استاندار گلستان:

استاندار گلستان گفت: عدم برنامه‌ریزی به معنای شکست است و شکست برنامه‌ریزی معنی برنامه‌ریزی برای شکست را می‌دهد که بنابراین ما براساس توصیه بزرگان، آیات، احادیث و روایات نیاز به برنامه‌ریزی برای حرکت داریم.

عدم برنامه‌ریزی به معنای شکست است /مصوبه 1100میلیارد تومانی سفر برای حوزه میراث فرهنگی

به گزارش گلستان 24، علی‌محمد زنگانه چهارشنبه شب در ویژه برنامه آغاز هفته گردشگری در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان اظهار کرد: برای حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در فرصت طلایی سفر اسفند ماه سال گذشته رییس جمهور به گلستان، هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال مصوبه داشتیم. 

وی افزود: این سرمایه‌گذاری در ۲ مجموعه سایت پشتبان ۱۳۸ هکتاری بندرترکمن و ۲۲ هکتاری گردشگری داخل جزیره خواهد بود.

وی بیان کرد: معتقدیم در ذیل سند چشم‌انداز استان ۳۱ برنامه بخشی وجود دارد که یکی از آنها حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که در همه بخش‌ها و همین بخش مورد نظر صاحب‌نظران، مدیران، ذینفعان و متخصصان باید جمع شوند و چشم‌انداز آن بخش را ذیل سند چشم‌انداز استان ترسیم کنند.

وی خاطرنشان کرد: در هر یک از این ۳۱ بخش، باید وضعیت موجود، وضعیت مطلوب و برنامه رسیدن به آن با سرعت مشخص شود.

استاندار گلستان گفت: عدم برنامه‌ریزی به معنای شکست است و شکست برنامه‌ریزی معنی برنامه‌ریزی برای شکست را می‌دهد که بنابراین ما براساس توصیه بزرگان، آیات، احادیث و روایات نیاز به برنامه‌ریزی برای حرکت داریم.

اوی ادامه داد: در رایزنی‌های اولیه انجام شده نماینده مردم شهرستان‌های غرب استان (کردکوی، بندرترکمن، بندرگز و گمیشان) در مجلس شورای اسلامی با نماینده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا قرار شد تا هلدینگ مربوطه این قرارگاه در جزیره «آشوراده» سرمایه‌گذاری کند.

زنگانه افزود: برای حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در فرصت طلایی سفر اسفند ماه سال گذشته رییس جمهور به گلستان، هزار و صد میلیارد ریال مصوبه داشتیم.

وی اضافه کرد: پس از این مصوبه با یک مدیریت مشارکتی با حضور تک‌تک کارشناسان، روسای ادارات و صاحب‌نظران در جلسه‌ای به روش مناسب برای توزیع این اعتبار به جمع‌بندی رسیدیم تا بتوانیم از ریال به ریال مصوبه به سود حداکثری برای استان با اثربخشی بالا برسیم.

وی تصریح کرد: در پیش جلسه‌ای مصوبه‌ای برای توزیع اعتبارات در هر سه بخش این اداره کل داشتیم که به زودی ابلاغ خواهد شد و شامل مصوبات زیر است:

حوزه صنایع‌ دستی:

تکمیل بازارچه‌های صنایع دستی آق‌قلا، کردکوی، مراوه‌تپه و گنبدکاووس هر یک به ترتیب با ۱۱۰، ۷۰، ۴۰ و ۵۰ میلیارد ریال اعتبار

حفاظت، مرمت و ساماندهی بنای تاریخی امیرامجد با کاربری بازارچه صنایع دستی گرگان با ۳۰ میلیارد ریال اعتبار

در حوزه میراث فرهنگی:

مطالعه آماده‌سازی مرمت و احیای دیوار دفاعی گرگان در کلاله با ۵۰ میلیارد ریال اعتبار

فاز اول موزه میراث روستایی استان در گرگان با ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار

تکمیل، ساماندهی، حفاظت و مرمت میراث جهانی گنبدقابوس در شهرستان گنبدکاووس با ۲۰ میلیارد ریال اعتبار

تکمیل مطالعه و کاوش باستان‌شناختی و ایجاد زیرساخت‌های گورستان تاریخی خالدنبی در کلاله با ۵۰ میلیارد ریال اعتبار شامل مطالعه و کاوش باستان‌شناختی با ۲۰ میلیارد ریال و

ایجاد زیرساخت‌های گردشگری با ۳۰ میلیارد ریال اعتبار

ایجاد و راه‌اندازی موزه در ساختمان تاریخی گمرک شهرستان بندرگز با ۲۰ میلیارد ریال اعتبار

مطالعات و کاوش باستان‌شناختی دیوار دفاعی گرگان در گمیشان با ۲۰ میلیارد ریال

ایجاد و راه‌اندازی سایت موزه مطالعات باستان‌شناختی و کاوش تپه قلعه‌خندان گرگان با ۵۰ میلیارد ریال اعتبار

مرمت و احیا ساماندهی اثر تاریخی کاخ آغامحمدخان قاجار در گرگان با ۲۰ میلیارد ریال اعتبار

پروژه‌های زیرساخت‌های گردشگری:

زیرساخت گردشگری آبشار کبودوال در علی‌آبادکتول با ۲۰ میلیارد ریال اعتبار

فاز اول مسیر دسترسی به روستا و آبشار زیارت در گرگان با ۶۰ میلیارد ریال اعتبار

پروژه‌های زیرساختی سواحل:

ایجاد جاده سلامت و تندرستی تا اسکله بندرترکمن با ۲۰ میلیارد ریال اعتبار

بهسازی مسیر دسترسی و ایجاد زیرساخت‌ ساحل چپاقلی در گمیشان با ۲۰ میلیارد ریال اعتبار

احیا و مرمت مستقیات موجود و ایجاد زیرساخت‌ در جزیره آشوراده با ۸۰ میلیارد ریال اعتبار

استاندار گلستان گفت: در جزیره آشوراده ساختمان‌ها و بناهای وجود دارد که می‌توانیم اقدامات خوبی با استفاده اژ ظرفیت‌های موجود در این مکان انجام دهیم.

زنگانه افزود: در حوزه زیارت که ظرفیت بسیار خوبی در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، تنها رفتار منفی نساز نساز داشتیم، اما فکری به حال امرار معاش مردم با توجه به ظرفیت‌های موجود سه بخش در این روستا نشده که تلاش داریم بسته جامع در این بخش تهیه کنیم.

وی یادآور شد: در حوزه تپه قلعه‌خندان بنا به اظهارات کارشناسان و کاوشگران، بعد از عملیات اکتشاف، آثاری به دست آمده متعلق به دوره ساسانی است و نباید این مکان با این سبقه و پیشینه محل خواب معتادین متجاحر باشد.

وی همچنین درآمد ناخالص استان را ۵۶۰ هزار میلیارد ریال و نصف میانگین کشوری عنوان کرد و گفت: برای رسیدن به میانگین کشور این درآمد باید به ۱۱۲۰ هزار میلیارد برسد تا از چهار استان انتهای کشور که در ۲۰ سال کذشته روند نزولی داشتیم، جایگاه استان را ارتقا دهیم و با برای رسیدن به میانگین کشوری نیازمند ۲ هزار و ۲۴۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری هستیم.

ساوری : ترک فعل‌های گذشته مانع معرفی و درآمدزایی استان شد

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: ترک فعل‌های فاسد و مفسد در گذشته جلوی شناساندن، معرفی و درآمدزایی استان را در این حوزه کاری گرفته است.

محمدجواد ساوری در این مراسم اظهارداشت: چطور مدیران در گذشته به خود اجازه می‌دادند بعد از ساعت اداری و بدون توجه به حال و زندگی مردم سر بر بالیان بگذارند.

وی بیان کرد: مدیرانی در گذشته میز را مبنا و بنایی برای ترقی خود می‌دانستند، اما در دوره مدیریت جدید چنین بنایی وجود ندارد، زیرا این میز در واقع از خود شهدا به ما برای خدمت به مردم به ما رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در این دوره مدیریت معتقدیم چون مردم هستند ما هستیم و در واقع از بودن و وجود مردم است که ما وجود داریم و در این تفکر از پای نشستن معنا ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: معتقدم با قبول مسوولیت، با محدودیت زمان مواجه هستیم و زمان برای خدمت کم است و باید پاسخگوی ۲ میلیون نفر جمعیت استان باشم.

ساوری که از مدیران کل جوان گلستان‌ است، تاکید کرد: ما جوانان شعار می‌شود، خواستیم و توانستیم را ثابت کردیم، به طوری که در مدت حضورمان در این مجموعه، مشکل ۳۰ ساله تپه «قلعه‌خندان» گرگان را در جلسه ۳۰ دقیقه‌ای با شهردار و اعضای شورای اسلامی این شهر حل کردیم.

وی تاکید کرد: هر طرحی برای مردم است و جان خود را برای مردم می‌دهیم و ترک فعل همچون گذشتگان نخواهیم کرد.

در کلاله جوانی با احداث چند سوییت از ۷۳ کشور به طور مستقیم گردشگر دارد

وی تصریح کرد: این مساله ملکه ذهن همکاران شده و جلوی هر کس که بخواهد جلوی کار را با خم کردن قانون بگیرد و خارج از مجموعه کار کند، جلویش خواهیم ایستاد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: در کلاله جوانی با احداث چند سوییت از ۷۳ کشور به طور مستقیم گردشگر دارد و بانویی در ورودی غربی استان با ایجاد مجموعه‌ای در فضای مجازی بیش از یک چهارم جمعیت استان، دنبال کننده دارد که معتقدیم کارهای آنها باید در زیرمجموعه اداره کل باشد و هم‌افزایی ایجاد کنیم.

ساوری افزود: وقتی چنین ظرفیت‌های بالقوه‌ای در گلستان وجود دارد، نباید جلوی تبدیل بالفعل‌ شدنشان را بگیریم.

وی یادآور شد: تلاش ما باید این باشد که متناسب با مدیریت داشته‌ها سفره مردم را رنگین کنیم‌ و اقتصاد استان را از کشاورزی به گردشگری باید تغییر فاز دهیم.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی گفت: گلستان مملو و سرشار از نعمت‌های تاریخی، طبیعی، فرهنگی و قومی است که در بهره‌وری از آنها بی‌نصیب مانده است.

امان‌قلیچ شادمهر در این برنامه اظهارداشت: کشورهای اروپایی به صنعت گردشگری توجه خاص و ویژه‌ای دارند و اگر تنها یکی از ظرفیت‌های گردشگری گلستان کشورشان بود، درآمد بالایی نصیب‌شان می‌شد.

وی تصریح کرد: امامزاده یحیی بن زید و بسیاری از مواهب تاریخی و مذهبی در گلستان وجود دارد که با معرفی آنها می‌توان گردشگری استان را به جایگاه واقعی خود رساند.

شادمهر: با توجه به مصوبات سفر رییس جمهور به این استان، روزهای خوبی در انتظار گلستان خواهد بود

وی یادآور شد: گلستان فعلی در قدیم محل تلاقی تمدن‌ها بوده و امروز با توجه به مصوبات سفر رییس جمهور به این استان، روزهای خوبی در انتظار گلستان خواهد بود.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی گفت: باید به حضور نیروهایی با شاخص‌های بومی، انقلابی و جوان در مدیریت‌های مختلف استانی ببالیم.

شادمهر خاطرنشان کرد: اما برای رشد، توسعه و پیشرفت استان باید محافظه‌کاری و بروکراسی های اداری و موازی‌کاری در دستگاه‌های اجرایی را کنار بگذاریم و غیرت و دلسوزی را جایگزین آنها کنیم تا گلستان خود یک اروپا شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار