با واگذاری شرکت کشت و صنعت (یک و یک اسبق و شهره سابق) موصوف به موسسه مالی اعتباری ملل انتظار بود رشد و ارتقای فعالیت و دستگاه‌های تولیدی شرکت بیشتر شود ولی فارغ از اینکه موسسه مذکور از همان اول قرار بود مکان موصوف را به مجتمع گردشگری تبدیل کند و در ماه گذشته نیز کلنگ شروع به کار احداث مجتمع با حضور مسوولان بر زمین زده شد.

مسوولان قضایی گلستان آیا در جریان تغییر کاربری و عاقبت فعالیت شرکت کشت و صنعت هستند؟

به گزارش گلستان24، شرکت شیشه لرستان، کارخانه کیوان همدان، کارخانه تولید روغن نباتی جهان، کارخانه الکتریک ایران رشت، کارخانه شیر وارنا ورامین، شرکت ایران ترانسفو، کارخانه سبلان پارچه، کارخانه قند قانع، شرکت کشت و صنعت مغان و...  
این کارگاه‌ها و کارخانجات نمونه‌ای تقریبا یکماهه از فعالیت شبانه‌روزی مدیریت قوه قضائیه و همکاران ایشان در بازگرداندن کارخانجات ورشکست شده یا تعطیل شده یا واگذار شده به چرخه تولید و اشتغال و تولید است.

اصولا این کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و شرکت‌های تولیدی در طول سالیان خصوصی‌سازی و ترجیح واردات به تولید داخلی، به تعطیل کشانیده شده و عملا به انبوهی از ماشین‌آلات بلااستفاده و انبارهای خالی تبدیل و کارگران آنها به سمت ادارات کار و تامین اجتماعی هدایت شده و یا به مشاغل دیگر روی آورده‌اند.
البته و متاسفانه در آن سال‌ها این اقدامات موجب افتخار مقامات و مدیران وقت بود و صد افسوس که قوه قضائیه در آن سال‌ها به وظایف ذاتی خود در نظارت بر حسن اجرای قوانین و گسترش عدل و آزادی‌های مشروع و نیز احیای حقوق عامه عمل نمی‌کرد.
هرچند «ماهی را هر وقت از آب بگیرند تازه است» ولی باید درسی برای رئیس، مدیران فعلی و آتی قوه قضائیه باشند که صرف‌نظر از هر سیاست اجرایی، به وظایف نظارتی خود اهتمام داشته باشند.

و اما اصل موضوع در استان گلستان

شرکت تولیدی رب «یک و یک» از سال ۱۳۵۲ در گرگان با تلاش یکی از سرمایه‌گذاران روستاهای اطراف شروع به کار کرد و در آن زمان دستگاه‌های به روز و نوینی را در کارخانه وارد کرد، این کارخانه بعد از انقلاب اسلامی مصادره و به نهادهای عمومی ذیربط تحویل شد و بعد از مدتی تعطیلی در اوایل انقلاب مجددا راه‌اندازی شد، در دهه 80 برند و نام شرکت به سرمایه‌گذاری در فارس فروخته شد و با نام تجاری «شهره» فعالیت خود را ادامه داد.  
با توجه به تولید محصولات کشاورزی متنوع در سطح گرگان و استان، مواد اولیه این کارخانه در تهیه و تولید انواع کنسروها و کمپوت‌های غذایی و قابل مصرف مستقیم در دسترس و قابل استفاده است.  
به این ترتیب از یکسو کشاورزان در نزدیک‌ترین فاصله محصولات خود را مستقیما به واحد تولیدی تحویل می‌دهند، از سوی دیگر واحد تولیدی با توجه به نزدیکی به مواد اولیه و کارگران مشتاق به کار از سود مناسبی برخوردار است، همچنین بازار مصرف داخلی و منطقه‌ای در دسترس و قابلیت صادرات کالاهای تولیدی در اسرع وقت موجود است.
 انتظار بود که با واگذاری شرکت کشت و صنعت موصوف به موسسه مالی اعتباری ملل، رشد و ارتقای فعالیت و دستگاه‌های تولیدی شرکت بیشتر شود ولی فارغ از اینکه موسسه مذکور از همان اول قرار بود مکان موصوف را به مجتمع گردشگری و تجاری و تفریحی تبدیل کند و در ماه گذشته نیز کلنگ شروع به کار احداث مجتمع با حضور مسوولان بر زمین زده شد و حتی تغییر کاربری ملک از صنعتی و تولیدی به کاربری تجاری از سوی شهرداری نیز انجام شد، با این اقدامات چند سوال مطرح می‌شود:

اول اینکه ضمن تشکر از مدیران موسسه مالی و اعتباری ملل در ورود سرمایه به استان برای احداث مجتمع تفریحی و تجاری آیا بهتر نبود مکان احداث مجتمع جایی دیگر غیر از محل کارخانه باشد؟

دوم اینکه حال که ضرورت بر احداث مجتمع در محل فعلی شرکت است، آیا فکری به حال شرکت کشت و صنعت شده است یا خیر؟ به عبارت دیگر آیا شرکت به فعالیت خود ولو در جای دیگر ادامه می‌دهد یا دستگاه‌ها عملا به انبارها منتقل یا به عنوان اسقاطی به شخص دیگری واگذار می‌شود؟

سوم اینکه اگر قرار باشد شرکت عملا تعطیل شود فکری برای محصولات کشاورزی تولیدی در منطقه و کارگران شاغل در شرکت شده است یا خیر؟ و اگر قرار بر ادامه فعالیت شرکت باشد آیا بهتر نبود که شرکت در همین مکان باقی می‌ماند و مجتمع تفریحی در مکانی دیگر احداث می‌شد؟

* مسوولان قضایی گلستان در جریان تغییر کاربری و عاقبت فعالیت شرکت کشت و صنعت هستند/ جمع شدن، باقی ماندن و فعالیت همزمان دو پروژه بهتر از حذف پروژه موجود به نفع پروژه جدید است

چهارم اینکه آیا مسوولان، مقامات قضایی و بازرسی استان از جریان تغییر کاربری شرکت و عاقبت فعالیت شرکت که آیا تعطیل یا واگذار می‌شود، مطلع هستند و آیا پاسخ این سوالات را دریافت کرده‌اند یا خیر و چه تدابیری برای اقناع عمومی انجام شده است؟

در پایان اینکه می‌دانم در هر حال کلنگ بر زمین زده شده برگشت‌پذیر نیست و مکان استقرار این شرکت ظرف دو سال آینده به مکانی تفریحی تبدیل شده و لاجرم فعالیت این شرکت نیز در سال جاری به پایان می‌رسد.
ولی بدانیم که هرگاه  در چند سال آینده خبری از احیاء شرکت و بازگشت آن به چرخه تولید و حفظ برند و نام تجاری شرکت شنیده شد مطمئن باشید که کار از کار گذشته است، مدیران و مقامات محترم بدانند «الجمع مهما امکن اولی من الطرح.» جمع شدن، باقی ماندن و فعالیت همزمان دو پروژه بهتر از حذف پروژه موجود به نفع پروژه جدید است.

=========================

حسین شعبانی کارشناس ارشد حقوقی

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار