رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت گلستان گفت: در سال زراعی 96-97 در مجموع 4380 تن کشت توتون سیگارت صورت گرفته که استان های گلستان با 1700 تن، مازندران با 1000 تن و گیلان با 500 تن بیشترین تولید را در سطح کشور داشتند.

4380 تن توتون سیگارت در کشور کشت شد

به گزارش گلستان ۲۴ ؛‌ حسینقلی قوانلو در میز کشوری صادرات محصول توتون در گرگان اظهار کرد: بر اساس سیاست های ابلاغی سازمان توسعه تجارت ایران و بر اساس توانمندی ها و ظرفیت ها استان ها، میزهای کشوری محصولات صادراتی به استانهای کشور واگذار شد که در این راستا با توجه به سطح زیرکشت و میزان برداشت وصادرات توتون ، استان گلستان به عنوان مسئول میزکشوری صادرات توتون از سوی سازمان توسعه تجارت ایران انتخاب شد.

وی هدف از برگزاری این میز را بررسی فرآیند تولید، صادرات، بسته بندی و حمل و نقل، شناسایی ظرفیتهای تولیدی صادراتی، شناسایی فرصتهای جدید تولید برای صادرات و توسعه بازارهای هدف صادراتی و بررسی و رفع موانع و مشکلات پیش روی تولید کنندگان و ارائه راهکارها و تصمیمات مقتضی جهت ارائه یه سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد.

قوانلو تصریح کرد: گلستان با سطح زیر کشت حدود 2500 هکتار توتون و تولید تقریبی 6 هزار تن انواع توتون بارلی و ویرجینیا و باسما، حدود 60 درصد از تولید کشور را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: برای بیش از 2 هزار خانواده روستایی از حوزه تولید تا فروش این محصول ایجاد شغل مستقیم ایجاد شده و برای بیش از 3 هزار نفر نیز شغل غیر مستقیم ایجاد کرده است.

قوانلو گفت: با توجه به انتزاع وظایف حاکمیتی و واگذاری به مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور و به دنبال آن عدم همکاری شرکت دخانیات کشور، شاهد بروز مشکلاتی در زمینه تولید این محصول استراتژیکی در استان هستیم که از جمله آن می توان به عدم عقد قرارداد کامل با کشاورزان توتون کار در زمینه کاشت، داشت، برداشت و خرید برگ توتون، عدم تامین نهاده ها از جمله بذر،کود و سم و غیره جهت کشت توتون، عدم پرداخت مساعده جهت رفع مشکلات و تهیه امکانات اولیه جهت کشت توتون اشاره کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت گلستان خاطرنشان کرد: تمام این موارد موجب سلب اعتماد کشاورزان توتون کار نسبت به ادامه فعالیت کشت توتون و در نهایت کاهش سطح زیر کشت و جایگزینی سایر محصولات کشاورزی شده است.

وی افزود: عمده ترین مقاصد صادراتی این محصول کشورهای روسیه و آذربایجان هستند که امیدواریم با اتخاذ تدابیر مناسب در جهت گسترش بازارهای هدف صادراتی گام های موثری برداشته شود.

قوانلو طولانی بودن دوره کاشت، داشت و برداشت توتون با نیاز به تامین سرمایه در گردش بالا از سوی تولید کننده، بالا بودن قیمت تمام شده محصول کشاورزان بنا به دلایل مختلف مثل هزینه های کارگریعدم عقد قرارداد فی مابین کشاورزان فعال این حوزه و شرکت های تولیدی مصرف کننده توتون، عدم تناسب و توازن قیمت توتون در استان های محل تولید در کشور به طوری که بعضا تا 50 درصد اختلاف دیده می شود، عدم تطابق میزان سطح زیر کشت توتون با واحدهای صنعتی در حوزه فرآوری و تولید عدم پرداخت به موقع وجه توتون و حمایتهای مالی از کشاورزان مشابه سنوات قبل مانند پرداخت مساعده، پرداخت وام خرید ادوات و ساخت ابنیه و غیره را از جمله موانع و مشکلات تولید این محصول بر شمرد.

 

انتهای پیام

 

ارسال نظر

آخرین اخبار