معاون اول رییس جمهور و هیات همراه، برای افتتاح چند پروژه و بازدید از مناطق آشوراده و اینچه برون 13 مرداد ماه به استان گلستان سفر می کنند.

جهانگیری روز سه شنبه به استان گلستان سفر می کند+برنامه ها

به گزارش گلستان 24، حسن صادقلو روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: جمع آوری پسماند کاغذی که با 26 میلیارد ریال اعتبار اجرایی شده است از جمله پروژه های آماده بهره برداری است که بصورت متمرکز همزمان با سفر معاون اول رییس جمهوری در گرگان افتتاح خواهد شد.

وی بدون اشاره به اعتبار هزینه شده برای 19 پروژه دیگر آماده افتتاح در استان گلستان اضافه کرد: همچنین با حضور معاون اول رییس جمهوری کلنگ اجرای دومین موزه روستایی کشور در قُرق از توابع شهرستان گرگان به زمین زده می شود.

استاندار، بازدید از دیوار دفاعی گرگان و جزیره آشوراده را از دیگر برنامه های سفر یکروزه دکتر جهانگیری به گلستان بیان کرد و افزود: شرکت در شورای اداری گلستان با موضوع مباحث عمرانی و مشکلات حوزه آب نیز از دیگر برنامه های این سفر است.

به گفته صادقلو، معاون اول رییس جمهوری ساعت هشت صبح سه شنبه آینده از طریق فرودگاه گرگان وارد استان گلستان می شود و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایشان را همراهی خواهد کرد.

به گزارش ایرنا دیوار دفاعی گرگان که از حاشیه شرقی دریای خزر در منطقه شمال شهرستان گُمیشان در غرب استان گلستان تا کوه های پیشکمر در شهرستان کلاله در شرق استان امتداد یافته، حدود 200کیلومتر طول داشته و در برنامه های میراث فرهنگی استان در راستای ثبت جهانی قرار دارد.

استان شمالی گلستان در شرق دریای خزر با اقلیم متنوع اعم از ساحل، جنگل، دشت، بیابان و کوهستان جاذبه های گردشگری زیادی را در خود جای داده است.

از این جمله جزیره آشوراده است که در مرکز شبه جزیره میانکاله تنها جزیره ایرانی دریای خزر محسوب می شود و به دلیل برخورداری از جاذبه های منحصر بفرد یکی از قطب های مهم گردشگری کشور است.

آشوراده با آب و هوای معتدل در حاشیه ساحل و غرب بندرترکمن از شمال به دریای خزر، از شرق به تنگه ای باریک موسوم به چپق اوغلی و از غرب به کانال طبیعی خزینی و ادامه شبه جزیره میانکاله بوده و از جنوب به خلیج گرگان منتهی می شود.

جزیره آشوراده در برخی منابع تاریخی به عنوان مجمع الجزایر آشوراده که متشکل از سه جزیره بوده نیز آمده است و گفته می شود با بالا آمدن سطح آب دریای خزر هر دو جزیره کوچک انتهای آن در آب فرو رفته و هم اینک تنها یک جزیره باقی مانده است.

این جزیره تا سال ها قبل با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه راهنمایی، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از هزار نفر سکنه داشت که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه وری و ماهیگیری مشغول بودند، اما با وقوع سیل در سال 1372 خالی از سکنه شد.

آشوراده در سال 1354 جزو نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد، در همین حال در کنوانسیون جهانی رامسر در زمره تالاب های مهم دنیا قرار گرفت و سومین اهمیت این منطقه بدلیل بحث پناهگاه حیات وحش است که در تمام سال میزبان انواع پرندگان می باشد ضمن اینکه 40 درصد خاویار ایران نیز در نزدیکی این جزیره به دست می آید.

پوشش گیاهی این جزیره بوته های تمشک، نوعی خار خودرو و درختان انار ترش است و حیواناتی همچون شغال، روباه، خرگوش، ماهی، قرقاول، کبک و پرندگان دریایی در آن زندگی می کنند.

این جزیره در حوزه جغرافیایی بندرترکمن به فاصله کمتر از 40 کیلومتری گرگان چشم اندازهای زیبایی همچون صید ماهیان خاویاری، اسکله، بازارچه ساحلی، پرندگان و اسب های وحشی دارد که بر خلاف سایر اسب ها در آب زندگی و حتی زاد و ولد می کنند.

طرح گردشگری آشوراده نیز که در توسعه اقتصادی و اجتماعی استان گلستان تاثیرگذار است در قالب تفاهمنامه ای بین دو سازمان حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امضا و اجرای آن در سفر آذر ماه 93 رییس جمهوری به استان گلستان اعلام شد.

براساس این تفاهمنامه قرار است 10 درصد این جزیره به منطقه گردشگری و توریستی تبدیل شود.

انتهای پیام /*

ارسال نظر

آخرین اخبار