مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی گلستان :

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: حدود سه درصد آب مورد نیاز بخش کشاورزی استان توسط قنوات تامین می شود و از این سازه‌ها سالانه افزون بر ۴۳ میلیون مترمکعب آب برداشت می شود.

سه درصد آب بخش کشاورزی استان توسط قنوات تامین می شود

به گزارش خبرنگار گلستان 24، سیدمحسن کیاء‌الحسینی اظهار کرد: سیدمحسن کیاء‌الحسینی اظهار داشت: همچنین آبدهی قنات های گلستان که حدود ۷۰ رشته آن فصلی است از حدود ۲ لیتر تا ۶۰ لیتر بر ثانیه و عمق مادرچاه (اولین چاه) از پنج تا ۳۳ متر نوسان دارد.

وی گفت: از مجموع قنات های گلستان، ۱۸۰ رشته دایر بوده و قدیمی ترین کاریز استان نیز با طول فعلی حدود ۲ هزار و ۵۰۰ متر و قدمت افزون بر هزار سال در روستای سرکلاته کردکوی مشغول همچنان پابرجا است.

وی بیان کرد: به طور تقریبی ۱۵ هکتار از اراضی گلستان توسط قنوات آبیاری می شود و حدود چهار خانوار روستایی استان از آن برای آبیاری محصوالت زراعی از قبیل گندم، لوبیا، سویا، پنبه، نخود فرنگی، شالی و محصولات باغی مانند آلو، هلو، شلیل و مرکبات بهره مند می شوند.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی گلستان افزود: بیش از ۹۰ درصد قنوات استان در دشت ها استان واقع شده که تخریب آنها باعث از بین رفتن اراضی کشاورزی حاصلخیز می‌شود.

کیاء الحسینی در خصوص راهکارهای فنی و مدیریتی افزایش بهره وری آب قنوات گفت : استفاده از فناوریهای نوین در آبیاری مزارع تحت پوشش قنوات، احداث کانال بتنی یا لوله گذاری مسیر انتقال آب از محل خروج آب قنات تا مزرعه برای جلوگیری از هدر رفت آب و برنامه ریزی مناسب برای کاهش تلفات آب قنوات با احداث استخر، از جمله روش های ارتقای بهره وری منابع آبی موجود گلستان است.

وی ادامه داد: علاوه بر آن، فرهنگ سازی و سوق دادن کشاورزان به تشکیل تعاونی و یکپارچه سازی اراضی پراکنده و در نتیجه استفاده بهینه از حداقل آب موجود موجب بالا بردن بهره وری بیشتر آب استحصالی از قنوات می‌شود.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی گلستان افزایش عملکرد محصولات کشاورزی در واحد سطح، افزایش درآمد اقتصادی کشاورزان به طور متوسط تا سقف سالانه ۱۵۰ میلیون ریال در هکتار، اشتغال‌زایی یک نفر در هکتار، جلوگیری از پدیده مهاجرت در روستاها و صرفه جویی در مصرف انرژی با استفاده از قنوات برای آبیاری اراضی را از جمله اثرات بازسازی و نوسازی قنوات دانست.

کیاء‌الحسینی گفت: بر اساس تفاهم صورت گرفته بین معاونت آب و خاک وزرات خانه، سازمان جهاد کشاورزی استان و سازمان بسیج سازندگی، ۳۴۴ رشته از قنوات استان با تامین اعتبار مورد نیاز به صورت ۴۰ درصد از محل اعتبارات ملی، ۴۰ درصد توسط سازمان بسیج سازندگی استان و ۲۰ درصد در قالب سهم آورد کشاورز بازسازی و نوسازی خواهد شد.

وی افزود: با مرمت و بازسازی قنوات گام اساسی در توسعه کشاورزی پایدار و رونق اقتصادی گلستان برداشته خواهد شد.

به گفته وی بر اساس برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی قرار است امسال و سال آینده ۳۶۲ کیلومتر از قنات های استان با اعتبار هزار و ۶۴۷ میلیارد ریال مرمت شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار