در حالی که یک هفته بیشتر تا رسیدن سال جدید و ایام نوروز باقی نمانده، عرضه میوه‌های قاچاق در بازار رسمی کشور افزایش یافته و کسی هم پاسخگوی آن نیست، البته نایب رییس خانه کشاورز معتقد است وزارت جهاد کشاورزی و دولت برای حمایت از تولید ملی باید علیه قاچاقچیان اعلام جرم کنند و عزمی ملی برای جلوگیری از آن در کشور به وجود آید.

بازار داغ میوه‌های قاچاق در روز روشن +عکس

به گزارش گلستان 24، عرضه میوه‌های قاچاق از پرتقال ترکیه‌ای، سیب فرانسوی، انگور شیری آفریقایی، گلابی و سیر چینی در بازار میوه و تره بار شب عید پایتخت به حدی گسترده و آشکارا صورت می‌گیرد که گویی قاچاقچیان از مجوزها و امضاهای طلایی استفاده کرده‌اند که اینقدر آسوده و بی استرس بازار قاچاق خود را تبلیغ می‌کنند.

البته جای تعجب اینجاست که وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری بارها به عنوان متولی تولید و بازار محصولات کشاورزی اعلام کرده که برای واردات هیچ میوه‌ای به غیر از موز مجوز نداده است و باید با دیگر میوه‌های وارداتی برخورد شود اما مشخص نیست این میوه‌های قاچاق که در حجم وسیع و گسترده عرضه می‌شوند، از کدام مبادی رسمی و غیر رسمی به کشور وارد شده‌اند و اساسا مسئول برخورد با این عرضه‌های غیرقانونی و البته آشکار کیست؟

عنایت‌الله بیابانی – نایب رییس خانه کشاورز – در این باره به ایسنا گفت: گرچه مسوولان وزارت جهاد کشاورزی در برابر زیاده‌خواهی‌های برخی سودجویان برای واردات میوه ایستادگی کردند و هیچ مجوزی برای واردات میوه در این ایام صادر نشد اما وزارت جهاد کشاورزی و همه تعاونی‌ها و تشکل های تولیدی بخش خصوصی به عنوان متولی تولید ملی و حافظ منافع کشور باید علیه قاچاقچیان اعلام جرم کنند.

 


وی افزود:‌ واردات محصولات کشاورزی مانند میوه و تره بار نه تنها عوارض وارداتی و اقتصادی برای کشور به همراه دارد بلکه می تواند پیامدهای نباتی نیز داشته باشد و بیماری‌های بسیاری را گریبان گیر باغات کشور کند.

نایب رییس خانه کشاورز اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که قاچاق میوه برای بازار داخلی و تولیدکنندگان ایرانی دارد این است که ذائقه مردم نسبت به این مصحولات تغییر پیدا کرده و دیگر نمی توان به بازار باثبات و پایدار محصولات کشاورزی ایرانی امیدوار بود و نتیجه آن بی مشتری شدن میوه های ایرانی و نابودی باغداران است.

بیابانی با بیان این‌که تولید محصولات کشاورزی و میوه و تره بار باید تطابق بیشتری با ذائقه مصر‌ف‌کنندگان داخلی داشته باشد، گفت: آنچه مسلم است نبود قاعده درست برای ورود کالاهای وارداتی است، چرا که محصولات کشاورزی که باید با نظر وزارت جهاد کشاورزی به کشور وارد شوند نباید اجازه عرضه در بازار میوه و تره بار را داشته باشند.

به گزارش ایسنا، میوه‌های قاچاق و عرضه غیر قانونی آن در بازار به ویژه در ایامی مانند شب عید که تقریبا جزو مشکلات هر ساله‌ است امسال هم جای خود را در بازار حفظ کرده و پیگیری‌های خبرنگار ایسنا از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی درباره دلیل عرضه گسترده این محصولات علیرغم ممنوعیت واردا‌تشان و نداشتن مجوز، هنوز نتیجه‌ای نداشته است./ایسنا

ارسال نظر

آخرین اخبار