مدیر آب و خاک جهادکشاورزی گلستان :

مدیر آب و خاک اداره‌کل جهادکشاورزی گلستان با تاکید بر ضرورت اجرای طرح‌های مرتبط با کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی گفت: ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان آماده تجهیز به سامانه آبیاری نوین است.

۱۲ هزار هکتار از اراضی گلستان آماده تجهیز به سامانه آبیاری نوین است

به گزارش گلستان 24، علی نصرتی راظهار کر: براساس برآورد انجام‌شده، تجهیز هر هکتار زمین کشاورزی به سامانه نوین آبیاری به ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار نیاز دارد و بر همین اساس مجهزشدن همه اراضی مستعد اجرای این طرح در استان که کار مطالعه آن انجام شده، نیازمند ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار است.

نصرتی گفت: اجرای طرح بزرگترین آبیاری تحت فشار گلستان در سطح ۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شرکت تعاونی‌های زراعی "وحدت" و "رسالت" انبارالوم آق قلا در دست اجرا است که برای تجهیز این اراضی به سامانه آبیاری نوین، ۳۵۰ میلیارد ریال توسط دولت هزینه شده و به هزار و ۲۰۰ میلیار ریال اعتبار دولتی دیگر نیاز است.

مدیر آب و خاک اداره کل جهادکشاورزی گلستان گفت: برنامه پیشنهادی امسال استان برای اجرای طرح آبیاری نوین در اراضی کشاورزی تجهیز ۶ هزار و ۳۱۱ هکتار زمین با برآورد ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار است که با بهره‌برداری از آن از مصرف ۲۷ میلیون متر مکعب آب در مراحل گوناگون تولید محصولات کشاورزی صرفه جویی می‌شود.

به گفته وی سال قبل با تجهیز هزار و ۸۹۲ هکتار از اراضی کشاورزی گلستان به سامانه آبیاری نوین ،از مصرف ۸ میلیارد متر مکعب آب در مراحل تولید کشاورزی صرفه‌جویی شده بود.

نصرتی بیان کرد: ۲۷۰ هزار هکتار از اراضی گلستان ظرفیت اجرای سامانه آبیاری نوین را دارد که تاکنون در ۷۸ هزار هکتار از اراضی، این طرح مورد بهره‌برداری کشاورزان قرار گرفته است.

به گفته وی با اجرای کامل این طرح می‌توان میانگین راندمان آبیاری را در هکتار برای تولید محصولات کشاورزی از ۴۰ تا ۴۵ درصد کنونی به ۷۵ تا ۸۰ درصد افزایش داد.

تغییرات اقلیمی چند سال اخیر و شدت خشکسالی و کمبود منابع آبی، بهره گیری از آبیاری سنتی در بخش وسیعی از اراضی آبی و تناسب نداشتن آن با راندمان تولید در واحد سطح و تحمیل هزینه‌های سنگین بر دوش بهره‌برداران، ضرورت تسریع در گسترش اجرای آبیاری نوین را با حذف کامل آبیاری سنتی به عنوان یکی از نیازهای اساسی کشاورزی گلستان و رفع مشکل کم آبی این بخش و تولید ثروت برای ساکنان منطقه، دوچندان می کند.

سهم آب بخش کشاورزی در گلستان از محل منابع سطحی ۹۵۰ میلیون متر مکعب و آب زیرزمینی یک میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب است که علاوه بر این برای آبزی پروری ۱۰۰ میلیون متر مکعب از محل منابع سطحی در اختیار بهره برداران توسط شرکت آب منطقه ای استان قرار داده می‌شود.

افزایش راندمان آبیاری، بهره‌وری مصرف آب کشاورزی، مقدار آب مصرفی در بخش کشاورزی و توسعه پایدار روش های نوین آبیاری از مهم‌ترین شاخص‌های کلیدی و رویکردهای اساسی در برنامه‌ریزی کلان مربوط به تامین، تخصیص و مصرف اصولی از آب در بخشهای مختلف از جمله کشاورزی است.

۲۱۴ هزار بهره بردار بخش کشاورزی گلستان در سال زراعی گذشته چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی معادل پنج درصد تولیدات کشاورزی کشور را تولید و روانه بازار مصرف کردند

گلستان در تولید ۱۵ محصول کشاورزی راهبردی رتبه اول تا پنجم کشور را به خود اختصاص داده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار