رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گالیکش:

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گالیکش گفت: ۸۸ هزار اصله نهاد مثمر در مدت پنج سال با اجرای پروژه ترسیب کربن با هدف کمک به کاهش گازهای گلخانه‌ای و گرمای هوا در ۴۶۶ هکتار از حوضه آبخیز شهرستان‌های گالیکش و مینودشت کاشته شد.

۴۶۶ هکتار نهالکاری دستاورد اجرای طرح ترسیب کربن در حوضه آبخیز گالیکش

به گزارش گلستان 24، ساسان فرامرزی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: پروژه ترسیب کربن به عنوان برنامه‌ای مشترک بین دولت جمهوری اسلامی ایران، سازمان ملل متحد و تسهیلات جهانی زیست محیطی (GEF) در راستای بیابانزدایی و توسعه مدل مدیریت مشارکتی مراتع در مناطق خشک و نیمه خشک و احیای جنگل‌ها با هدف محرومیت‌زدایی و افزایش جذب کربن خاک طراحی شده است.

وی بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی جوامع محلی، کاهش فقر و بهبود شاخص توسعه انسانی با استفاده از توانمندسازی گروه‌های توسعه را از دیگر اهداف منطقه‌ای این پروژه برشمرد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گالیکش بیان کرد: پروژه ترسیب کربن از سال ۱۳۹۶ با اعتباری بالغ بر ۴۶ میلیارد و ۴۱۰ میلیون ریال از محل اعتبارات طرح جامع مقابله با بیابانزایی در حوضه آبخیز اوغان با ۲۷ هزار و ۱۴۷ هکتار مشتمل بر ۱۸ روستا با جمعیتی بالغ بر۹ هزار و ۶۵۶ نفر واقع در ۲ شهرستان گالیکش و مینودشت با انجام مطالعات مشارکتی و نیازسنجی، تحلیل درخت مشکلات، برگزاری نشست با جوامع محلی و انسجام سازمانی در بازه زمانی پنج ساله اجرا شد.

فرامرزی ادامه داد: نهالکاری در سطح ۴۶۶ هکتار با ۸۸ هزار اصله نهال مثمر گردو، توت، بیدمشک، گلابی، گیلاس، آلبالو، به، خرمالو و آلوشابلون و نهال غیرمثمر صنوبر و بلوط و بوته کاری مشارکتی با غرس ۱۳۱ هزار اصله نهال گل محمدی، اویشن، به لیمو، اسطوخودوس، رزماری، گل گاوزبان و گل ختمی در سطح ۱۳۴ هکتار در روستاهای هدف حوزه اوغان با رویکرد جذب کربن توسط درختان و آزادسازی اکسیژن بیشتر در طبیعت از جمله برنامه‌های اجرایی شاخص در مدت پنج سال بوده است.

وی توزیع ۳۶ کیلوگرم بذر گیاهان داروی در بین جوامع محلی و ۱۰ تن بذر یونجه برای کاشت در اراضی شیبدار حوزه به مساحت ۴۰۰ هکتار و تهیه و توزیع بروشور و لوح‌های فشرده آموزشی و ترویجی در بین جوامع محلی و ارائه آموزش به مدت ۱۲۵ هزار و ۸۲۹ نفر ساعت و اجرای ۲۲.۵ هکتار کشاورزی حفاظتی و مدیریت هرزآب (بانکت بندی، هلالی آبگیر، اصلاح اراضی شیبدار، سازه کنترل سیل و رسوب و مرمت چشمه) در ۱۵۷ هکتار را از دیگر برنامه‌های اجرایی پنج ساله در این حوضه آبخیز اعلام کرد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گالیکش تصریح کرد: در این مدت همچنین نهالکاری مشارکتی ۴۰۶ هکتار انجام، ۱۴۳ مورد سنگفرش معابر روستایی و آسفالت جاده‌ها ، تشکیل ۱۸ کمیته و ۱۳۲ گروه توسعه روستایی و ۱۲ مورد سند معیشت طرح کسب و کار، ۱۲۱ مورد باغچه روستایی در سطح ۲۷ هکتار و تجهیز ۲ دفتر توسعه روستایی اجرا شد.

فرامرزی اظهارداشت:‌ مدیریت پسماند روستایی در سطح ۱۶ روستای هدف حوضه اوغان شامل اقدامات آموزشی و ترویجی به منظور تغییر نگرش جوامع محلی و ترویج تفکیک زباله از مبدا و آشنایی آنان با شیوه مدیریت زباله‌ها و پسماندها برای تهیه کمپوست‌های کشاورزی در کنار تهیه و توزیع ۱۸ عدد سطل زباله و ۶۰ کیلوگرم گونی جمع آوری زباله‌های خشک از دیگر دستاوردهای موفق پروژه ترسیب کربن در منطقه به‌حساب می‌آید.

وی افزود: ایجاد ۲۷ کارگاه پرورش قارچ دکمه‌ای همراه با آموزش، مشاوره، نظارت و متصل کردن جوامع محلی به بازارفروش، راه اندازی ۴۵ کارگاه اشتغالزایی از قبیل ابریشم بافی، حصیربافی، خیاطی، قالی بافی، چرم دوزی و نمدمالی و احداث چهار اقامتگاه بومگردی در روستاهای هدف حوزه اوغان و فراهم کردن ۳۵ غرفه برای ارائه دستاوردهای ترسیب کربن در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها و نوروزگاه‌ها به اشتغالزایی در منطقه کمک کرد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گالیکش گفت: در این مدت ۴۰ صندوق اعتباری خرد محلی ترسیب کربن در روستاهای هدف حوضه آبخیز اوغان با هزار و ۱۵۰ عضو تشکیل و ۴۶۲ کارگاه و جلسات آموزشی و ترویجی برای اعضا برگزار و ۳۲۵مورد تسهیلات به میزان چهار میلیارد و ۴۱۰ میلیون ریال پرداخت و زمینه اشتغال پایدار برای ۹۴ نفر فراهم شد.

فراموری تصریح کرد: با توجه به عملکرد موفق پروژه ترسیب کربن در مدت پنج سال گذشته، درخواست تمدید ۲ ساله آن با پیش بینی اعتبار حدود ۳۰ میلیارد ریال ارائه و منتظر تایید نهایی هستیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار