رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر گرگان:

رئیس کمیسیون توسعه، عمران و حمل و نقل شهری و معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر گرگان گفت: ۲۶ نقطه شهر گرگان به هنگام بارش‌های شدید در معرض آبگرفتگی قرار می گیرند که رفع معضل آبگرفتگی در ۱۸ نقطه بحرانی شهر گرگان آغاز شد.

برطرف کردن معضل آبگرفتگی در ۱۸ نقطه بحرانی شهر گرگان آغاز شد

به گزارش گلستان24،​​ معضل روزهای پایانی شهریور ماه که همزمان با  بارش‌ شدید باران و ضعف زیرساخت‌های شهری، شاهد جاری شدن سیلاب‌ در سطح شهر یا آبگرفتگی و ورود آن به داخل منازل و فروریختن سقف و دیوار منازل مسکونی همشهریان هستیم، ضرورت توجه به خواسته‌ های به حق مردم به منظور انجام اقدامات پیشگیرانه از طرف مسئولان در این حوزه و رفع مشکلات شهروندان در موارد بحرانی، علاج واقعه قبل از وقوع فاجعه، بیش از پیش احساس می‌شود.

در همین راستا بررسی روند مدیریت سیلاب در دستور کار کمیسیون توسعه، عمران شورای شهر گرگان قرار گرفت.

رئیس کمیسیون توسعه، عمران و حمل و نقل شهری و معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر گرگان گفت: براساس بازدیدهای انجام شده پس از بارندگی شدیدی که در روزهای پایانی تابستان امسال در گرگان رخ داد، ما فراتر از مباحث امداد و نجات در راستای مدیریت بحران، با مطالعه مسیرهای سیل و شناسایی ورودی سیلاب و نقاطی که با آبگرفتگی معابر، بیشترین آسیب را هنگام بارش های شدید دیده بودند با اخذ تصمیمات فنی در محل، اقداماتی برای رفع آن انجام دهیم.

محمدرضا سبطی با اشاره به نتیجه بازدیدهای میدانی اظهارکرد: از 26 نقطه شهر گرگان که به هنگام بارش های شدید در معرض آبگرفتگی قرار می گیرند، توانستیم با پیگیری این کمیسیون و همکاری معاونت عمرانی شهرداری گرگان، به منظور اجرای 18 پروژه از این مناطق، مناقصه برگزار کنیم.

عضو شورای شهر گرگان با بیان اینکه در حوزه آبگرفتگی نیازهای عمرانی زیادی در مناطق مختلف شهر احساس می‌شود، افزود: آبگرفتگی مناطقی مانند چهارراه فلسفی، خیابان الغدیر و گلند تاریکی به علت بالا بودن حجم آب روان در دو بارش اخیر و جوابگو نبودن کانال‌های آب و عدم لایروبی کانال‌های موصوف، از نقاط بحرانی هستند که بیشتر از مناطق دیگر تحت تاثیر سیلاب قرار گرفته‌اند.

شهر گرگان، سیل خیز نیست اما در معرض آبگرفتگی قرار دارد

وی با توجه به وضعیت توپوگرافی گرگان تصریح کرد: گرگان با وجود 2 رودخانه یا دو خشک‌رود، سیل‌خیز نیست اما در معرض آبگرفتگی قرار دارد که اگر همین آبگرفتگی مدیریت نشود و بالاتر از میزان حجم مدیریت بهسازی کانال‌های شهری باشد، به خاطر سوء مدیریت تبدیل به سیل و در آخر سبب به خسارت می‌شود.

سبطی یادآور شد: متاسفانه مدیریت شهری در این مدت با انتخاب و استفاده از متریال‌های بی‌روح و نفوذناپذیر مانند آسفالت که با استانداردهای اروپایی متفاوت است و باعدم توجه به مقوله زهکشی در کل کانال‌ها که نسبت به کانال‌ها از نظر هزینه اجرایی و ماندگاری بهتر عمل می کند ، شاهد این امر بوده‌ایم که از 3.5 میلیون مترمکعب آب‌های سطحی، 2 میلیون مترمکعب آن در قالب روان آب‌ها به علت عدم وجود کانال‌های عرضی و لایروبی مناسب کانال‌های موجود در عدم بهره‌وری مطلوب سبب خسارت زیاد به منازل مسکونی شود.

آبگرفتگی  به علت سوء مدیریت در گرگان تبدیل به سیل می شود

عضو شورای شهر گرگان گفت: ما با پیشنهاد دادن مشاوره طرح جامع جمع‌آوری آب‌های سطحی و شناسایی مناطق و گره‌های بحرانی و جلوگیری از دوباره کاری و تعریف پروژه‌های بی‌اولویت، سعی در اجرای حرفه‌ای کارها کرده‌ایم اما تاکنون شهرداری به صورت حرفه‌ای به این مقوله نگاه نکرده و همانند گذشته به شکل سنتی وارد عمل می‌شود.

وی با اشاره به تجمیع آب در زیرزمین منازل بلوار الغدیر تصریح کرد: شهر گرگان با دارا بودن قنات‌هایی در دل خود و نفوذ آب از این قنات‌ها و رگه‌های زیرزمینی به خانه مردم، ضرورت احداث زهکش در محل‌هایی مانند بلوار الغدیر وجود دارد اما با وجود پیشنهاد این طرح به شهرداری گرگان متاسفانه این پیشنهاد تاکنون از سوی شهرداری مورد موافقت قرار نگرفته است.

سبطی گفت: شهرداری گرگان خواسته یا ناخواسته با صدور پروانه ساختمانی در سطوح شیبدار و ارتفاعات، در صورت بروز حادثه ، دیگر هیچ‌گونه پاسخی برای مردم ندارد، از این رو بارها با تاکید بر لحاظ کردن استانداردها به شهرداری اعلام خطر کرده و خواهشمندم بیش از پیش برای امنیت و جان مردم ارزش قائل شوند.

رئیس کمیسیون توسعه، عمران شورای شهر گرگان با اشاره به راهکارهای پیشنهادی اظهار کرد: ضرورت بیش از پیش لایروبی همه کانالهای شهری به ویژه اصلاح و احداث کانال بزرگ و لایروبی و پاکسازی خیابان فلسفی، اجرای مخازن تاخیری در مناطق بالادستی گلند تاریکی و لوله‌گذاری ابتدای روستای گلند تاریکی و توشن برای اتصال به کانال شهری، اولویت احداث کانال‌های عرضی در مناطق بحرانی و تجدید نظر در مباحثی مانند کیفیت مصالح پوششی کانال‌ها از فعالیت‌های عمرانی سطح شهر گرگان به منظور مدیریت سیلاب است.

سبطی یادآور شد: مشکل جدی باقیمانده در خصوص سیل در گرگان موضوع سردهنه‌ها و حجم ورودی آب به شهر است که با توجه به اینکه از حوزه کاری ما خارج است، لازم است امور آب منطقه‌ای و جهادکشاورزی در این زمینه ورود جدی کنند.

انتهای پیام/ تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار