رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی گلستان :

رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: با توجه به بارندگی خوب اردیبهشت ماه به ویژه در منطقه شرق استان عملکرد به ۶۰ تا ۷۰ تن و حتی بالاتر رسیده است و سطح تولید چغندر قند بیشتر از پیش بینی بود .

سطح تولید چغندر قند بیشتر از پیش بینی بود

به گزارش گلستان 24، علی موسی خانی  اظهار کرد: میانگین تولید این محصول در سال‌های قبل ۴۷ تا ۴۸ تن در هکتار بوده اما امسال با توجه به بارندگی خوب اردیبهشت ماه به ویژه در منطقه شرق استان عملکرد به ۶۰ تا ۷۰ تن و حتی بالاتر رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین بارندگی‌ها علاوه بر افزایش عملکرد باعث شده چغندرها برگ زیادی تولید کنند که این مساله کار برداشت را برای دستگاه‌ها با سختی مواجه کرده است.

موسی خانی افزود: سطح تولید چغندر قند بیشتر از پیش بینی بود و علاوه بر آن هر کارخانه برای تبدیل چغندرقند به شکر ظرفیتی دارد به عنوان مثال ظرفیت تحویل و فرآوری کارخانه قند جوین چهار تا پنج هزار تن در روز است از طرف دیگر در بحث چغندرقند پاییزه در شرایط گرما امکان اینکه محصول در سیلو نگهداری و به مرور استفاده شود نیست یعنی بلافاصله بعد از حمل باید مورد مصرف قرار گیرد در غیر این صورت بر اثر گرما دچار فساد خواهد شد.

رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی گلستان اظهارداشت: عملکرد بالا و برگ‌هایی که روی چغندرقند باقی مانده یک مقدار سرعت فرآوری را در کارخانه تولید قند پایین آورده است لذا به پیمانکاران در حال برداشت این محصول در استان تذکراتی دادیم که بار خود را تمیز تحویل کارخانه دهند.

موسی خانی با بیان اینکه ظرفیت کارخانه‌های قند تغییر نمی‌کند و از طرفی امسال عملکرد در سطح تولید بالا رفته از کشاورزان چغندرکار خواست یک مقدار تامل بیشتری داشته باشند تا به مرور محصولاتشان برداشت شود چرا که به طور قطع عملکرد بالا بر درآمد آنان تاثیر مستقیم دارد.

وی افزود: طول مدت پیش بینی شده برای برداشت چغندرقند که از ۲۰ خرداد شروع شد یک ماه بود که با توجه به شرایط پیش آمده احتمال دارد این مدت یک هفته تا ۱۰ روز افزایش یابد.

رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: تاکنون سه کارخانه قند جوین، شیروان و شاهرود با استفاده از پیمانکاران و ۳۷ دستگاه حدود ۹۰ هزار تن محصول چغندر قند را در استان برداشت کردند که معادل ۴۵ تا ۵۰ درصد از کل سطح برداشت است.

موسی خانی اظهارداشت: تعیین قیمت چغندرقند بر عهده شورای قیمت گذاری است که پیشنهاد خود را برای افزایش قیمت داده بودیم که مورد موافقیت این شورا قرار نگرفت اما در بحث کمک دولت به کرایه حمل با افزایش حدود سه هزار ریالی آن موافقت شد که مستقیم به کشاورزان بر می‌گردد.

وی افزود: امسال تاکنون ۳۳۰ میلیارد ریال بابت خرید چغندرقند به حساب کشاورزان گلستانی واریز شده است و کشاورزان برای کشت دوم خود می‌توانند ذرت علوفه‌ای که زمان خاصی برای آن تعیین نشده به‌کارند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار