باغداران اهری به دلیل آفت «لکه سیاه» درختان سیب امسال مجبور شدند تولیدات سیب قره قرمز خود را با نازل‌ترین قیمت و به قیمت کیلویی 100 تومان حاصل دسترنج یک ساله خود را به دلالان کارخانه‌های کنسانتره بفروشند.

سیب کیلویی 100 تومان !!!+ تصاویر
 به گزارش گلستان 24، شهرستان اهر با تولید سالانه 130 هزار تُن انواع میوه‌های سردرختی و بیش از 85 هزار تُن سیب دومین قطب تولید این میوه در استان آذربایجان‌شرقی است؛ در این شهرستان از هشت هزار و 500 هکتار باغات میوه بالغ بر پنج هزار و 830 هکتار به سیب اختصاص دارد.
 
با وجود اینکه طی دو سال گذشته تمام محصولات باغی باغداران اهری به دلیل سرمازدگی از بین رفته، اما امید باغداران اهری به تولیدات باغی امسال بود که متأسفانه در سال 94 نیز شیوع آفت لکه‌سیاه که گریبانگیر باغات میوه شهرستان اهر شده بار دیگر باغداران زحمتکش اهری را با مشکل جدی مواجه کرد.
 
این امر موجب شد سیب قره قرمز اهر که یک میوه انحصاری منطقه با عطر و طعم ویژه با مشتری‌های اختصاصی بود، امسال نیز با کاهش تقاضا و نبود بازار مناسب برای عرضه محصول سیب مواجه شود.
 
فروش سیب با قیمت کیلویی 100 تومان
 
نهایتاً باغداران مجبور شدند تولیدات سیب قره قرمز خود را با نازل‌ترین قیمت و به قیمت کیلویی 100 تومان حاصل دسترنج یک ساله خود را به دلالان کارخانه‌های کنسانتره بفروشند و بار دیگر دست خالی از یک سال تلاش در باغات خود باشند.
 
نقی پورحسن از باغداران شهرستان اهر که امروز حضوری به باغشان رفتیم با طرح مشکلات باغداران می‌گوید: متأسفانه در دو سال گذشته سرمازدگی و تگرگ موجب شد تمام محصولات باغی کشاورزان و باغداران شهرستان اهر از بین برود.
 
وی ادامه داد: امسال نیز با وجود اینکه انتظار داشتیم حداقل با لطف الهی و تلاشی که انجام داده بودیم جبران مافات شده و با فروش مناسب محصولات سر درختی مخصوصاً سیب قره قرمز که یکی از محصولات مهم باغداران منطقه است بتوانیم قسمتی از ضرر و زیان سال‌های گذشته را جبران کنیم، اما متأسفانه چنین نشد.
 
این باغدار اهری عنوان می‌کند: متأسفانه امسال نیز آفت لکه سیاه و نبود بازار مناسب و تقاضا برای فروش و پایین بودن قیمت‌ها موجب شد زحمات امسال نیز به هدر برود و هم‌اکنون میوه‌های سیب قره قرمز با عنوان بادریز و کیلویی 100 تومان که هزینه بارگیری هم نمی‌شود به فروش برسد.
 
امین آقایانی‌فرد دیگر باغدار شهرستان اهر نیز بیان‌ می‌کند: متأسفانه نبود بازار فروش مناسب و آفت لکه‌سیاه موجب شده که باغداران رغبتی به برداشت محصولات باغی خود نداشته باشند.
 
این باغدار اهری اضافه می‌کند:  امسال نه‌تنها سیب قره قرمز خریداری ندارد بلکه اکثر محصولات سر درختی در دست باغداران مانده است، امیدواریم با تدبیر ویژه مسئولان دست‌اندرکار، بازاریانی مناسب برای خرید محصولات باغداران صورت گیرد و اگر چنین نشود قطعاً امسال مثل سال‌های گذشته با مشکل جدی مواجه خواهند بود.
 
وی از مسئولان درخواست کرد: برای حمایت از اشتغال تولید در بخش کشاورزی حمایت‌های اساسی و لازم از باغداران صورت گیرد.
 
بارندگی‌های مداوم موجب شیوع لکه سیاه و مانع سمپاشی به موقع شد
 
مدیر جهاد کشاورزی اهر نیز بارندگی‌های مداوم طی سال زراعی جاری را عامل شیوع آفت لکه سیاه و مانع سمپاشی در موعد معین برای باغات میوه این شهرستان برشمرد.
 
محمد اسدی تشریح می‌کند: متأسفانه بارش مداوم در روزهایی که نیاز به سمپاشی برای مبارزه با آفت لکه سیاه در شهرستان بود، موجب شد مبارزه با آفات باغی به خصوص لکه سیاه در وقت مقرر انجام نشود و با وجود سمپاشی‌های سه مرحله‌ای این مبارزه تأثیری در از بین بردن آفت لکه سیاه نداشته باشد.
 
وی می‌افزاید: متأسفانه شیوع آفت لکه‌سیاه موجب شد که میوه اختصاصی «قره قرمز» شهرستان اهر امسال کیفیت لازم را نداشته و بازار فروش این میوه انحصاری با مشکل مواجه شود.
 
این مسئول به باغداران توصیه کرد: برگ‌های آلوده به آفت لکه‌سیاه را از باغات جمع کنند تا موجبات آلودگی بیشتر نشود.
 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر پیشنهاد کرد: حداقل برگ‌های ریخته شده کنار درختان میوه را با بیل‌کاری در باغات دفن کنند و یا با استفاده از کودهای هیدراته و پاشیدن کودها، برگ‌های آلوده موجود را تجزیه کنند تا از انتقال دوباره این آفت جلوگیری شود.
 
سیب کیلویی 100 تومان + تصاویر
 
سیب کیلویی 100 تومان + تصاویر
 
سیب کیلویی 100 تومان + تصاویر
 
سیب کیلویی 100 تومان + تصاویر
 
سیب کیلویی 100 تومان + تصاویر

ارسال نظر

آخرین اخبار