به‌ هم ریختگی تابلوهای شهری در گرگان مشهود است

منظم بودن تابلوهای شهری علاوه بر ایجاد زیبایی در شهر بر روحیه شهروندان هم تأثیر دارد اما این امر در گرگان مورد غفلت مسئولان شهری واقع شده است.

سیمای آشفته گرگان از نابسامانی تابلوهای اصناف/ ایجاد اغتشاش بصری

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ عناصر و فضاهای زیادی در شهر وجود دارد که باید با نمادها و نشانه‌های موجود در منظر و هویت شهر و شهروندان آن در تناسب باشد، یکی از این موارد تابلوهای شهری است.

این تابلوها که جزء سیما و منظر شهری بوده باید جلوه‌ای زیبا و چشم‌نواز داشته باشد، زیرا مردم، بسیاری از زمان خود را درون شهر، سپری می‌کنند و خواسته یا ناخواسته، بی‌توجهی به این مهم، بر روی ذهن و فکر آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

پراکندگی و نامنظمی تابلوها سبب ایجاد آلودگی بصری می‌شود، تلاش در زمینه زدودن این اغتشاشات سبب ایجاد آرامش فکری در میان افراد است، پس هر شهر توسعه‌یافته باید این امر مهم را مد نظر قرار دهد.

اگر به بهانه‌ای از کوچه‌ و خیابان‌های شهر گرگان عبور کنید با تابلوهای متعدد شهری روبه‌رو می‌شوید که زیاد هم زیبا و خوشایند به نظر نمی‌رسند و این امر ضرورت ساماندهی و ارائه و آرایش صحیح تابلوهای تبلیغاتی در محیط شهری را نشان می دهد.

تجدید نظر در مورد تابلوها

حجم انبوهی از تابلوهای مغازه‌ها به هر شکل، فرم و اندازه، فضای شهری را چنان مغشوش کرده که مسئولان شهری باید در مورد این تابلوها، کیفیت رنگ و محل قرار گرفتن آن‌ها تجدیدنظر کنند.

حجم انبوهی از تابلوهای مغازه‌ها به هر شکل، فرم و اندازه، فضای شهری را چنان مغشوش کرده که مسئولان شهری باید در این مورد تجدیدنظر کنندافزایش مغازه‌ها و واحدهای صنفی، با خود، افزایش تابلوهای تبلیغاتی را در پی دارد، حال اگر این تابلوها بدون تناسب و هماهنگی بر روی هم سوار شوند، شهر چه وضعیتی پیدا خواهد کرد؟

ساماندهی این تابلوها در برهه‌ای از زمان در محور ولیعصر گرگان شروع اما در ادامه متوقف شد، به نظر می‌رسد منافع ای به خطر می افتاد که این کار ادامه نیافت.

تابلوها باید با نوع بافت شهر همخوانی داشته باشد

یک کارشناس طراحی شهری در زمینه تابلوها و فضای شهری به خبرنگار مهر گفت: امروزه منظر شهری در جامعه به عنوان یک رشته تخصصی مورد توجه قرار گرفته و حتی به خواسته و نیاز مردم تبدیل شده است.

شکوفه اسدپور عمرانی اضافه کرد: جداره‌های شهری به عنوان یکی از ارکان اصلی منظر شهری است که می‌تواند شامل ویترین مغازه‌ها، تابلوهای تبلیغاتی، پنجره‌ها، ورودی‌ها، نماهای ساختمان‌ها و تمامی عناصر سازنده سطوح عمودی اطراف خیابان‌ها باشد.

وی در خصوص تابلوها گفت: انتخاب مصالح، قلم، اندازه و علی‌الخصوص مکان قرارگیری تابلوهای باید به گونه‌ای باشد که بتواند تعادلی منطقی بین خودنمایی جداره ساختمان و تبلیغات ایجاد کند.

اسدپور عمرانی با بیان این که تابلوها باید با نوع بافت شهر همخوانی داشته باشد، گفت: ایجاد ضوابط و مقررات در ساخت و نصب تابلوها، در بهبود اوضاع شهر مؤثر است.

لزوم ایجاد الگو برای شهر گرگان

به سراغ یک کارشناس معماری رفتیم تا نظرات و پیشنهادات وی را در خصوص تابلوهای مغازه‌های گرگان بشنویم، وی به خبرنگار مهر گفت: باید برای تابلوهای شهری گرگان الگویی در نظر گرفت و مطابق با آن رفتار کرد.

انتخاب متریال، فونت، اندازه و علی‌الخصوص مکان قرارگیری تابلوهای باید به گونه‌ای باشد که بتواند تعادلی منطقی بین خودنمایی جداره ساختمان و تبلیغات ایجاد کندمریم اسپومحلی که در حوزه بافت تاریخی گرگان فعالیت می‌کند، ادامه داد: جداره خیابان امام خمینی (ره) در محدوده بافت تاریخی قرار دارد و مربوط به دوره پهلوی اول است؛ این خیابان در سال ۱۳۰۷ کشیده شده و اولین خیابان گرگان است حال آن که تابلوها در این محدوده سامانی ندارد.

وی با بیان این که در بافت تاریخی ضوابطی برای تابلوها وجود دارد که باید به آن توجه کرد، افزود: درست است که خیابان امام (ره) محدوده تجاری بوده اما به دلیل قرارگیری در محدوده بافت نباید تابلو به صورت ناهمگون و بی‌برنامه نصب شود.

تابلوها جداره بافت تاریخی را پوشاندند

اسپومحلی با بیان این‌که تابلو نباید جداره معماری دوره پهلوی را بپوشاند، تصریح کرد: جداره تاریخی این خیابان از لحاظ معماری ارزش و موتیف بالایی دارد و باید حفظ شود اما اکثر تابلوها طوری نصب شده که ما جداره بافت تاریخی را نمی‌بینیم.

وی اضافه کرد: فونت‌های عجیب و غریب، سایزهای بزرگ و متریال غیرهمساز تابلوها با معماری خیابان سبب آشفتگی شده است.

اسپومحلی اظهار کرد: می‌توان با سامان دادن و ضابطه تعریف کردن برای این خیابان، الگویی برای سایر نقاط شهر ایجاد کرد.

استفاده از الگوی دیگر شهرها یا کشورها

این کارشناس معماری تأکید کرد: الگوهای فراوانی در ایران و سایر کشورها وجود دارد که ما می توانیم به آن‌ها مراجعه کنیم.

وی به میدان نقش جهان اصفهان، گریزی زد و گفت: مغازه‌ها این میدان هم سایبان و هم تابلو دارد و یا در شهر یزد خیابانی مانند خیابان امام خمینی (ره) گرگان وجود دارد و تابلوهایی و سایبان‌هایی همساز در آن نصب شده است.

اسپومحلی گفت: اگر ضوابط هرچند ناقص را که داریم، استفاده کنیم یا ضوابط جدید تعریف کنیم و همچنین شهرداری مغازه‌داران را مجاب به استفاده از الگو کند مسلماً در زیبایی شهر مؤثر است.

وی بیان کرد: برخی اعتقاد دارند که باید ساماندهی از خیابان شالیکوبی شروع شود، چندی پیش این کار انجام و تابلوهایی که سبب اغتشاشات بصری بود برداشته شد اما می‌توانستیم این کار را از خیابان امام (ره) شروع و آن را به عنوان پایلوت برای همه نقاط استفاده کنیم.

سردر پادگان لشکر ۳۰ را نباید پوشاند

وی گفت: برای تبلیغات مغازه‌ها هم می‌توان با یک طراحی، فضایی تعریف کرد تا سبب اغتشاش بصری و مزاحمت نشود اما همه این‌ها نیازمند یک مدیریت و تیم تخصصی است که پشت آن مطالعه و پژوهش باشد.

اسپو محلی در خصوص تابلو فلزی کنار سردر ورودی پادگان لشکر ۳۰ گرگان چنین گفت: سردرد پادگان قدمت زیادی دارد و نباید آن را بپوشانیم.

وی اضافه کرد: نصب تابلوی فلزی که سنخیتی با سردر پادگان ندارد چهره ناهمگونی در آن جا ایجاد کرده است، می‌توان از طرح سنتی برای این کار استفاده کرد.

یک ارزش فدای ارزش دیگر نشود

اسپو محلی با بیان این‌که نباید یک ارزش فدای ارزش دیگر شود، گفت: می‌توان آن تابلو را به شکل دیگری بسازیم و همه این‌ها راه‌حل دارد به شرطی که یک همت درست و حسابی پای کار باشد.

نصب تابلوی فلزی که سنخیتی با سردر پادگان ندارد چهره ناهمگونی را در آن جا ایجاد کرده استوی با بیان این‌که گاهی اوقات جریمه مغازه‌دار در خصوص تابلوها، بازدارنده نیست، گفت: شهرداری نباید با گرفتن جریمه با ساخت تابلوی ۱۰ متری یک مغازه موافقت کند.

ساماندهی تابلوی مغازه‌ها در خیابان ولیعصر انجام شد و سبب نظم بخشیدن به این محور شد؛ برای فهمیدن این‌که چرا این کار ادامه نیافت با روزبه کریمی، مسئول زیباسازی شهرداری گرگان گفتگو کردیم، وی به خبرنگار مهر گفت: ساماندهی و حذف زوائد بصری کاری است که ما به دنبال مصوبه گرفتن آن هستیم تا ساخت و نصب تابلوها پیرو دستورالعمل باشد.

ساماندهی تابلوها در اولویت برنامه‌های سال ۹۷

وی با بیان این‌که این کار مستلزم زمان است، تصریح کرد: این امر در اولویت برنامه‌های سال ۹۷ است.

کریمی در خصوص ساماندهی محور ولیعصر گفت: تابلوهای پاساژ ولیعصر، لاله، مرسل، ایرانشهر، آریا، کوروش، زرتشت و مجتمع آرمان و تابلوهای ابتدای کوچه‌ها که پایه‌دار، زنگار خورده، کثیف و نردبانی بود، همه جمع‌آوری و ساماندهی شد.

وی خاطرنشان کرد: این کار از اوایل سال ۹۵ شروع و تا اواخر ۹۶ ادامه داشت؛ برای این کار جلساتی متعدد با نظام پزشکی و وکلا داشتیم تا متقاعد به همکاری شدند.

کریمی افزود: این محور آرام آرام و مرحله به مرحله پیش می‌رفت و تصمیم داشتیم که وارد خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف شویم که به دلایل تغییر مدیریتی این امر ادامه نیافت.

شهرداری ساماندهی را ادامه دهد

وی بیان کرد: شهرداری باید این سیاست را در محورهای دیگر از جمله خیابان امام خمینی (ره) در راستای بهسازی تابلوها و رفع آلودگی بصری ادامه دهد.

کریمی اظهار کرد: باید تابلوها و سایبان‌های مغازه‌های خیابان امام (ره) ساماندهی شوند، محدوده بافت جداره سازی شده و پیاده راه‌ها و مبلمان شهری در نظر گرفته شود تا الگویی برای سایر نقاط شهر باشد اما این کار مستلزم همراهی و همکاری همه است.

معیار تابلوها

وی با بیان این‌که معیارهایی برای تابلوها داریم ولی باید هرچند سال یک‌بار تغییر کند، افزود: اکنون که زیباسازی زیرمجموعه سازمان فضای سبز و منظر شهری شده به زودی چشم‌اندازی تهیه و بعد از می‌توان معیارها را دقیق‌تر بیان کرد.

مسئول زیباسازی شهرداری گرگان به معیارهای سنوات قبل اشاره کرد و گفت: ابعاد تابلو فقط باید ابعاد سردر مغازه را پوشش دهد، ارتفاع نباید بیشتر از سردر باشد، تابلو پیش‌آمدگی نداشته باشد و متریال آن مطابق با متریال روز باشد.

وی بار دیگر یادآور شد: تابلوهای محور امام خمینی (ره) قدیمی شده و باید ساماندهی شود، مثلاً متریال چوب با یک رنگ خاص که همه مغازه‌دارها از آن استفاده کنند.

کریمی با بیان این‌که مغازه‌دارها معمولاً همکاری نمی‌کنند و ممکن است تنش‌زا باشد، گفت: در زمان نوروز به آن‌ها گفته شد که سایبان‌های کثیف را جمع‌آوری و کرکره مغازه‌ها را رنگ‌آمیزی کنند اما هیچ کس این کار را انجام نداد.

وی با اشاره به این‌که حذف زوائد باید صورت گیرد، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم سایبان داشته باشیم می‌توان با یک شکل و فرم خاص انجام شود نه این‌که هر کس هر طور خواست رفتار کند.

وی گفت: ساماندهی تابلوهای مثلثی کنار جوی‌ها بر عهده معاونت خدمات شهری است ولی این مردم هستند که همکاری نمی‌کنند.

دنیای امروز، دنیای شلوغی‌ها و آشفتگی‌هاست؛ این موضوع را می‌توان علاوه بر شلوغی ذهن‌ها، در محیط پیرامون افراد به خوبی لمس کرد؛ حال با این وضع شلوغی ذهن‌ها باید محیطی زیبا داشته باشیم تا از بار اضطراب و آشفتگی ذهن‌ها کاسته شود.

امیدواریم شهرداری اقدام خوبی را که در محور ولیعصر انجام داد به سایر نقاط تسری دهد تا سیمای شهر گرگان بهبود یابد.


انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار