مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان:

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی و مراتع شمال استان در معرض بیابانی شدن قرار داشته و بیش از ۱۳۰ هزار هکتار از اراضی بیابانی، منشأ ریزگرد هستند.

۳۰۰ هزار هکتار از اراضی گلستان در معرض بیابانی شدن است

به گزارش خبرنگار گلستان 24، حمید سلامتی  اظهار کرد: گلستان ۸۶۲ هزار هکتار مرتع دارد که حدود یک سوم آن در مناطق شمالی استان به ویژه در شهرستان‌های آق قلا، گمیشان و گنبد کاووس واقع و در معرض بیابانی شدن هستند.

وی گفت: ریزگردهای گلستان عمدتاً منشأ خارجی دارد و صحرای قره قوم ترکمنستان با مساحت حدود ۳۵۰ هزار کیلومتر مربع منشأ آن بوده که ۱۷ برابر مساحت استان گلستان است.

سلامتی ادامه داد: همچنین حوضه اترک با ۸۰۰ هزار هکتار وسعت، به عنوان منطقه‌ای است که استعداد بیابانی شدن را دارد و در اثر وزش باد ریزگرد تولید می‌کند.

وی همچنین در خصوص خشک شدن خلیج گرگان هم هشدار داد و گفت: در صورت خشکی این پهنه، این حوضه هم منشأ ریزگرد خواهد شد.

سلامتی در خصوص اقدامات مقابله‌ای، گفت: بی خاک ورزی و کشاورزی حفاظتی می‌تواند مانع از موقع ریزگرد شود.

وی بیان کرد: خاک شمال استان لسی است و اگر یکبار شخم خورده تبدیل به ریزگردها خواهد شد.

سلامتی گفت: در گمیشان ۳۸ هزار هکتار مرتع، در آق قلا ۷۰ هزار هکتار مرتع و در گنبدکاووس ۳۲۰ هزار هکتار مرتع وجود دارد و باید اقداماتی از قبیل بوته کاری و غیره انجام شده و از ظرفیت بومیان هم استفاده کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ادامه داد: از سال ۹۴ تاکنون اعتبارات خوبی تزریق و هشت میلیون اصله نهال مرتعی و بیابانی در سطح هشت هزار هکتار از مراتع در معرض بیابانی شدن کاشته‌ایم.

وی افزود: مدیریت رواناب با ایجاد هلالی آبگیر، ذخیره نزولات توأم با بذرپاشی، پروژه حفاظت و قرق مراتع، ساخت و توزیع آبشخور فلزی از دیگر اقدامات ما بوده است.

سلامتی از پیش بینی هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور برای احیای مراتع و مقابله با بیابان در نواحی شمال استان خبر داد و گفت: این اعتبار ظرف سه سال به استان تخصیص می‌یابد که تاکنون ۱۵۰ میلیارد ریال آن تخصصی یافته است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار