت میزان شهریه موجب شد بسیاری از خانواده ها به ویژه مادران شاغل که در تعطیلات کرونایی برای نگهداری فرزندان خود مجبور به اختصاص پرستار در خانه شدند به فکر مهدهای جدید برای فرزندان خود باشند.

 

البته برخی از خانواده ها نیز هنوز به شرایط نگهداری و رعایت پروتکل های بهداشتی مهدهای کودک اطمینان خاطر ندارند به همین علت ترجیح می دهند کودکان زیر 6 سال خود را در منزل نگهداری کنند و این مهم موجب شده تا  برخی از مهدها در پذیرش نونهالان ۶۰ درصد ریزش داشته باشند.

 

*مهدهای کودک هیچ تکیه گاهی ندارند

«اعظم میرکریمی»، یکی از مدیران مهد در گرگان است که سایه سنگین کرونا، حال خوش را از مهد پرسابقه و نگاه پُرمهرش به حوزه کودک رُبوده است.

 

این مدیر مهد کودک که پس از چند دهه سابقه کاری به دلیل مشکلات اقتصادی پساکرونا مجبور به تعطیلی مهد شده است امروز در نخستین روز بازگشایی مهدهای کودک پس از کرونا دیگر شور و شعف کودکانه را نمی بیند.

 

وی در این باره به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: از سال ۵۳ در آموزش و پرورش استخدام شدم و در مقطع پیش دبستانی آغاز به کار کردم و پس از بازنشستگی در سال ۷۹ زیر نظر بهزیستی، یک مهد کودک را در گرگان راه اندازی کردم و به خاطر عشق به کودکان تاکنون ادامه دادم.

 

میرکریمی یادآور شد: روزی که اقدام به راه اندازی مهد کودک کردم متوجه این مسئله نبودم که از سوی دولت حمایت نمی شویم و برای ادامه مسیر هیچ تکیه گاهی نداریم، ویروس کرونا ثابت کرد این دولت به هیچ عنوان به رده پیش دبستانی توجه ندارد.

 

این مدیر مهد کودک افزود: مقطع پیش دبستانی از اهمیت بالایی برخوردار است و ۷۵ درصد شخصیت انسان در این سنین طلایی شکل می گیرد با این وجود دولت به مهدهای کودک توجه کافی ندارد و همین مسئله موجب شد تا بسیاری از مهدهای کودک در بحران کرونا با تعطیلی مواجه شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: با وجود آنکه مهدهای کودک پس از شیوع کرونا با مشکلات عدیده ای مواجه شدند اما مسئولان مربوطه حتی از ابراز همدردی هم دریغ کردند، تنها تسهیلات ۱۶ میلیون تومانی با کارمزد ۱۲ درصد را به همراه شرایط خاص برای پرسنل مهدها اختصاص دادند اما از آنجایی که بسیاری از پرسنل فاقد شرایط مطروحه بودند از دریافت تسهیلات بازماندند.

 

*تعطیلی مهد کودک به دلیل مشکلات مالی

میرکریمی که دیگر قادر به پرداخت اجاره بهاء مهدکودک نیست اعتقاد دارد، نمی تواند برای صنف خود آینده روشنی را تصور کند لذا تصمیم به تعطیلی مهد گرفته است.

 

این مدیر مهد کودک تصریح کرد: متأسفانه قراردادی که توسط بهزیستی تصویب شده و خانواده ها شروط آن را امضاء کردند اجرایی نمی شود، در مسئله پرداخت شهریه اسفندماه ۹۸ نیز سخنان ضد و نقیض بسیاری از سوی مسئولان مطرح شد و براساس قرارداد منعقد شده خانواده ها باید شهریه اسفندماه را به طور کامل پرداخت می کردند اما تصمیم ضد و نقیض نهادهای مختلف مهدهای کودک و خانواده ها را سردرگم کرد.

 

وی با بیان اینکه تعطیلی مهد کودک ۱۰ نفر از پرسنل ما را بیکار کرد، اذعان کرد: مهمترین مشکل ما مسائل اقتصادی است و اختصاص محیط امن برای حضور کودکان و پرداخت اجاره بهاء هزینه بر است و ما بدون حمایت دولت قادر به ادامه فعالیت نیستیم.

 

این بانوی خوش ذوق با وجود آنکه طی روزهای گذشته رسماً مهد کودک خود را تعطیل و ساختمان محل کار را تخلیه کرده است اما اعلام می کند اگر حمایت مسئولان شامل وی شود باز هم فعالیت در این حوزه را ادامه می دهد، او می گوید؛ فعالیت در حوزه کودک را عاشقانه دوست دارد و طی این سال ها با رضایت کامل خانواده ها و مسئولان ذی ربط فعالیت داشته است.

 

میرکریمی گفت: براساس شنیده ها ۱۸ مهد کودک در استان گلستان پس از شیوع کرونا به دلیل مشکلات اقتصادی تعطیل شده اند البته تعدادی از مدیران این مهدها را می شناسم و در جریان مشکلات آنها پس از شیوع کرونا هستم.

 

*وعده های دولت در حمایت از مهدها محقق نشد

یکی دیگر از مدیران مهد کودک در گرگان به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: در حال حاضر عدم دریافت شهریه پایه از والدین و هزینه های سنگین دیگر اعم از پرداخت اجاره بهاء بسیاری از مهدهای کودک را با مشکل مواجه کرده است، طوری که برخی از مهدهای باسابقه کرونا مجبور به تعطیلی شده اند.

 

وی که نمی خواهد نامش ذکر شود، ادامه داد: متأسفانه سازمان بهزیستی دریافت شهریه پایه را تخلف می دانست و دائماً به مهدهای کودک تذکر می داد که از دریافت شهریه پایه از خانواده ها بپرهیزند.

 

این مدیر مهد کودک افزود: ما هم در جریان زیان های اقتصادی کرونا به اقشار مختلف مردم هستیم و مردم را درک می کنیم اما بهزیستی می توانست پرداخت شهریه به مهدهای کودک را به چهار ماه آینده موکول کند، از طرفی برخی از خانواده ها کارمند بودند و متحمل زیان اقتصادی کرونا نشدند و کاش حداقل این دسته از والدین ملزم به پرداخت شهریه می شدند تا با استفاده از آن می توانستیم بخشی از مشکلات مهد را حل کنیم.

 

وی با بیان اینکه بنده تنها میزان ناچیزی را به عنوان علی الحساب برای حقوق اسفندماه به پرسنل مهد پرداخت کردم، خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از خانواده ها به مدیران مهد می گویند دولت در ایام کرونایی با پرداخت تسهیلات و بیمه بیکاری به پرسنل از شما حمایت کرده حال آنکه هیچ کدام از این وعده ها محقق نشده است.

 

این مدیر مهد کودک یادآور شد: در حالی که ما حق بیمه پرسنل را به صورت کامل پرداخت کردیم اما پرسنل مهد کودک بیمه بیکاری را به صورت کامل پرداخت نکرده اند، از طرفی وحشت مردم از ابتلا به کرونا موجب شده که بسیاری از خانواده ها مانع حضور فرزند خود در مهدهای کودک شوند، در واقع برخی والدین اختصاص پرستار در منزل و یا فرستادن فرزند خود به منزل دیگران را به حضور در مهد کودک ترجیح دادند.

 

وی بیان کرد: به طور قطع فرستادن کودک در محیط های غیراستاندارد و سپردن به افراد بی تجربه آسیب هایی را به دنبال دارد که بازتاب آن در آینده مشخص می شود و اثرات منفی آن غیرقابل جبران است.

 

*مهدهای کودک حمایت نمی شوند

این مدیر مهد کودک که برای بازگشایی مجدد مهد متحمل هزینه های زیادی شده است، گفت: برای خرید مواد ضدعفونی کننده و اقلام بهداشتی و تجهیزات پیشگیرانه کرونا حدود ۱۰ میلیون تومان هزینه کردم و این صرف هزینه در حالی رقم خورد که مسئولان حتی ریالی نیز از ما حمایت نکردند.

 

وی تصریح کرد: متأسفانه ما به دلیل عدم حمایت مسئولان، حمایت نشدیم و به نظر می رسد طی این سالها آموزش کودکان زیر ۶ سال زیر سایه کم توجهی مسئولان نابود شده است.

 

اما «ابراهیم غفاری»، مدیرکل بهزیستی استان گلستان اعتقاد دارد دولت تمام امتیازاتی را که برای مشاغل آسیب دیده از کرونا در نظر گرفت به مهدهای کودک نیز اختصاص داد و در همین راستا مهدهای کودک می توانند از تسهیلات کم بهره ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومانی و همچنین بیمه بیکاری بهره مند شوند.

 

وی به بازگشایی مجدد مهدهای کودک از ۲۴ خردادماه اشاره کرد و ادامه داد: هزینه تهیه اقلام بهداشتی و تجهیزات لازم برای پیشگیری از کرونا بر عهده مهدهای کودک است و دولت برای این منظور اعتباری به سازمان بهزیستی اختصاص نداده است.

 

«وحید قبادی دانا»، معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور از ارائه تسهیلات ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومانی به مهدهای کودک غیردولتی به ازای حفظ اشتغال هر پرسنل که به منظور قطع زنجیره انتقال کرونا از اسفندماه سال ۹۸ تعطیل بودند خبر داد اما گویا این تسهیلات هنوز به دست مهدهای کودک نرسیده و یا شاید برای باز کردن گره فعالان این حوزه کارساز نبوده است در هر صورت کم توجهی مسئولان به مهدهای کودک بسیاری از صاحبان مهدها را به ورطه ورشکستگی کشانده است.

 

برخی از مربیان مهدهای کودک نیز از نحوه پرداخت بیمه بیکاری اسفندماه ویژه ایام کرونا گلایه داشتند، در واقع مسئولان مهدهای کودک بیان می کنند در حالی که برای مربیان خود حق بیمه بیکاری کامل پرداخت کردند اما دولت برای مربیان مهدها تنها 550 هزار تومان به عنوان حق بیمه بیکاری اسفندماه پرداخت کرده است!

 

«سعید مازندرانی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان در این خصوص می گوید: استان ها دخل و تصرفی در پرداخت حق بیمه بیکاری ایام کرونا ندارند و این مبالغ از سوی وزارت خانه و سازمان برنامه و بودجه تعیین شده است.

 

وی تصریح کرد: حق بیمه بیکاری اسفند ماه تنها 55 درصد و به ازای 18 روز کار واریز شده است اما حق بیمه بیکاری در فروردین ماه اینگونه نخواهد بود و مبلغ واریزی افزایش پیدا می کند.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان ادامه داد: در اسفندماه ۹۸، 6 هزار و 500 نفر متقاضی حق بیمه بیکاری کرونا بودند که به دو هزار و 500 نفر بیمه بیکاری تعلق گرفت و همچنین در مجموع در استان گلستان 17 هزار نفر برای دریاف حق بیمه بیکاری در ایام کرونا ثبت نام کردند که به 14 هزار نفر بیمه بیکاری تعلق گرفته است.

 

در ادامه برای اطلاع از شرایط و میزان دریافت تسهیلات مهدهای کودک که جزو کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا محسوب می شود به سراغ معاون تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان رفتیم.

 

*تقاضای ۱۱۶ مهدکودک آسیب دیده از کرونا در گلستان برای دریافت تسهیلات بانکی

«موسی بی باک» معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان در این باره به خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: تاکنون از مجموع 17 هزار و 683 کارگاه آسیب دیده از کرونا 116 مهد کودک درخواست تسهیلات کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا را داشتند.

 

وی تصریح کرد: از طریق دستگاه مربوطه درخواست این مهدهای کودک بررسی می شوند و این مهدها در صورت برخورداری از شرایط پرونده تسهیلات به بانک ارجاع داده می شوند.

 

معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان یادآور شد: به متقاضیان 14 رسته شغلی آسیب دیده از کرونا پیامک ارسال می شود و این مشاغل می توانند از طریق کد رهگیری شرایط پرونده خود را در سامانه مشاهده کنند.

 

به گفته بی باک نرخ کارمزد بانکی این تسهیلات 12 درصد است و به با توجه به اینکه مهدهای کودک در ایام کرونا به دستور دولت تعطیل شدند در صورتی که تعدیل نیرو نکرده باشند به ازای هر نفر از تسهیلات 16 میلیون تومانی بهره مند می شوند.

 

با وجود آنکه مهدهای کودک از امروز(۲۴ خرداد) با رعایت پروتکل های بهداشتی و با تعداد محدود بازگشایی شدند اما چالش مشکلات مالی، آینده مرموزی را برای آنها رقم زده است.

 

از طرفی مربیان مهد که درآمد آنها زیر خط فقر است و تنها به خاطر عشق و علاقه به حوزه کودک با مشقت های مالی کنار آمدند این روزها در ذهن خود به دنبال شغل جدیدی هستند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار