در حالی که برداشت بیش از ۸۰ درصد مزارع کلزا در گلستان انجام شده است هنوز هیچ مبلغی به حساب کشاورزان واریز نشده است، گویی داستان تکراری تأخیر در پرداخت مطالبات در فصل خرید تضمینی محصول هیچ‌گاه اتمامی نخواهد داشت.

داستان تکراری تأخیر در پرداخت مطالبات کلزاکاران گلستانی در فصل خرید محصول

به گزارش گلستان24، چند سالی می‎شود کشت کلزا به عنوان کشتی با نیاز آبی کم و از سویی محصولی که می‎تواند به کاهش واردات دانه‌‎های روغنی کمک شایانی کند مورد توجه سیاستمداران و مسوولان بخش کشاورزی قرار گرفته است.

هر ساله اراضی وسیعی از گلستان زیر کشت کلزا و دانه‎های روغنی می‎رود و این استان شمالی همواره جزو رتبه‌‎های نخست تولید دانه‌‎های روغنی محسوب می‎شود از این رو می‎طلبد تا در بحث حمایت از تولید و خرید مناسب این محصول از کشاورزان حمایت‎های خاصی انجام شود.

سال گذشته قیمت خرید تضمینی کلزا برای سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۱ هزار تومان اعلام شد، قیمتی که می‎توان گفت به نسبت هزینه‎های کشاورز می‎توانست رضایت نسبی این قشر را جلب کند اما با کاهش ریزش‎های جوی و از سویی سرمای نابه‌‎هنگام در اسفندماه امسال شاهد کاهش عملکرد کلزا در هکتار هستیم از سویی با گذشت دو هفته از خرید تضمینی این محصول از کشاورزان هنوز مبلغی برای آنها واریز نشده است؛ گویی داستان تکراری تأخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان هر ساله باید در زمان خرید تضمینی محصولات اتفاق بیفتد.

کاهش ۳۰ درصدی عملکرد کلزا نسبت به سال گذشته

به گفته معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی گلستان امسال ۵۰ هزار هکتار از اراضی گلستان زیر کشت کلزا رفته است و پیش‌بینی می‌‎شود ۸۰ هزار تن دانه کلزا از مزارع استان برداشت شود.

محمدرضا عباسی با بیان اینکه برداشت کلزا از ۲۵ اردیبهشت ماه سال جاری رسمأ در استان آغاز شده است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: تاکنون در بیش از ۸۸ درصد مزارع برداشت کلزا انجام و بالغ بر ۶۲ هزار تن دانه کلزا به مراکز خرید تحویل داده شده است و ۴۲ واحد مرکز خرید کلزا نیز در استان فعال هستند.

وی با اشاره به کاهش عملکرد کلزا نسبت به سال گذشته گفت: با توجه به شرایط استان و کشور به لحاظ خشکسالی و کاهش ۴۰ درصد بارندگی و همچنین سرماهای نا‎به‌‎هنگام به خصوص در دی و اسفند ماه سال گذشته باعث صدمات و خسارات زیادی به زراعت کلزا شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: متوسط عملکرد امسال محصول کلزا ۴۰۰ کیلوگرم تا ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار نسبت به سال گذشته کمتر است و نسبت به سال پیش ۳۰ درصد کاهش عملکرد داریم با این وجود بعضی از  مزارع با مدیریت خاص خودشان از وضعیت بهتری در زمان برداشت نسبت به سایر مزارع برخوردار بودند.

خرید برای واردات گندم یکی از دلایل تأخیر در پرداخت مطالبات کلزاکاران است

در حالی‎که برداشت کلزا در مزارع گلستان رو به اتمام است هنوز هیچ مبلغی به حساب کشاورزان واریز نشده است.

در همین رابطه مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان با بیان اینکه پیگیری‎‌های لازم برای پرداخت مطالبات کشاورزان در حال انجام است، اظهار کرد: تا این لحظه برای کلزا هیچ پرداختی نداشتم با این وجود مسوولان کشوری به ما قول مساعد داده‎اند تا پایان هفته جاری اتفاقات خوبی در پرداخت‎‌های کلزا رقم بخورد.

سیدخالق سجادی تصریح کرد: متأسفانه هر سال پرداخت خرید تضمینی با تأخیر اتفاق می‎افتد با این وجود بحث اعتبارات برای پرداخت به کلزاکاران دیده شده است.

وی بیان کرد: بعضأ خریدهایی که برای واردات گندم انجام می‎شود جابجایی‎‌هایی در اعتبارات خرید تضمینی کشور اتفاق می‎افتد و همین امر موجب تأخیر در پرداخت مطالبات می‎شود.

براساس این گزارش معیشت و اقتصاد تعداد قابل توجهی از مردم گلستان به کشاورزی وابسته است و هرساله بخش اعظمی از تولیدات کشاورزی در این استان انجام می‎شود، سال‌هاست که تولید و حمایت از تولید جزو اولویت‌‎های اصلی کشور برای رسیدن به رشد اقتصادی قرار گرفته است با این وجود گویی حمایت از تولید و تولیدکننده تنها به یک شعار در کشورمان تبدیل شده است چرا که تولیدکننده انتظار دارد در قبال تولید شاهد حمایت باشد نه آنکه با عدم پشتیبانی کافی، در مسیر تولید مانع‌تراشی شود.

انتهای پیام/فارس

 

ارسال نظر

آخرین اخبار