معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب گلستان گفت: هر شبانه‌روز ۲۱ میلیون لیتر فاضلاب (۲۱ هزار مترمکعب پساب و فاضلاب تصفیه شده و تغذیه شده با نیترات و فسفات) در گرگان تولید می‌شود.

تولید روزانه ۲۱ میلیون لیتر فاضلاب در گرگان/ آبیاری کدام مزارع با پساب بلامانع است؟

به گزارش گلستان 24، ابوالفضل رحیمی ا اظهار کرد: ترمیم و اصلاح فاضلاب شهر گرگان، آزادشهر و گنبدکاووس جزو مصوبات سفر رئیس جمهور بوده که اعتبارات خوبی برای این مهم پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه استان گلستان در بهره‌مندی از شبکه فاضلاب نسبت به میانگین کشور فاصله دارد، افزود: امیدواریم با پروژه‌هایی که در مصوبات سفر رئیس جمهور به استان پیش‌بینی شده، بتوانیم در بخش فاضلاب به میانگین کشور دست پیدا کنیم.

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب گلستان از اختصاص ۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای فاضلاب شهر گرگان از محل مصوبات سفر رئیس جمهور خبر داد و تأکید کرد: این اعتبارات در سه مرحله تخصیص می‌یابد که در مرحله نخست ۲۰ میلیارد تومان در فروردین‌ماه تخصیص یافت، همچنین برای فاضلاب شهرستان‌های آزادشهر و گنبدکاووس به ترتیب ۱۷۵ میلیارد تومان و ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد.

رحیمی تأکید کرد: وقتی فاضلاب وارد تصفیه‌خانه می‌شود سه مرحله تصفیه فیزیکی، بیولوژیکی و شیمایی انجام و پساب فاضلاب بر اساس استانداردهای محیط زیستی تولید می‌شود که پذیرنده آن آب‌های سطحی است، درواقع سخت‌گیرانه‌ترین استانداردها در بحث بهداشتی پساب‌ها، آب‌های پذیرنده و رودخانه‌ها هستند که ما بر اساس آن استانداردها کار می‌کنیم و کشاورزان و برخی از صنایع مثل پتروشیمی و شرکت‌های صنایع غیرغذایی می‌توانند بدون پرداخت هزینه از این پساب هدایت شده به رودخانه‌ها استفاده کنند.

وی با بیان اینکه پساب تصفیه‌شده با قابلیت خوب در استان وجود دارد و سرمایه‌گذاران می‌توانند از این مهم برای سرمایه‌گذاری بهره‌مند شوند، بیان کرد: یکی از آزمایشگاه‌های معتمد بین ما و سازمان محیط‌زیست وجود دارد که با نمونه‌گیری دوره‌ای از چهار شهر وضعیت را بررسی می‌کند.

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب گلستان شاخص‌های پذیرنده آب‌های سطحی نسبت به شاخص‌های کشاورزی را سخت گیرانه تر خواند و ابراز داشت: پسابی که ما تصفیه می‌کنیم بسیار بهتر از آب رودخانه‌ها است که کشاورزان مورد استفاده قرار می‌دهند، گلستان در گذشته به سرزمین طلای سفید معروف بود و پنبه یکی از محصولات کشاورزی است که می‌توان از پساب برای آبیاری آن استفاده کرد.

رحیمی با بیان اینکه هر شبانه روز ۲۱ میلیون لیتر(۲۱ هزار مترمکعب پساب و فاضلاب تصفیه شده و تغذیه شده با نیترات و فسفات) در گرگان تولید می‌شود که این فاضلاب تصفیه شده به درون گرگانرود رهاسازی می‌شود، خاطرنشان کرد: کشاورزان در صورت تمایل می‌توانند از این پساب استفاده کرده و مابقی یا جذب زمین و یا تبخیر شده و یا به سمت دریا حرکت می‌کند.

وی از تولید روزانه ۴۳ میلیون لیتر پساب تصفیه شده با مواد مغذی در استان گلستان خبر داد و تأکید کرد: وجود این حجم از پساب در گرگان خود یک ظرفیت مطلوب برای سرمایه گذاری است و می‌تواند به اقتصاد استان گلستان کمک کند.

به گفته معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب گلستان، می‌توان از فاضلاب تصفیه شده برای آبیاری برخی از محصولات کشاورزی غیرمثمر اعم از پنبه، تولید چوب و غیره بهره بُرد و از این طریق به رونق اقتصادی استان کمک کرد. 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار