چراغ های قرمز کرونا در جامعه آلارم می دهد و وضعیت گلستان در شرایط خطرناکی قرار دارد اما برخی کرونا را تنها مانعی جدید در روزهای گرانی و سختی های اقتصادی زندگی می بینند.

​چراغ های قرمز کرونا در گلستان آلارم می دهد/ طوفانی به نام کرونا

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، اینجا گلستان است، طوفانی به نام کرونا سلامتی گلستانی ها را در می نورد و ابر سیاه بیماری بر سر سلامتی همه مردم جامعه سایه افکنده است.

 

این روزها کرونا همه خاطرات و روزهای خوب ما را می بلعد و حسرت های زیادی در دل ما از عدم برگزاری مراسم عروسی، رفتن به مسافرت و دیدار اقوام و آشنایان در مناسبت ها به جا گذاشته است.

 

گاهی خبرهایی از آشنایان و اقوام از مثبت بودن تست کرونا در فضای مجازی و یا متاسفانه جانباختن بر اثر این ویروس منحوس تلنگری است که به خود بیاییم و بدانیم که هنوز شیوع ویروس کرونا ادامه دارد و از جامعه قربانی می گیرد.

 

*مرگ های کرونایی برای برخی افراد عادی شده است

اما برای برخی افراد نیز مرگ های کرونایی عادی شده است و با وجود آنکه هر روز شاهد خبرهای فوت اقوام و آشنایان هستند باز بی اعتنا به دستورالعمل های بهداشتی وارد جامعه می شوند و فعالیت های خود را ادامه می دهند.

 

اما با وجود همه هشدارهای مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و کارشناسان بهداشت نسبت به شیوع ویروس کرونا، چرا عده ای از افراد جامعه آن را جدی نمی گیرند؟ در برابر دستورالعمل ها مقاومت می کنند و حتی اگر ماسک بر صورت می گذارند تنها به دلیل بستن دهان منتقدان و نگاه های افراد جامعه است.

 

شاید یکی از علت های آن این است که بسیاری از افراد از این شرایط خسته شدند و با وجود آنکه تلاش کردند در خانه بمانند و برای فعالیت های غیرضروری در جامعه حضور پیدا نکنند باز شاهد آن هستند که چراغ های قرمز کرونا در جامعه آلارم می دهد و مسئولان بیان می کنند که وضعیت استان در شرایط خطرناکی قرار دارد و این مباحث باعث می شود که مردم نسبت به اقدامات متخصصان و کارشناسان بهداشت امیدوار نباشند و کرونا را تنها مانعی جدید در گرانی ها و سختی های اقتصادی زندگی ببینند.

 

با وجود آنکه چند وقتی است که محدودیت های بیشتری نیز در استان برای کاهش شیب صعودی کرونا اعمال شده و مشاغل گروه دوم نیز از ساعت 18 عصر به بعد تعطیل شدند باز جامعه شاهد افزایش میزان بیماران است و گرچه قضاوت برای بررسی اثرگذاری این اقدام زود است اما در صورت استمرار این شرایط می توانیم به این نتیجه برسیم که هنوز دانشگاه علوم پزشکی نتوانسته نقاط کانونی انتشار ویروس کرونا را در جامعه شناسایی کند.

 

*مطب های پزشکان یکی از نقاط کانونی شیوع ویروس کرونا

شاید یکی از این نقاط کانونی مطب های پزشکان باشد که در این ایام با توجه به اینکه در اکثر بیمارستان های استان بیماران کرونایی بستری هستند رونق دوچندانی گرفتند.

 

وقتی سری به مطب های پزشکان می زنیم می بینیم مملو از جمعیت هستند و با وجود اینکه نزدیک به 10 ماه از شیوع ویروس کرونا می گذرد اما هنوز مقررات سختگیرانه ای نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی در مطب ها اعمال نشده است.

 

تقریبا اکثر مطب های پزشکان به وقت تلفنی اعتقاد چندانی ندارند و این مسئله باعث شده است که در فضاهای کوچک مطب ها تعداد زیادی از افراد منتظر ویزیت پزشک باشند.

 

حتی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان نیز منکر این واقعیت نمی شوند و می گویند که در این شرایط و با توجه به افزایش نیاز مردم به خدمات درمانی و پزشک نمی توانیم مطب ها و مراکز درمانی را پلمپ کنیم.

 

*کرونا پزشک و کارگر نمی شناسد

با این وجود همه به این موضوع واقف هستند که کرونا فقیر و غنی، پزشک و کارگر نمی شناسد و شاید بی احتیاطی و بی دقتی حتی منجر به از دست رفتن جان انسان ها شود و اگر می خواهیم سطح جامعه از دستورات و پروتکل های بهداشتی پیروی کنند باید خط مقدم مقابله با کرونا یعنی پزشکان جلودار این مسئله باشند و به آن اهتمام بورزند.

 

امامان جماعت استان گلستان نیز با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا بارها و بارها به مردم در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی اهتمام داشتند و در سخنان خود به این نکته تاکید کردند که همانطور که مقام معظم رهبری خود را مکلف به رعایت پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی می داند ما نیز باید از رهبر انقلاب الگو بگیریم.

 

*بحران کرونا را جدی بگیریم

حجت الاسلام «عین الله شهابی» در این رابطه می گوید: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند کار کادر سلامت جهاد فی سبیل الله است و نباید با عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی خود و دیگران را به زحمت بیندازیم.

 

امام جمعه آزادشهر ادامه داد: بحران کرونا را باید جدی بگیریم و همواره باید در موقعیت بالا و این شرایط خاص دعا و استغفار کنیم.

 

حجت الاسلام شهابی ابراز داشت: این روزها کرونا با کم توجهی ما گسترش یافته است و این ویروس بهترین عزیزان ما را می گیرد و کل کشور را درگیر خود کرده است و نباید با سهل انگاری زندگی خود را مختل کنیم و دیگران را با بی دقتی به مخاطره بیندازیم.

 

*مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند

حجت الاسلام «شهاب بابامحمدی» نیز در خصوص اهمیت رعایت به پروتکل های بهداشتی تاکید کرد: به جهت رعایت پروتکل های بهداشتی توفیق اقامه نماز جماعت صلب شده است و امیدواریم به زودی با بهبود شرایط اوضاع و احوال جامعه به وضعیت عادی برگردد.

 

امام جمعه سرخنکلاته یادآور شد: از کادر درمانی و پزشکی که در این روزها برای حفظ جان مردم پرتلاش هستند تشکر می کنیم و امیدواریم مردم نیز به پروتکل های بهداشتی اهتمام داشته باشند.

 

*سختگیری های بیشتری در راه است

بنا به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونای کشور، برخی محدودیت‌ها نیز با آغاز ماه آذر در کل کشور اجرا می شود و با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا در استان، گلستان نیز مشمول اجرای این قوانین خواهد بود.

 

در صورت اجرایی شدن این دستور العمل ها فقط مراکز درمانی، مراکز امدادی، مراکز فروش مایحتاج ضروری و مراکز خدمات عمومی (خدمات آب و برق و گاز) اجازه فعالیت خواهند داشت و در مدت اجرای این محدودیت ها ادارات با یک سوم ظرفیت فعالیت خواهد کرد و همه این سختگیری ها به خاطر صیانت از جان انسان ها است و تنها شرایطی که می تواند این وضعیت را بهبود ببخشد رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی همه آحاد جامعه است.

 

قطعا ادامه این روند علاوه بر خسارت و مخاطرات اجتماعی به بسیاری از اقشار آسیب های اقتصادی زیادی تحمیل می کند و اگر می خواهیم شرایط به حال عادی برگردد باید همه ما نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی اهتمام داشته باشیم.

 

رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی در این روزها بهترین مسیر برای تمرین امر به معروف و نهی از منکر جامعه به شمار می رود، در صورتی که همه اعضای جامعه دست به دست هم بدهند قطعا با کمترین آسیب این مخاطره را پشت سر می گذاریم وگرنه هیچ محدودیتی کارساز نخواهد بود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار