سال تحصیلی جدید قرار است با محوریت استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد. این در حالی است که تمامی متخصصان امر بر این باورند که اولویت و کیفیت تحصیل در گروی تحصیل حضوری است.

شرایط بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید

به گزارش گلستان ۲۴؛ سی و چهارمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش  کشور در روزهای 11 و 12 شهریور به مناسبت بررسی کم و کیف روند آموزش در سال تحصیلی 1399-1400 برگزار شد. در این نشست وزیر آموزش و پرورش و هر یک از معاونان به تشریح برنامه‌ها در سال تحصیلی کرونایی پرداختند که در ادامه به گزیده‌ای از آنها اشاره شده است.

کلاس‌ها را با اعمال مقررات بهداشتی برگزار می‌کنیم

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به سال تحصیلی جدید گفت: ما برای رعایت سلامت دانش‌آموزان، سخت‌گیرانه‌ترین پروتکل را که برای وضعیت‌های قرمز پیش‌بینی شده در نظر گرفتیم. تلاشمان این است از طریق اعمال مقررات بهداشتی کلاس‌ها را برگزار کنیم.

به گزارش فرتاک نیوز،او افزود: امسال یک تفاوت اساسی با سال‌های گذشته دارد. سال گذشته حدود دو سوم محتوای آموزشی را دانش آموزان به صورت حضوری آموزش دیده بودند و با معلمانشان آشنا بودند. امسال که در شروع سال تحصیلی قرار داریم بنابراین نیازمند هستیم، به صورت حضوری کار را پیش ببریم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: البته اگر در مناطقی با شیوع گسترده ویروس روبرو شدیم، مناطقی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند حضور دانش آموزان را ممنوع خواهیم کرد. در همه مناطق کشور دانش آموزان در کلاس حاضر می‌شوند.

به گفته او با اپراتورها صحبت کردیم و به زودی سیمکارت ایمن (سیمکارت شاد) عرضه می‌ شود.

آموزش تعطیل بردار نیست

قاسم احمدی لاشکی، معاون وزیر آموزش و پرورش، گفت: نقطه قابل تامل کرونا ایجاد فرصت برای دستگاه تعلیم و تربیت و راه‌اندازی شبکه بزرگ دانش‌آموزی شاد در بستر فضای مجازی است که کاهش 90 درصدی هزینه‌ها از دستاوردهای این اجلاس است. شاخص دیگر اجلاس امسال حضور 1575 نفر از اعضای شورای معاونان، شورای عالی، روسای منطقه، مدیران و معاونت‌ها است.

احمدی لاشکی افزود: شبکه شاد محصول واکنش به موقع وزیر آموزش و پرورش و تلاش همکاران در آموزش و پرورش بود اقدامی که توانست امید استمرار تعلیم و تربیت را به خانواده‌ها بازگرداند و شعار آموزش تعطیل بردار نیست را نهادینه کند.

کرونا نظم اجتماعی را برهم زده است

حسین خنیفر، رئیس دانشگاه تربیت معلم، در این خصوص گفت: کرونا باعث کوچ معلم و دانش آموز شده و نظم اجتماعی را برهم زده البته کرونا ارتباطات، مناسک و ....را تحت تاثیر  قرار داده است.

به گفته او آمریکا در کرونا بی‌تدبیر عمل کرد و آلمان مشکلات ناشی از کرونا را با زدن ماسک حل کرد. فرانسه نیز در برخورد با کرونا استراتژی آشفته‌ای داشت اما چینی‌ها با تدبیر مدارس را بازگشایی کردند.

استفاده از ظرفیت اپلیکیشن شاد

حمیدرضا عظمتی، رئیس دانشگاه شهید رجایی، گفت: ۷۴ درصد خانوار ایرانی کامپیوتر داشته و ۷۹ درصد خانوار از اینترنت برخوردار هستند.

به گفته او از ظرفیت صدا و سیما و اپلیکیشن شاد برای کلاس‌های مجازی استفاده می‌شود و طبیعی است که باید از امکانات به بهترین شکل استفاده کرد.

عظمتی افزود: دانشگاه شهید رجایی در زمینه تربیت معلم فنی و حرفه‌ای فعال است در کرونا آموزش‌های مهارتی را تحت تاثیر قرار داده است.

مراکز آموزشی متضرر از کرونا

غلامرضا کریمی، رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور، گفت: تاکنون در جهان هیچ اتفاقی به اندازه کرونا به مراکز آموزشی تاثیر نگذاشته است.

او افزود: در جهان مراکز یادگیری تعطیل است و مراکز فعال به صورت تلفیقی برگزار می‌شوند.

کریمی تصریح کرد: باید دولت‌ها به رفاه دانش آموزان به عنوان پدیده حاکمیتی اهمیت دهند. به طور مثال از معلمان قدردانی شود و به فنی و حرفه‌ای و آموزش‌های هوشمند توجه بیشتری شود.

نگاه ارزشیابی تغییر کند

خسرو ساکی، رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش، گفت: باید در دوران کرونا نگاه ارزشیابی را تغییر داد. فقط نباید از شیوه مداد و کاغذی به ارزیابی پرداخت.

او افزود: برای ارتقای روش‌های کیفی آموزش می‌توان از آموزش‌های الکترونیک پارادایم شیفت و ارزشیابی برای یادگیری را مدنظر قرار داد.

تامین زیرساخت‌های ادارات کل با کمک فناوری‌های نوین

طاهر سلطانی، مدیرکل گزینش آموزش و پرورش، تاکید کرد: در گزینش‌ها پرونده‌ای برای فرد تشکیل شده و عملکرد فرد در سه مرحله مورد توجه قرار می‌گیرد همچنین تحقیقات از منزل، محل تحصیل و محل کار انجام می‌شود و گزینش فرد به صورت چهره به چهره و استعلام انجام خواهد شد.

او افزود: فرد در صورت نداشتن ضوابط لازم می‌تواند تقاضای تجدید نظر داشته باشد. پرونده به هیات عالی گزینش صادر می شود.

سلطانی تصریح کرد: لازم است تامین زیرساخت‌های ادارات کل با کمک فناوری‌های نوین در بستر امن فراهم شود. در سال‌های اخیر اجرای برنامه‌های تخصصی و تقویت روحیه گزینشگران را شاهد بودیم.

رونمایی از نسخه شاد 2

سیدحسن الحسینی، مسئول شبکه شاد، با بیان اینکه خدمات شاد در دوبخش پایه و افزوده‌ها ارائه می‌شود گفت: در بخش پایه خدمات رایگان و عمومی و در بخش افزوده‌ها فعالیت مدارس غیردولتی و خاص و قرادادهایی که با بخش‌های خصوصی منعقد شده دنبال می‌شود و بخشنامه مربوط به این بخش را به زودی ابلاغ می‌کنیم.

او افزود: در طول سال تحصیلی افزوده‌هایی را خواهیم داشت. نسخه شاد2 رونمایی می‌شود و از روز اول مدرسه زیربار خواهد رفت و قابل استفاده خواهد بود.

کرونا و خطر افزایش وزن

مهرزاد حمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، درباره  جزئیات پروژه کنترل وزن و چاقی گفت: دانش آموزان به علت کرونا از فعالیت‌های اجتماعی دور شدند و خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر و افزایش وزن برای آنها وجود دارد.

او تاکید کرد: در  شرایط کرونایی باید تلاش کنیم نسل خودمان را از بلای اضافه وزن و چاقی که ام‌الامراض است نجات دهیم.

دوره‌های جدید در نسخه  شاد2

محمود حبیبی در رابطه با فناوری های موجود برای آموزش مجازی گفت: سامانه‌ شاد، آموزش کشور را متحول کرده و جهان را تحت تاثیر قرار داده است البته باید به سمت مدرسه محوری و خلاقیت نیز حرکت کرد.

مدیرکل فناوری اطلاعات آموزش و پرورش افزود: در حوزه فناوری فرآیند هوشمندسازی مدارس مدنظر قرار گرفته است هم اکنون مدرسه در قالب تبلت گنجانده شده است. در نسخه جدید شاد دوره‌های تخصصی طراحی و رونمایی می‌شود.

میدان عمل به مدارس داده شود

رضا مددی، مشاور وزیر، با اشاره به نقش موثر مدرسه در تربیت دانش آموزان بیان کرد: اصلی‌ترین فرآیند تربیت در درون مدرسه صورت می‌گیرد و اثربخشی علوم در مدرسه باید مورد توجه قرار گیرد و در این راستا همگان باید پاسخگوی عملکردشان باشند. باید به مدرسه آزادی عمل داد.

او با اشاره به آموزش دانش آموزان در فضای مجازی گفت: در بستر فضای مجازی دست مدارس باز نیست، بلکه میدان عمل از مدارس گرفته شده است.

آموزش در خانه

نوید ادهم، مشاور وزیر با اشاره به فرآیند آموزش در سال تحصیلی جدید گفت: امسال مقوله‌های آموزش در خانه اجرا می شود و خانواده باید در کنار مدرسه به این امر کمک کننده باشد.

او افزود: در برنامه‌ریزی جدید باید به مدارس اختیار داد زیرا مدرسه پل ارتباطی گذشته و آینده است و محتوای برنامه ها باید متناسب‌سازی شود.

7 هزار کلاس درس با بخاری نفتی جمع آوری می شود

مهرالله رخشانی مهر، معاون وزیر آموزش و پرورش، در خصوص اقدامات انجام شده در مدیریت بحران  گفت: تمامی بخاری‌های نفتی استانداردسازی شده و در عین حال صد هزار کلاس درس نیازمند ترمیم هستند و ۷هزار کلاس با بخاری نفتی تا آخر سال جمع آوری می شود.

به گفته او مدارس خشت و گلی نیز در حال جمع‌آوری است.

نیروی متخصص جذب می شود

علی الهیار ترکمن گفت: منابع انسانی گرانترین آورده‌ای است که بر اساس اصول علمی مدیریت می‌شود.

او افزود: مسئولیت استان‌ها در زمینه مدیریت منابع انسانی نقض نمی‌شود. ساماندهی نیروها در حال انجام است و نقل و انتقال‌ها نهایی شده و دیگر نمی‌توان تراز نیروی انسانی را در مدیریت منابع انسانی تحت تاثیر قرار دهند.

این مقام مسئول در زمینه آموزش‌های کوتاه مدت اظهار کرد: این آموزش‌ها بر اساس آموزش‌های مجازی انجام می‌شود.

او درباره جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش گفت: جذب نیرو از دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی صورت می‌گیرد البته سیاست‌های جذب نیرو بررسی شده تا نیروی متخصص جذب شود.

نباید در بحران ها متوقف شد

رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی، گفت: بیشتر تاثیر را مدیران و معلمانی بر ما گذاشتند که ما را به رسمیت شناختند و به ما احترام گذاشتند. بنابراین باید به کودکان احترام بگذاریم.

او بیان کرد: به هیچ‌عنوان نباید در بحران‌ها متوقف شویم و باید با تدابیر لازم این مسیر را در پیش بگیریم.

سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش چتر فلسفه آموزش‌وپرورش

حسن ملکی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، با اشاره به اینکه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به‌صورت و سیرت سند ملی اعتقاد دارد، گفت: در تلاش هستیم در پایان سال جاری استانداردهای برنامه درسی در سال تحصیلی را ارائه دهیم و اکنون با چند محور اصول سازمان پژوهش را پیگیری می‌کنیم.

او افزود: اولین و بنیادین‌ترین محور این است که سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش چتر فلسفه آموزش‌وپرورش است.

دهه آینده دوره توسعه خلاقیت‌ها و نوآوری در تولید و طراحی‌های آموزشی جدید است

محمود امانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، با اشاره به اینکه دهه آینده دوره توسعه خلاقیت‌ها و نوآوری در تولید و طراحی آموزشی جدید است، تاکید کرد: بر این اساس، شاید دهه آینده، دوران توسعه خلاقیت‌ها، نوآوری در تولید و طراحی‌های آموزشی جدید و برنامه‌های درسی رشد دهنده بر اساس توسعه شایستگی های فردی و گروهی دانش آموزان با استفاده از امکانات فضای مجازی و الکترونیک باشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار