دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش در بخش دوم نشست خبری و در پاسخ به پرسش‌های اصحاب رسانه با بیان اینکه سند تحول امری دائمی است که آغازی داشته اما عمل به آن پایانی ندارد، اظهار کرد: وظیفه نظام آموزش عمومی آموزش نخبگان است نه جداسازی آن‌ها

وظیفه نظام آموزش عمومی آموزش نخبگان است نه جداسازی آن‌ها

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، محمود امانی طهرانی در بخش دوم نشست خبری با اصحاب رسانه که در ساختمان علاقمندان برگزار شد، در پاسخ به سؤالات خبرنگاران در مورد حضور دانش آموزان در مدرسه گفت: در مدرسه تنها آموزش مطرح نیست بلکه یک جریان تربیتی رشد دهنده اتفاق می‌افتد که قابل قیاس با فضای مجازی و آموزش های غیرحضوری نیست، لذا امروز همه معلمان تلاش می‌کنند تا چرخه آموزش متوقف نشود و همه متولیان نظام تعلیم و تربیت به شکل‌های مختلف کار آموزش را به‌پیش می‌برند، بنابراین باید به تلاش‌های معلمان قدرشناسانه و منصفانه نگاه کرد.

امانی طهرانی تصریح کرد: دراثنای آموزش های مجازی همکاری نزدیکی بین همکاران فرهنگی وجود دارد که از نکات مثبت آموزش های غیرحضوری است.

وی گفت: ما متولی حیاتی‌ترین امر جامعه هستیم و باید کاری کنیم که این حیاتی‌ترین امر جامعه معطل نماند.

 دبیر کل شورای عالی آموزش ‌وپرورش ادامه داد: سنجش و ارزشیابی نباید به دانش‌آموز ضربه بزند لذا اگر علم سنجش دارای مشکلاتی است باید ابتدا بپذیریم سنجش امر پیچیده‌ای است و ما دشواری‌های آن را بپذیریم و برای رفع عیوب آن اقدام‌های مرحله‌ای داشته باشیم تا به فرایند آموزش دانش آموزان  لطمه نزند.

وی گفت: هرچند ارزشیابی توصیفی در کاهش سواد دانش آموزان نقش داشته است اما تمام مطلب این نیست بلکه عوامل متعددی ازجمله، تغییر برنامه درسی، تعطیلی پنجشنبه‌ها و ... در کاهش سواد دانش آموزان مؤثر بوده‌اند.

امانی طهرانی در خصوص اجرای سند تحول، خاطرنشان کرد: اجرای سند مانند هر قانون دیگری ابعاد و بیان‌های متعدد و مختلفی دارد، در خصوص اجرای سند اگر بگوییم سند اجرایی شده و تغییراتی را در آموزش و پرورش ایجاد کرده درست گفته‌ایم زیرا تغییر نظام آموزشی قبلی به‌نظام آموزشی ۶، ۳، ۳، تألیف کتاب‌های درسی جدید، طرح بوم و تفویض اختیار به مدیران مدرسه و... همه و همه نشانه‌هایی از اجرای سند است اما باید دید؛ آیا سند ما را به نقطه بالاتر رسانده؟ اجرای سند در معاونت‌های مختلف از نظر شاخص متفاوت است ممکن است در برخی قسمت‌ها 20 یا 50 درصد  و در برخی بخش‌ها ۱۰۰درصد سند اجرایی شده باشد لذا نمی‌شود در خصوص اجرایی شدن سند به‌صورت کلی نظر داد.

وی ادامه داد: باوجود سند تحول بنیادین فضا و مسیر روشن است اما باید امکانات بیشتری را به کار گرفت تا سند را بیش‌ازپیش اجرایی کرد.

آموزش‌وپرورش عمومی کلید ارتقای مدارس است

امانی طهرانی آموزش‌وپرورش عمومی را کلید ارتقای مدارس برشمرد و اظهار کرد: مدرسه محوری یک گفتمان است و در اینکه روی کارکرد و عملکرد مدرسه حساب باز کردن، همه اقشار جامعه نقش دارند لذا بر اساس سند تحول مدرسه یک کانون تربیتی محله است، لذا اگر مدرسه در یک محله کارکردش در ارائه مهارت‌ها مشهود باشد مقبول خانواده‌ها می‌شود و مدرسه‌ای زنده و پویا خواهد بود.

تربیت تمام ساحتی محور اصلی سند تحول است

وی افزود: تمام حرف سند تربیت تمام ساحتی است، تربیت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی، اجتماعی و ... لذا همه برای مدرسه محوری به مفهومی که در سند آمده باید تلاش کنند.

امانی طهرانی خاطرنشان کرد: در اجرای سند نباید کار را تمام‌شده بدانیم و یا اینکه اهدافش را خیلی دور و دست‌نیافتنی بدانیم بلکه باید پیوسته در امر تحقق سند تلاش کنیم.

وی تصریح کرد: در سند تحول شش زیر نظام‌ داریم و هرکدام دارای برنامه‌های مختلف زمان‌بندی ‌شده است، سند تحول بنیادین، امری دائمی است و عمل به آن نیز دائمی است و پایانی ندارد سند آغازی داشته است اما پایانی ندارد لذا ترمیم و تصحیح آن نیز امری دائمی است.

دغدغه آموزش‌وپرورش ارتقای مدارس دولتی است

دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش در مورد انتقاد به اینکه چرا بیشتر رتبه‌های کنکوری از مدارس سمپادی است، اظهار کرد: وقتی استعدادها را جداسازی کردیم طبیعتاً استعدادهای برتر حائز رتبه‌های برتر خواهند بود. البته رتبه‌های خوب فقط شامل رتبه‌های اول تا دهم نمی‌شود بلکه رتبه‌های بعدی نیز بسیار مهم است که بسیاری از آن‌ها در مدارس عادی هستند. البته دغدغه آموزش‌وپرورش ارتقای مدارس دولتی است.

به جای بحث بر اهداف سند تحول باید بر اجرای اهداف تمرکز کنیم

وی ادامه داد: اهداف دوره‌های تحصیلی با یک نظام ساختارمند و بر اساس اسناد بالادستی و با یک ساختار معین تدوین‌ شده است لذا این اهداف منظم و با مهندسی منظم تولید شده است.

امانی طهرانی خاطرنشان کرد: سند ۲۰۳۰هیچ‌گاه در شورای عالی آموزش‌وپرورش مطرح نبوده و نیست لذا اگر موردی در مدرسه هست که از آن تصور اجرای سند می‌شود با آن برخورد خواهد شد اما بدانید هیچ کار سازمان‌یافته‌ای در این خصوص وجود ندارد لذا آنچه برای ما مهم است سند تحول است و برای اجرای آن تلاش می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص رتبه‌بندی معلمان گفت: در موضوع رتبه‌بندی کارهای زیادی شده است و بروندادهای زیادی داشته است اما ممکن است این موضوع مجدداً به کار بیفتد و بروندادهایی نیز داشته باشد هرچند رتبه‌بندی اجرایی شده است اما مستعد بروندادهای دیگر نیز هست.

 دبیر کل شورای عالی آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: در بحث حضور دانش آموزان همه باید تابع نهادهای مسئول باشیم، باید اجازه دهند وزارت بهداشت و ستاد مدیریت کرونا کار خودشان را انجام دهند

اجرای کامل برنامه‌های درسی در دوران کرونایی

امانی طهرانی افزود: در دوره کرونایی آموزش‌وپرورش بر اجرای کامل برنامه درسی تأکید دارد اما ممکن است شیوه آموزش و مقدار زمان صرف شده برای آموزش انواع دروس متفاوت باشد.

وی اضافه کرد: احتمالاً آخرین نسخه اصلاح ‌شده برنامه درسی تا بهمن‌ماه به شورای عالی می‌رسد تا در صحن شورای عالی مطرح و مورد توجه قرار گیرد.

دبیر کل شورای عالی آموزش‌وپرورش در خصوص مهدهای کودک و ورود شورای عالی آموزش‌وپرورش به این موضوع گفت: این موضوع یک قانون داشته است که مهدها مجوزشان را از بهزیستی می‌گیرند اما محتوا و چارچوب‌های آموزشی آن‌ها را آموزش و پرورش تعیین می‌کند، لذا قانون جدیدی نیست بلکه تأکیدی بر این قانون شده است بنابراین با تأکیدی که صورت گرفته است این موضوع ساماندهی می‌شود اما شورای عالی در بخش نظارت وظایفی دارد که باید انجام دهد.

وظیفه نظام آموزش عمومی آموزش نخبگان است نه جداسازی آن‌ها

وی ادامه داد: شناسایی و هدایت استعدادهای برتر از وظایف آموزش‌وپرورش است و طرح شهاب نیز در این زمینه در حال اجرا است، نظام آموزش عمومی نظام پرورش نخبگی است نه اینکه جداسازی نخبگان است لذا اجرای طرح شهاب نشانه بلوغ و رشد نظام تعلیم و تربیت در هدایت استعدادهاست.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار