عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار ضمن ابراز نگرانی از وضعیت سازمان تامین اجتماعی کشور گفت: سازمان تامین اجتماعی 3 میلیون و 800 هزار بازنشسته را تحت پوشش خود دارد که ماهانه حدود 4000 میلیارد تومان به این قشر پرداخت می‌کند و متاسفانه میزان بیمه بیکاری هم در حال نزدیک شدن به میزان مبلغی است که به بازنشتستگان پرداخت می‌شود.

بیمه بیکاری در حال نزدیک شدن به مبلغ بازنشستگی

به گزارش گلستان 24؛علی اصلانی با بیان اینکه بیمه بیکاری در سراسر کشور از ابتدای سال تاکنون رو به افزایش بوده است، افزود: در این شرایط تامین اجتماعی هم وضعیت بسیار بدی دارد و دخل و خرج آن در حال به مشکل خوردن است؛ امیدواریم که چنین اتفاقی رخ ندهد. 

وی در خصوص اینکه گفته شده برخی کارخانجات مدت زمان تعطیلی خط تولید در زمان قطع برق را از دستمزد کارگران کم می‌کنند؛ گفت: تاکنون چنین چیزی به ما نرسیده است اما به طور کلی قانون این را  را پیش‌بینی نکرده و اگر رخ دهد قطعاً غیرقانونی است.

اصلانی در ادامه به وضعیت معیشتی کارگران در روزهای اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: قدرت خرید کارگران از اول پایین بود حال که این وضعیت ارز، طلا و رکود بازار هم پیش آمده وضعیت بدتر شده است.

وی افزود: اواخر اسفند سال گذشته که شورای عالی کار تصمیم به افزایش 19 درصدی حقوق کارگران گرفت سکه 950 هزار تومان بود و تمام لوازم موجود در سبد خانوار قیمت بسیار کمتری داشت اما الان شاهد افزایش زیادی در قیمت این کالاها هستیم. این افزایش و مابه‌التفاوت آن با حقوق کارگران، قدرت خرید را بسیار کاهش داده است.

اصلانی با بیان اینکه کاهش قدرت خرید کارگران به رکود بیشتر در جامعه دامن می‌زند گفت: از 80 میلیون نفر جمعیت کشور حدود 53 میلیون نفر را جامعه کارگری تشکیل می‌دهد به همین دلیل کاهش قدرت خرید این قشر نقش زیادی در رکود دارد.

یک کارگر شاید نتواند یک بار در ماه هم گوشت خریداری کند

وی تصریح کرد: در وضعیت کنونی یک کارگر شاید نتواند یک بار در ماه هم گوشت خریداری کند، بنابراین این فاصله خط فقر و تورم یک معضل بسیار بزرگ ایجاد کرده است؛ اگر فکری به حال این نشود رکود افزایش و تعدیل نیروهای کار و بیکاری بیشتر خواهد شد.

این عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار در خصوص خط فقر نیز اظهار کرد: پیش از آغاز سال 97 خط فقر در شهرهای بزرگ 2 میلیون و 800 هزار تومان تا 3 میلیون و 500 هزار تومان در نظر گرفته شد و این در حالی است که کارگران یک میلیون و 200 هزار تومان دستمزد می‌گیرند؛ این فاصله را کارگر چگونه باید جبران کند؟

اصلانی افزود: با روند کنونی و گرانی‌هایی که طی چند ماه اخیر در گوشت، دارو، مواد غذایی و ... رخ داده خط فقر بیشتر از رقمی است که پیش از آغاز امسال در نظر گرفته شد. از طرف دیگر این شرایط بر کارفرماها نیز فشار وارد کرده است. کارخانجات به خاطر نوسانات بازار نمی‌توانند با چک‌های چند ماهه مواد اولیه تهیه کنند و باید نقدی کار کنند اما از طرف دیگر در چنین شرایطی کالایی که تولید می‌شود باید با چک فروخته شود.

وی، یکی از نمونه‌های این وضعیت را قطعه‌سازان خودرو عنوان و اعلام کرد: استان البرز با برخورداری از 250 کارخانه قطعه‌سازی، بزرگترین مجموعه قطعه‌سازی در کشور را دارد.

وی با بیان اینکه این کارخانجات نیروهای بسیاری را به کار گرفته‌اند، افزود: یکی از این شرکت‌ها 750 نیرو دارد همین شرکت مبلغ زیادی از دو خودروساز کشور طلب دارد که پرداخت نمی‌شود؛ به همین دلیل این شرکت قادر به پرداخت حقوق کارگران خود نیست؛ این وضعیت در باقی کارخانجات قطعه‌سازی نیز وجود دارد.

اصلانی با انتقاد از این وضعیت اعلام کرد: از طرفی هم خودروساز اعلام می‌کند که فروش خودرو در بازار متوقف شده اما وقتی به سایت فروش وارد می‌شویم نمی‌توان برای خرید ثبت نام کرد. بسیاری از این قطعه‌سازی‌ها تک محصولی هستند و در حال حاضر وضعیت خوبی ندارند و مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار