رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی گلستان با بیان این که سه نوع رقم جدید در باقلا معرفی کردیم که یک نوع آن آنتی فاویسم است، از وجود ۲۰۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در گلستان خبر داد.

معرفی رقم باقلاآنتی فاویسم درگلستان/۲۰۰هزار بهره‌برداربخش کشاورزی

به گزارش گلستان 24 ؛ابوالفضل فرجی، بعدازظهر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان اظهار کرد: در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی معاونتی تحت عنوان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وجود دارد که ۵۷ موسسه و مرکز تحقیقاتی زیرمجموعه آن فعالیت می‎کنند.

وی با بیان این که از این تعداد ۲۱ موسسه و ۳۶ مرکز تحقیقات کشاورزی است، افزود: در سطح استان حدود ۳۰ درصد اشتغال مختص بخش کشاورزی و ۲۴ درصد تولید ناخالص استان هم در این بخش تولید می‌شود و این امر نشان از اهمیت این بخش دارد.

فرجی با اشاره به این که ۹۲ محصول زراعی و باغی در استان وجود دارد و این امر کار را برای ما سخت می کند، گفت: شرایط اقلیمی متنوعی داریم و بیش از ۹۰ درصد آفات کشاورزی کشور در استان گلستان وجود دارد.

وی ادامه داد: به دلیل وجود خاک لسی در استان در برخی مناطق ۳۰ تن در هکتار فرسایش خاک وجود دارد.

فرجی اضافه کرد: در مرکز تحقیقات استان ۲۱۰ نفر نیروی انسانی وجود دارد که یک سوم آن ها محققان و اعضای هئیت علمی، یک سوم کارشناس و بقیه هم نیروهای ستادی هستند.

وی با بیان این که یک مرکز رشد داریم، اظهار کرد: ۲۰ شرکت زیرمجموعه این مرکز هستند که ۶ شرکت دانش بنیان است.

سالانه ۲۰۰ پروژه کاربردی در مرکز تحقیقات اجرا می کنیم

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی گلستان با اشاره به این که ۱۲ ایستگاه و پایگاه تحقیقات آموزشی در مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان وجود دارد، تصریح کرد: قدمت مرکز تحقیقات بیش از ۶۰ سال بوده و تمام مباحث فنی مربوط به خانواده جهاد کشاورزی جز شیلات و پنبه به عهده این مرکز است.

وی یادآور شد: مرکز تحقیقات ۶ وظیفه اصلی را در دنبال می کند که شامل پژوهش‎های کاربردی، مباحث آموزشی، انتقال یافته های تحقیقاتی، حفظ و نگهداری ژرم پلاسمی، تولید انبوه بذر و نظارت بر بذر است.

فرجی با بیان این که سالانه ۲۰۰ پروژه کاربردی در مرکز تحقیقات کشاورزی اجرا می‎کنیم، افزود: بسیاری از این تحقیقات ما به ثروت تبدیل می‎شود و به جرات می‎توان گفت کشاورزی در استان نداریم که در حوزه تولید محصولات استراتژیک (گندم، سویا، باقلا، کنجد و غیره) بذری را کشت کند که حاصل کار مرکز تحقیقات گلستان نباشد.

وی تأکید کرد: عملکرد کشاورزان نسبت به گذشته افزایش یافته است به عنوان مثال ۵۰ سال پیش عملکرد کشاورزان در تولید گندم دو تن در هکتار بود که اکنون به هفت تن در هکتار رسیده است.

فرجی در خصوص مباحث آموزشی این مرکز گفت: چند وظیفه اصلی آموزشی را در مرکز تحقیقات دنبال می‎کنیم که شامل آموزش کارکنان، آموزش بهره برداران بخش کشاورزی و آموزش های مراکز فنی و حرفه ای است.

برگزاری ۱۰ دوره ملی

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی گلستان  بیان کرد: آموزش بیش از سه هزار نفر از کارکنان سازمان جهاد کشاورزی بر عهده ما است و در سال جاری ۱۰ دوره ملی را برگزار کردیم.

فرجی اضافه کرد: در استان ۲۰۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی وجود دارد و  متأسفانه ۸۰ درصد کشاورزان استان بی‎سواد و کم‎سواد هستند و آموزش آن ها هم بر عهده مرکز تحقیقات است.

وی با بیان این که به ۴۰۰ دانش آموز در قالب همکاری با آموزش و پرورش آموزش می دهیم، اظهار کرد: همکاری خوبی با آموزش و پرورش صورت گرفته و هنرستان کشاورزی را در کردکوی راه اندازی خواهیم کرد.

فرجی گفت: ۷۰ محقق داریم که هرکدام معین بخشی از جهاد کشاورزی هستند و هر دو هفته یکبار در این سازمان حاضر شده و به سوالات جواب می دهند.

وی در خصوص ژرم پلاسمی توضیح داد: بانک ژرمی در استان داریم که بسیار ارزشمند است و باید آن را حفظ کنیم، بیش از چهار هزار لاین ژرم پلاسم گندم در استان وجود دارد.

فرجی اضافه کرد: از بانک ژرم سوریه یک ژرم باقلا به گلستان آمد که سه رقم از آن معرفی شد که یک نوع آن آنتی فاویسم است.

وی با بیان این که  ۴۹۰ گونه گیاه دارویی در استان داریم که ۲۰ نوع آن اولویت دار هستند، به ممنوعیت محصولات تراریخته در استان اشاره کرد و گفت: تنها کار مطالعاتی در برخی از مراکز تحقیقاتی روی این محصولات در کشور انجام می شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار