مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان:

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گلستان گفت: با استفاده از انرژی‌های پاک می‌توان حدود نیمی از برق مورد نیاز استان را تامین کرد.

امکان تامین نیمی از برق گلستان از انرژی‌های پاک

به  گزارش خبرنگار گلستان24، علی اکبر نصیری امشب در گفتگوی ویژه خبری با بیان این مطلب اظهار کرد: سیزدهم و چهاردهم تیر امسال در استان، مصرف ۱۵۴۵مگاواتی را تجربه کردیم.

وی افزود: برای تامین این برق مصرفی استان، فقط نیروگاه علی آباد کتول با ۸۵۰مگاوات را داریم به اضافه حدود ۳۵مگاوات برق تولیدی سه نیروگاه کوچک در آق قلا، رامیان و مراوه تپه، که مجموع اینها، کافی نیست و مجبور می‌شویم که از طریق خطوط تبادلی از استان‌های همجوار هم کمک بگیریم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان اقدامات انجام شده برای توسعه تولید برق از انرژی‌های پاک در استان را تشریح کرد و گفت: برق برخی از روستا‌های دوردست استان را با انرژی خورشیدی تامین کردیم و ۴۵۰پنل خورشیدی هم برای عشایر استان در نظر گرفتیم.

نصیری افزود: در بخش خانگی، برای تولید ۳۱۰کیلووات مجوز صادر کردیم و صدور مجوز ۲۳۰کیلووات دیگر هم در دست اقدام است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان ادامه داد: در بحث نیروگاه‌های بالای ۱۰۰کیلووات در سه نقطه استان با ظرفیت مجموعاً ۸مگاوات، مجوز صادر کردیم که در مجموع فقط ۱۰مگاوات برق تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه هزینه‌های اجرای این طرح‌ها بالاست، خاطرنشان کرد: به ازای هر یک مگاوات برق خورشیدی ۲۰میلیارد تومان؛ بادی، تا ۴۰میلیارد تومان و بایومس، ۱۳میلیارد تومان، سرمایه گذاری لازم است. پنل خورشیدی ۵کیلوواتی، حدود ۱۰۰میلیون تومان است.

نصیری اضافه کرد: البته جلسات خوبی با مجمع نماینگان استان برای جذب سرمایه گذار داشته ایم.

وی به مشوق‌ها هم اشاره کرد و گفت: برای هر کیلووات ساعت انرژی خورشیدی خانگی، ۱۴۰۰تومان پرداخت می‌کنیم تا سرمایه اولیه ظرف حدود ۵سال برگردد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان با بیان اینکه برای آینده کار‌هایی اساسی در دست اجرا داریم، افزود: طرح تبدیل نیروگاه علی آبادکتول به سیکل ترکیبی و افزایش تولید آن به ۱۵۰۰مگاوات در برنامه است.

نصیری افزود: احداث نیروگاه‌های کوچک در شهرک‌های صنعتی با ظرفیت تولید ۲۰۸مگاوات و استفاده از بخش خصوصی با ظرفیت ۵۸مگاوات نیز طرح‌های استان است.

در ادامه؛ سیدمهدی رخت اعلا، محقق دانشگاه گلستان، به ظرفیت‌های استان در تولید برق از انرژی‌های پاک اشاره کرد و گفت: در سه سایت قابلیت تولید انرژی بادی به میزان ۴۵۰مگاوات وجود دارد.

وی افزود: ۶سایت هم با ظرفیت حدود ۳۱۵مگاواتی، برای تولید برق خورشدی، معرفی شده است.

رخت اعلا ادامه داد: استان گلستان قابلیت تولید ۲۴مگاوات زیست‌توده یا "بایومس" را هم دارد که با فعالسازی مجموع اینها، می‌توان حدود نیمی از برق مورد نیاز استان را تامین کرد.

وی اضافه کرد: تولید برق از انرژی‌های پاک، به سوخت اولیه نیاز ندارد، در پیک تابستان به کمک شبکه برق می‌آید، قابلیت صادرات و تولید جزیره‌ای و مستقل از شبکه اصلی را هم دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار