مدیرکل بنیادمسکن گلستان:

مدیرکل بنیادمسکن گلستان گفت: حدود 47 درصد جمعیت استان گلستان در روستاها سکونت دارند و حفظ و ماندگاری این جمعیت در روستاها نیازمند افزایش خدمات رسانی و عمران و آبادانی آنها است.

توسعه روستاها نیازمند بازنگری در طرح‌های هادی/ طرح در 152 روستا بازنگری می‌شود

به گزارش گلستان 24 به نقل از روابط عمومی بنیاد مسکن استان گلستان، سیدمحمد حسینی اظهار کرد: طرح هادی روستایی، ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش آن را در آینده و نحوه کاربری‌های مختلف از قبیل مسکونی، تجاری، کشاورزی و تأسیسات و تجهیزات و همچنین نیازمندی‌های عمومی روستا را برحسب مورد در قالب مصوبات طرح ساماندهی فضا و سکونتگاه‌های روستایی و طرح های جامع ناحیه‌ای تعیین می‌کند.

وی افزود: امروز حاشیه نشینی نه فقط برای شهرهای بزرگ استان بلکه برای برخی روستاها نیز به یک معضل جدی تبدیل شده است. مناطقی که نمی‌توان امکانات و خدمات شایسته‌ای به ساکنان آن ارائه کرد ضمن اینکه مناطق حاشیه شهرها و روستاهای بزرگ آبستن آسیب‌های اجتماعی متعدد است.

حسینی افزود: بنیادمسکن انقلاب اسلامی در راستای سیاست‌های کلان نظام اسلامی و دولت خدمتگزار برای نگه داشت این جمعیت در روستاها و جلوگیری از مهاجرت آنان به شهرها و حتی زمینه‌سازی برای مهاجرت معکوس اقدامات عمرانی خوبی را در قالب طرح‌های هادی روستایی در دستور کار قرار داده است.

وی گفت: از سال 88 که تهیه و اجرای طرح‌های هادی در روستاهای بالای 20 خانوار کشور آغاز شد تا امروز خدمات ارزنده‌ای در حوزه تأمین زیرساخت‌های عمرانی به مردم ارائه شده است و در استان گلستان هم بررسی‌های کارشناسان و مهم‌تر از همه نظرات مردم، نشان می‌دهد آبادانی و توسعه عمرانی روستاها هم جزو مطالبه‌های اصلی و اساسی مردم بوده و هم اینکه کارهایی که تاکنون انجام شده توانسته است رضایت نسبی مردم را به همراه داشته باشد.

حسینی بیان کرد: استان گلستان دارای 933 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است که برای همه این روستاها طرح هادی تهیه شده است اما از زمان تهیه طرح در این روستاها حدود 12، 13 سال می‌گذرد که بخشی از آنها نیازمند بازنگری هستند تا اگر نیاز به تعیین کاربری‌های جدید، توسعه فضای کالبدی و الحاق بخشی از اراضی به بافت وجود دارد، اقدام شود.

وی افزود: در سال‌های اخیر طرح هادی در 409 روستای استان گلستان بازنگری شده اما طرح هادی 406 روستا همچنان نیازمند بازنگری است. موضوعی که برای روستاییان و به ویژه در ساخت و سازهای جدید دارای اهمیت زیادی است و حتی در جریان سفر رئیس جمهور به استان در هفته‌های گذشته به عنوان مهم‌ترین مطالبه مردم از مجموعه بنیادمسکن اعلام شده است.

حسینی تصریح کرد: به طور قطع بازنگری در طرح‌های هادی و توجه به نیازهای مردم در این طرح‌ها، علاوه بر زمینه سازی برای ساخت و سازهای مجاز در بافت روستا، زمینه ماندگاری جمعیت روستایی و تقویت حوزه اشتغال و تولید را هم به همراه خواهد داشت.

وی گفت: در سال 1400 افزون بر 16 میلیارد تومان اعتبار برای بازنگری طرح‌ هادی 152 روستای استان پیش بینی شد که برای این روستاها مشاور برای انجام مطالعات بازنگری انتخاب شده است.

حسینی اظهار کرد: ذکر این نکته هم لازم است که انجام مطالعات بازنگری و نقشه‌برداری و پس از آن ارائه طرح در جلسه‌های کارشناسی و تصویب آنها فرآیندی 7 تا 8 ماهه بوده که لازم است متولیان در حوزه روستا و مردم در جریان آن قرار بگیرند.

وی افزود: سال 1400 را می‌توان سال جهش سه برابری در بازنگری طرح‌های هادی دانست چون سال 99 با توجه به اعتباراتی که اختصاص پیدا کرد طرح هادی 50 روستا بازنگری شد.

به گقته حسینی ، هرچند ممکن است در بازنگری طرح‌‎های هادی روستایی محدودیت اعتباری وجود داشته باشد اما برای اینکه نیاز روستاییان برای ساخت و سازها برطرف شود بیش از یکهزار و 200 مورد الحاق به بافت به صورت موردی اتفاق افتاده است تا کار مردم روی زمین نماند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار